Welke voeding voor Robbe Power Peak TWIN EQ-BID 1000W lader

Hallo allemaal,

Omdat ik tegenwoordig 6s 2650 mha accus gebruik voor m'n T-rex 500 kom ik in de problemen met m'n oude lader (Robbe BQ6 50W) deze kan de laadstroom niet aan met als resultaat,... langer wachten en een "kokende" voeding.
Omdat ik graag 2 accu's tegelijk wil laden met min. 1C heb ik de volgende lader (Robbe Power Peak TWIN EQ-BID 1000W) op het oog 8563 Power Peak TWIN EQ-BID 1000W - Toebehoren

Graag wil ik mijn accu's thuis laden, dit betekend dat ik nog een losse voeding moet kopen. Echter weet ik niet zo goed welke voeding ik nodig heb voor deze lader en waar deze te koop zijn ?

Ik hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen.
Heeft er iemand ervaring met de Robbe Power Peak TWIN EQ-BID 1000W ???

Alvast bedankt

Als voeding heb je, om het maximale uit de lader te halen een voeding met een spanning van 24 volt en maximaal vermogen van 1000 watt nodig (eigenlijk liefst iets meer dan met maximale vermogen van de lader).

Op het forum worden regelmatig voedingen aangeboden. Ok hier Lichtnet voedingen & adapters kan je regelmatig geschikte voedingen vinden.

reactie

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik ga toch maar even kijken of ik een voeding 2e hands kan krijgen.
Als ik de aanbevolen voeding van Robbe koop dan komt er € 200 bij. :(

Is het wel nodig om een 40A voeding te hebben ?
Als ik het goed bereken dan zou ik met 300W voldoende moeten hebben ???

2 x 6S 2650mha lipo's laden met 1C
25,2V x 2.65A = 66,78W x 2 = 133,56W (ook als ik met 2C laad, 267,12W heb ik nog ruim voldoende ?)
Dit betekend dat ik met een voeding van 20A ook ruim voldoende heb ??? is dit correct ?

De originele Robbe voeding doet 15V x 40A = 600W

Je berekening op zich klopt. Je moet alleen nog rekening houden met wat extra vermogen i.v.m. verliezen.

De 1000 watt voeding heb je nodig om het maximale uit de lader te halen, zoals ik al eerder schreef.

Als je kiest voor een voeding met een lager vermogen vindt ik dat een beetje vreemd. Een lader kopen met 1000 watt vermogen en dat vervolgens niet kunnen gebruiken. Dan kan je ook zoeken naar een lader die het vermogen levert wat je nodig denkt te hebben. Dan zal je waarschijnlijk goedkoper uit komen.

Ik gebruik zelf al een half jaartje de Fusion versie van deze 1000W lader met een 20A voeding.....

Omdat ik met 2 , 3 en 4s tot 5300mAh simpelweg nog niet meer nodig heb gehad.
Ik heb deze lader ook niet specifiek om de 1000W gekocht maar om de mogelijkheid 2x 2s (of 4s) packs met max 20A tegelijk te laden.

Er is nu een Fusion 600W voeding naar me onderweg omdat ik daar voor mijn toepassing ruim voldoende aan heb.

De opmerking van N.P.S. vind ik dan ook een beetje raar , niet voor iedereen is de 1000W belangrijk , zat mensen zullen de lader met minder dan 500W per kanaal gebruiken omdat ze simpelweg niet met een 6s 5000mAh op bijna 20A bezig zijn.

Ik en het merendeel van de rijders b.v. zijn daar een mooi voorbeeld van , voor ons zijn die 20A max veel belangrijker als de 1000W max omdat we met onze packs toch nooit aan die 1000W bij 20A gaan gaan komen.

Voeding gewoon kiezen bij je toepassing , een vermogen uitgeven aan een 1000W voeding terwijl je weet dat je er maar 500 gaat gebruiken is pas raar ;)

Met uitgebreide zoekfunctie zoeken op discussies met voeding OR supply OR powersupply OR "power-supply" in de titel, niet in de volledige tekst, dan komen de nodige suggesties voorbij. O.a.

Calculator voor berekenen van minimum eisen aan voeding.
The Script Asylum (zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?)
->
rccalculations.jpg
RC calculations
-> electrical
-> charger calculator
en ook onder

-> lithium battery chargers

-> LiPo pack wiring
en
-> System wiring

Je ziet een paar dingen over het hoofd ,
De eerste is je kunt 2 keer iets kopen omdat de eerste keer net niet goed genoeg was .
Dat is dus een voeding van 20 ampere bij 12 /15 volt .
Om een hoger rendement te krijgen en minder verlies in de kabels wil je een 24 v voeding .
koop dus gewoon een voeding van 40 ampere bij 24 volt zeker 24 volt [hoger rendement minder verlies ]
En zoek naar een minder mooie voeding ,die is veel goedkoper .
www.handelsondernemingveenstra.nl >> BML-231
39 euro 29 ampere bij 24 volt das toch ok dacht ik .
Ziet er niet uit maar werkt wel .

Voeding 12V of 24V

Iedereen bedankt voor de info en tips.

Na veel ervaringen van ander te hebben gelezen ben ik er zo goed als uit.

Mijn voorkeur (keuze) gaat uit naar een kant en klare voeding van 600w

Ik heb in eerste instantie de mogelijkheid om een voeding van 17V 35A HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 600W / 17V Power Supply (DE Warehouse) van iemand te lenen om te kijken of ik hier genoeg aan heb.
Aangezien ik de 1000W welke de lader aankan toch nog niet volledig ga benutten (omdat mijn Lipo's dit niet aankunnen) heeft het voor mij geen zin om een voeding te kopen die 1000W levert.
Als blijkt dat de geleende voeding genoeg power heeft dan kan ik deze overnemen voor €25 (de goedkoopste oplossing)

Ook moet ik erbij zeggen dat mijn keuze wel een beetje gebaseerd is op het feit dat mijn "elektro" kennis minnimaal is en ik het liefst niet een "doe het zelf" voeding op m'n zolderkamer wil zetten.

Mocht het zo zijn dat de geleende voeding niet voldoende power leverd dan kan ik altijd nog een 24v voeding kopen. De lader heb ik dan al, (dat scheelt weer een nieuw lader kopen :D)

Ik sluit mij daarom toch het meest aan bij wat savage .26 picco schrijft,

Ik gebruik zelf al een half jaartje de Fusion versie van deze 1000W lader met een 20A voeding.....

Omdat ik met 2 , 3 en 4s tot 5300mAh simpelweg nog niet meer nodig heb gehad.
Ik heb deze lader ook niet specifiek om de 1000W gekocht maar om de mogelijkheid 2x 2s (of 4s) packs met max 20A tegelijk te laden.

Er is nu een Fusion 600W voeding naar me onderweg omdat ik daar voor mijn toepassing ruim voldoende aan heb.

De opmerking van N.P.S. vind ik dan ook een beetje raar , niet voor iedereen is de 1000W belangrijk , zat mensen zullen de lader met minder dan 500W per kanaal gebruiken omdat ze simpelweg niet met een 6s 5000mAh op bijna 20A bezig zijn.

Ik en het merendeel van de rijders b.v. zijn daar een mooi voorbeeld van , voor ons zijn die 20A max veel belangrijker als de 1000W max omdat we met onze packs toch nooit aan die 1000W bij 20A gaan gaan komen.

Voeding gewoon kiezen bij je toepassing , een vermogen uitgeven aan een 1000W voeding terwijl je weet dat je er maar 500 gaat gebruiken is pas raar ;)

Die uitspraak is helemaal niet zo vreemd. Er staat ook "de 1000 watt voeding heb je nodig om het maximale uit de lader te halen".

In dat geval zijn voeding en lader wat vermogen betreft aan elkaar gewaagd. Het staat ieder vrij om een voeding met minder vermogen te gebruiken. Maar dan zou ik ook een lader met een wat lager vermogen kiezen.

Laatst bewerkt:
Zoals ik in mijn post al aanhaalde is het vermogen van 1000W niet voor iedereen belangrijk .....

Het ging mij om de mogelijkheid om met 2x 20A max te laden , en daar kom je bij de laders met een lager vermogen niet aan.

Die blijven dan hangen op pak 'm beet 10A , waar ik met de hier besproken Fusion/Robbe 1000W wel 2x 20A op m'n packs kan zetten als ik de Nanotech's echt snel vol wil/moet hebben.

re

@ N.P.S.
Voeding en lader zijn inderdaad aan elkaar gewaagd :) Ik had nooit gedacht dat er zoveel bij kwam kijken. Ik dacht,.... ik koop "gewoon" even een nieuwe lader ????
Jullie hebben me in ieder geval een stuk wijzer gemaakt en goed opweg geholpen, dank daarvoor !!!

@ savage .26 picco
Mij gaat het ook niet om 1000w,.. 2X 6S 2650mha laden met max 2C
Hier is inderdaad niet echt een ander alternatief voor ? Ik heb deze in ieder geval niet gevonden :(
Mocht ik ooit nog eens 5000mha accu's willen laden dan heb ik wel de lader vast :p

@ Ron
Bedankt voor de tip !!!
Ik heb al contact gehad met de verkoper. Jullie zullen ongetwijfeld denken,..... had dit nou maar gekocht ? Ik hoop dan ook dat ik hier geen spijt van krijg,.... zoja, dan is dit weer een leermoment !

@ savage .26 picco
Mij gaat het ook niet om 1000w,.. 2X 6S 2650mha laden met max 2C
Hier is inderdaad niet echt een ander alternatief voor ? Ik heb deze in ieder geval niet gevonden :(
Mocht ik ooit nog eens 5000mha accu's willen laden dan heb ik wel de lader vast :p

Er zijn nog wel wat 2x 200W laders te vinden , maar die zijn zoals ik eerder al aangaf beperkt tot 10A.

Met een 15V 600W voeding bij de lader kan je trouwens ook prima 6S 5000mAh's laden hoor , je komt dan alleen niet aan de 20A. Je moet het dan doen met "maar" zo'n 9A , nog bijna 2C dus ;)

Back