Welke zeilboot?

• Topicstarter Topicstarter Justin
  • Startdatum Startdatum

Welke boot?

• Total voters
    34
J

Justin

Guest
Ik wil een zeilboot aanschaffen, alleen ik weet niet welke. Dacht aan een Micro Magic (lijkt me wel grappig zo'n kleintje) van Graupner of de Sea Dolphin van Kyosho. De Fortune of Northwind is ook een optie.
Kan iemand advies geven?

Micro Magic is een leuk klein zeilscheepje met goede vaar eigenschappen
ik heb dit scheep je zien varen in stadskanaal tijdens eurosail

een bouw verslag van de MM staat in de boten special va RC Model

Ik heb de Sea dolpfin van "ik schroef"(dat is de vertaling van het woord kyosho) gebouwd, fijne boot om mee te varen, en kan wat wind hebben. Alleen zat er aan de mijne wat werk, daar de boven en onder kant van de boot een pietsie niet goed op elkaar waren gezet door de fabriek, ook aan de extra neus versteviging, zat een hoop schuurwerk, om het spul mooi glad af te werken. Maar al met al een mooi en snel bootje 77 cm lang, makkelijk te vervoeren door demontabele kiel en roer.

ruud48

Even een klein vergelijkend warenonderzoek:

De Yamaha Whitbread racer (WOR 60) is een schitterende zeiler;
Snel, mooi om te zien en hij kan veel wind hebben. :lol:
Nadelen:
de kiel moet gemodificeerd worden (buigt teveel door)
Zeilt het best met een schootlier.
het kostenplaatje (heftúúúúúggggggg.......)

De Seawind van Kyosho:
Zeilt ook prima, te vergelijken met de Yamaha, kan alleen wat minder wind hebben. 8)
2 versies: ABS-romp en een glasfiber romp. (de laatste is duurder)
Nadelen: waterdichte afsluiting van de kuip is niet zo best, moet je modificeren. Schootlier is beter, maar hij kan zeilen met een (sterke) servo.

De Northwind van ABC-models
Zeilt wat minder snel, kan ook wat minder wind hebben. :?
Aan het model moet toch behoorlijk wat gemodificeerd worden;
tuigage, de neerhouder is gewoon pet met dt,
De railing is wel leuk als je het model statisch gebruikt, maar op het water is die erg kwetsbaar (plastic) :cry:
Voordeel: het kostenplaatje is iets gunstiger dan de voorgaande modellen.
Zeilt goed met een standaard servo voor de schoten.

Roel.

Ik wil je toch aanraden een model van in iedergeval 1 meter te kiezen.

Bijvoorbeeld de Windstar van Robbe. Er staat er een 2e hands te koop op de vraag/aanbod van www.hmbc.nl.

Het schip zeilt fantastisch. Ze had vandaag geen moeite met speedboot golven (1 op 1).

Heemstede is ook niet zo verweg van mijn werk. Stuur me maar ff een mailtje dan kan je haar een keertje IRL zien.

Groeten,

Jan

Ik wil meer een bootje voor erbij. Ik heb nu een rigger en een riva. Die zeilboot hoeft niet zo profi te zijn. Gewoon om makkelijk mee te kunnen varen en voor een kleine prijs. Ik vind 1 meter wel groot.

De grootte van een zeilboot

Beste Justin

Over het algemeen is een 1-meter-boot een goede keus.
Met een kleinere boot heb je al gauw problemen als het harder waait dan windkracht 2. Weliswaar is het makkelijk vervoeren, maar je wilt toch ook zeilen als het niet zo bladstil is?
Met de 'grote' Yamaha heb ik tot windkracht 6 vrolijk rondgezeild.
De Seawind kan iets minder hebben, mede door de slechtere sluiting van het luik. Tamiya heeft ook een 'kleine' Yamaha uitgebracht, een bootje van ongeveer 60 cm lengte, maar dat presteert duidelijk minder: Windje 3 is het maximum! :oops:
Qua transport zijn de 1-meter-boten over het algemeen geen probleem: de mast is makkelijk demontabel en meestal kan de kiel en het roer er ook makkelijk af. (Dat laatste varieert overigens van model tot model) :?
Maar pas op: eenmaal aan het zeilen geslagen ben je binnen no-time verslaafd! Het is vééél leuker dan met een (electro-)motorboot varen, je bent steeds met de wind aan het stoeien. :)

Sterkte met je keuze!
Roel.

En wat dacht je van de Graupner Saphir (als die nog leverbaar is). Met de standaard touwtjes is de mast wel wat fragieler dan met staalkabels maar is bij mij nog steeds heel gebleven.

En met een onderwatergenua vaart ie Ovipetje met z'n 'B24 nog wat' er bijna uit. Ja toch, Roel? :wink:

Rob.

verslavend

Ik ben het met Roel eens, varen met een zeilboot is verslavend!!!! sommige mensen gebruiken zelfs doping (de beroemde onderwatergenua) :fuckyou2:

Ik kan me daar ook zeker bij aansluiten. Heb nu pas 2x gezeild, maar vind het leuker dan met een electroboot varen!

Groeten,

Jan

En nu hoeft Justin alleen nog maar even te kiezen, bootje bouwen en in het voorjaar lekker meedoen met de Forum zeildag! :P

Rob.

Die saphir lijkt me ook nog wel mooi. Hoelang duurt dat optuigen ongeveer als je hem vervoerd hebt? Bij Toemen staat:
B Saphir Model van 'n snelle zeezeiler (95 cm, masthoogte 124 cm), met Plura romp, carbon mast en zeilenset.
Boot 158.80
Beslag 45.36
Incl. zender + winch v.a. 304.01

De SeaDolphin kost 208 euro helemaal kompleet

tijd optuigen

duurt bij de Saphir ongeveer 5 minuten. (Geldt overigens voor bijna elk zeilmodel)
Voorstag vastmaken, 2 of 4 zijstagen, achteraf en je schoten: klaar!
Het ligt een beetje aan welk systeem van haakjes je gebruikt.

Roel.

Tsja ik moet toch mee gaan met de meeste mensen hier op het board, ik heb zelf beide schepen van Yamaha. De 40Ex en de Whitbread. De laatste is geweldig om mee te zeilen, al vindt ik dat je geen lier hoeft te hebben, ik zeil hem met de aanbevolen zeilservo en dat gaat heel goed.
Zijn er nog mensen met tips over de kiel??

De 40Ex is een leuke boot, maar inderdaad weinig wind komt hij niet voorruit, veel wind/golven geen snelheid in te krijgen. Maar hij staat wel leuk op de vensterbank :)

foto11.jpg

Om je een idee te geven

Ik zie op de meeste rechter boven foto van de Yamaha de zalingen nogal omhoog staan. Heeft dit een doel?? Staan de stagen te strak of breken ze als je ze lager zet?

Groet,
Tacking!!

Genoeg potentieel voor een zeildag in het voorjaar!

Hij gaat lekker... Veul zeilboot'n betekent veul boot'n veur 'n zeildag.
Ja toch, niet dan? We zull'n de Sneekweek eens 'n poepie laat'n ruik'n. :D

Vandaag zijn hier twee bootjes aangekomen, beide van Monteleone (Jamara):
De Sara (een catamaran) en de Three Stars (een trimaran).
De laatste wordt in Lelystad gebouwd, de eerste zal ik voor m'n rekening nemen.
Afmetingen:
lengte 700mm
breedte 400 mm
gewicht 1460 gram
zeiloppervlak 2800 vierkante cm
Leuk klein bootje, zo te zien. :P
Ik hou jullie op de hoogte!
Roel

de zalingen staan bij de yamaha als je m koopt standaard heel erg hoor, en nee dit hoort niet zo! ze moeten een nette 90graden hoek maken, sterker nog als ze niet staan, kan de mast knakken, dus snel goedzetten!

Back