Een goede tekening heeft een aantal doorsnedes van de vleugel, waar je het vleugelprofiel af kunt halen.
uitknippen, overtrekken.. op het hout.. twee ribben maken, en daarna aan de hand van die 2, 20 ribben uitzagen.
Normaal op een bouwtekening zijn ook de schotten weergegeven, en staan er ook diktes en type materiaal bij.
zo niet, kun je dat vaak op eigen gevoel nog redelijk inschatten. of even zoeken naar iemand die het ooit al eens heeft gebouwd.
Soms heb je een assemblage tekening. dan staan de losse onderdelen niet zo lekker weergegeven, puur hoe het in elkaar moet gaan steken.
Maar, de fourstar en de venture zijn wat oudere modellen, bij oudere modellen zijn de tekeningen meestal op bouwers gericht.
Qua venture en fourstar:
het schijnt dat de fourstar 60 de neiging heeft om bij meskant of rugvlucht weg te draaien over de aileron (dacht ik, lang geleden dat ik dit gesprek voerde met hem..)
dat heeft te maken met de koppelingen tussen de roeren. koppeling van roeren houdt in dat wanneer je roer geeft, het toestel ook over de aileron as de vleugel laat vallen.
of, als je elevator geeft, het toestel een aileron verdraaiing geeft. zonder dat je dat tweede kanaal aanraakt.
In de venture zijn wat kleine dingetjes gewijzigd, waardoor dit goed zit..
Het schijnt ook puur een fourstar 60 dingetje te zijn, op mijn fourstar 40 heb ik het nog niet gemerkt.
Qua wijzigingen tijdens de bouw:
Ja, standaard maken is simpeler.
maar het oog wil ook wat. in mijn geval heb ik constructief niets gewijzigd, alleen toegevoegd.
- Er zit een neus op ipv de trainer stijl 2 plankjes naast de motor
- ingedekte rug van de romp (ziet er wat strakker uit dan de standaard ribben)
- volledig ingedekte vleugel (ziet er strakker uit, en ik wilde een bomproof vleugel. zekerheid dat de vleugel heel blijft bij volgas spontaan de hoek om trekken).
- cockpit kap heb ik heel anders geknipt, de mijne zit in lijn met het toestel. origineel zit er een soort ruimtehelm op als cockpit.
- servo's in de vleugel gemaakt, recht achter de ailerons. vind ik persoonlijk een betere oplossing dan origineel: 1 middenservo. maar... das persoonlijk. ik hou niet zo van die aileronverbinders en zo. geeft wat te snel ruimte en speling. vind ik.
en nog wel een heel stel dingen, maar dat is gewoon hoe ik mijn toestel bouw.
wat zwaarder her en der, maar het toestel vliegt er niet minder om.
Kleine dingen, die je in de bouw simpel meeneemt.
al die dingen zijn absoluut niet noodzakelijk, de fourstar is in principe al bomproof.
alleen ik vond (en vind) de mijne op deze manier mooier.
Hij heeft ook al zat vlieguren op zijn naam, met her en der wat minder nette landingen en zo, heeft ie allemaal zonder problemen overleefd..
wel opletten.. alle meegeleverde boutjes en moertjes zijn engelse maten..
meteen vervangen voor metrisch, dan kun je nog eens een boutje verliezen, en in nederland makkelijk opnieuw halen.
ik heb een keer een halve dag zitten rommelen om inslagmoeren uit het motorschot te krijgen.. dat is echt een minder fijn werkje...
dus bij de vliegtuigen daarna denk ik altijd even twee keer na voor ik iets op een moeilijke plek weg bouw..