Welke zelfbouwkit laagdekker?

Voordeel wel van een komplete bouwdoos is dat alle onderdelen kloppen.
Hout is de juiste maat, nerfrichting en houtsoort.
Dus je hebt alles in 1 koop!

Ik heb 3 soorten triplex, normaal, populier en berken.
Berkentriplex in 0,4 - 0,6 - 0,8 - 1,0, - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 4 -5 en 6 mm dik, dus 11 diktes, hele investering.
Balsa in de soorten zacht, medium en hard balsa, diktes van 1 mm tot 20 mm

Haal je een tekening van b.v. outerzone dan zijn dit vaak oude tekeningen zonder bouwbeschrijving.
Prima voor ervaren bouwer, maar maak je liggers van zacht balsa terwijl de bouwer hard balsa bedoelde dan heb je een probleem.
Ook staat niet op de tekening waar je welke lijm voor welke verbinding moet gebruiken.

Ik heb eens een freeskit gekocht van een Simprop kist (Zaunkonig) , samen met de Simprop assemblage tekening.
(bij bouwdozen zit meestal geen echte bouwtekening maar een simpele assemblage tekening met onderdeel nummers maar zonder vermelding van houtsoorten houtdiktes en nerfrichting)
Zoeken op het internet bracht mij de bouwbeschrijving en stukslijst.
Hierop kon de helf van de freeskit in de vuilnisbak, verkeerde houtdiktes, houtsoorten en ook verkeerde nerfrichting.
De maker van de freeskit had deze informatie dus niet gehad en ook geen verstand van bouwen.
Bouwen van een freeskit vereist dus enige kennis van hout en lijm soorten.
Voor een onervaren bouwer is de bouwbeschrijving een must, en voor de ervaren bouwer een grote hulp.

Neem nu een ander bouwproject van mij.
De David Boddington Bi-Stormer
Op de tekening stonden vleugels met rolroeren en een grote V-stelling
En op de tekening stond dat de hele vleugel van balsa gemaakt moest worden.
Maar in de bouwbeschrijving stond wel dat de V-stelling op de tekening voor de versie zonder rolroeren was.
Met rolroeren moest de bouwer de V-stelling halveren.
En de liggers in de vleugel moesten van hoge kwaliteit hard balsa gemaakt worden!
En omdat ik een modernere krachtigere motor gebruikte moest ook de instelhoek van de vleugel sterk verminderen!

Dat laatste zie je ook als je een moderne motor op een oude Charter, Snoopy of Taxi zet, ook dan moet de instelhoek kleiner worden.
 
Laatst bewerkt:
Over de Venture was een leuk bouwverslag op het forum... ik weet niet of er nog plaatjes bij staan. Was wel heel erg mooi geworden. En een goede vlieger.

Er zijn Lasercutters in Nederland/België de Svensonbouwdozen te doen herleven... nou zou ik als ik jou was, niet direct vergrijpen aan een Westerly...
Maar Svenson had wel zeer aardige modellen in het bouwdozen-gamma staan.

https://www.facebook.com/Svensonmodel/

Kits van Sig zijn altijd fool-proof... maar het merk ebt ook langzaam weg in het niets... aanbod van dozen is erg schraal geworden.

En Willem? Die kan ik geheel volgen in z'n handel- en denkwijze :mrgreen:
 
Zou ik em aanschaffen en wegleggen tot later datum, tot je bouwvertrouwen hebt.
De Cosmo 3 is in kleine oplage 'uitgedraaid' op is dus op.
Overigens is het geen Pegasus, maar Mantua uit Italië. RC1 kist, en natuurlijk een fantastische vlieger. Kosmo is RC1 historie!
https://www.der-schweighofer.net/Kosmo-3-1640-mm-Mantua-a103911
Ach... toch ook al out of stock :-( Komt ook nooit meer bij...
Ennnnn.... die was voor een paar jaar terug nog braaf 99,- euro. Zo zie je maar weer.... balsa doet het beter dan de Bitcoin... das ook verzonnen geld.

Maar goed... mooi issie wel! Hier kan je ook eens tussen snuffelen...
https://www.der-schweighofer.net/s/...-Models/Sailplane-and-Motor-Flight-Model-Kits
Sig Kavelier... ook mooi.

Bij Lindinger.. Sky Max.... ook best aardig... maar een hoogdekker... maar zal ook best lekker vlot bouwen...
https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=9749404&sSearch=skymax

Maar Sig is eigelijk al treurnis bij Lindinger... alles staat grijs... kan je het wel vergeten
https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/sport-und-scale-airplanes... diep zucht!/#navigation:attrib%5Bcat_url%5D%5B0%5D=%2Fen%2Fairplanes%2Fmodels%2Fsport-und-scale-airplanes%2F&attrib%5Bvendor%5D%5B0%5D=SIG&first=0


Start met een overzichtelijke kist. Tiger heeft goed bouwverslag op mbf als clubproject van Ornithos. Je kan hem snel bouwen. Ga je naar Hobby-In, kunnen ze daar vast een compleet pakket voor je klaarmaken. Alles wat je nodig hebt. Ook het cabinekapje erbij.
Kan je direct voort. En bouwen?... blijft altijd improviseren en bijverzinnen. Zonder de kunst van het uit je duim zuigen (t/m een snee in je fikken) kom je er niet. Kwestie van gewoon maar beginnen... doen.

Tiger 2 is voorbeeld geweest voor Calmato sport. Het origineel was van Goldberg. Eind 70, begin 80 op de markt gekomen en een instant succesnummer.
Soms zie je deze nog wel eens prive aangeboden staan als .40 en .60 model. Tekeningen er van staan vast ook The Outerzone...

Kit importeren uit USA gaat duur worden. Portokosten en de invoer in Nederland, met daaroverheen nog eens fijne kosten handling. Een waar feestje voor graaibedrijven als Post-NL, ze weten het wel leuk te maken! Gaan we straks ook met de Brexit meemaken! Gaan ze weer nieuwe kosten verzinnen!
 
Laatst bewerkt:
Venture... Echt schitterend... dat wel!

F1FF19A3-82C4-47F5-805E-A56F90E2A6B6-1840-000000E748B5E21F_zpsfc604703.jpg
 
Na alles gelezen te hebben blijft met name de Klemm L25-D in de race. Kan iemand inschatten hoe een dergelijk toestel zal vliegen?
Bovendien brengt RC-Europe er binnenkort ook een uit voor € 199,00
 
Koop een bak met hout en bouw jezelf een Ugly Stik.
Bouwt snel en vliegt als een gek!
Zelf spantjes schuren of snijden. Tekeningen leren interpreteren...
De modelwereld is in hoge mate maakbaar.
Daarbij is goed gereedschap het halve werk.. ook dat je zelf verzint om iets te maken...
Nu hoeven we zelf niet meer onze apparatuur te solderen, maar in de jaren 70 deed men dat wel...


Klemm is een mooie trage schaalvlieger. Ook in het echt erg mooi... maar is de grootst mogelijke vleugel met kleinst mogelijke motor. Zondagsvliwger voor hele mooie dagen en lekker lui warm weer
 
Laatst bewerkt:
Koop een bak met hout en bouw jezelf een Ugly Stik.
Bouwt snel en vliegt als een gek!
Zelf spantjes schuren of snijden. Tekeningen leren interpreteren...
De modelwereld is in hoge mate maakbaar.
Daarbij is goed gereedschap het halve werk.. ook dat je zelf verzint om iets te maken...
Nu hoeven we zelf niet meer onze apparatuur te solderen, maar in de jaren 70 deed men dat wel...


Klemm is een mooie trage schaalvlieger. Ook in het echt erg mooi... maar is de grootst mogelijke vleugel met kleinst mogelijke motor. Zondagsvliwger voor hele mooie dagen en lekker lui warm weer

Ik heb het er even helemaal mee gehad. Ik ga zelf iets bedenken:een groot (170cm span), gestroomlijnd, snel toestel op 6s. Dat wordt nog lachen.
Lachen en huilen staan dicht bij elkaar :D.
Misschien neem ik de Escapade .61 als uitgangspunt.
 
Ik heb het er even helemaal mee gehad. Ik ga zelf iets bedenken:een groot (170cm span), gestroomlijnd, snel toestel op 6s. Dat wordt nog lachen.
Lachen en huilen staan dicht bij elkaar :D.
Misschien neem ik de Escapade .61 als uitgangspunt.
Een ander en meer haalbaar plan is een Venture 60 nabouwen.

Als je hiermee bedoelt, zelf en zonder tekening een bult hout kopen en een vliegtuigje nabouwen van een plaatje, dan is dat een mogelijkheid, maar wel eentje die bepaald niet de grootste kans op succes oplevert.

Het bouwen en repareren leer je niet van 40 keer hetzelfde vleugelribje uitsnijden, je kunt wat dat betreft gerust een short-kit kopen.
Je kennis komt van het in elkaar zetten, uitlijnen en begrijpen van wááróm een constructie is zoals hij is. Dáárdoor weet je hoe je een schade moet repareren, welk stukje hout sterkte geeft en welk stukje hout niks doet.

Als ik jou was, zou ik voor die short-kit van die Tiger 2 gaan....
 
Back
Top