Welke zelfbouwkit laagdekker?

Ik heb ook nog wel een OS Max 4T op de plank liggen maar die verkoop ik lekker niet :p

Is een 20cc met pomp, machtig apparaat. Blijft nog wel even in de olie liggen totdat ik er weer eens een kist voor heb.
Probleem is eerder om deze motor goed onder de 80 dBA te krijgen (maar daar heb jij geen last van).

Ik heb ook nog wel een OS Max 4T op de plank liggen maar die verkoop ik lekker niet :p

Is een 20cc met pomp, machtig apparaat. Blijft nog wel even in de olie liggen totdat ik er weer eens een kist voor heb.
Probleem is eerder om deze motor goed onder de 80 dBA te krijgen (maar daar heb jij geen last van).

Dat is ook helemaal niet erg Paul. Ik ga vandaag naar een modelbouwwinkel waar je gratis motoren mag uitzoeken. Je hoort nog van mij.

naar een modelbouwwinkel waar je gratis motoren mag uitzoeken

Ja, bij zo'n winkel was ik laatst ook.
Ik kreeg een gratis kopje koffie en mocht daarna gratis vanalles uitzoeken.
Alleen bij de kassa bleek enkel het uitzoeken zelf gratis te zijn :(

https://www.lindinger.at/de/?sViewport=detail&sArticle=18655
Maar zo'n motor als bijv. deze ^^ voldoet normaliter prima.
Het is ook maar net de vraag, zoals anderen ook schreven, of je er 10 uur in totaal mee denkt te gaan vliegen of 10 uur per dag.
Nu denken wij allemaal dat we heel veel draaiuren maken met onze modellen maar over het algemeen draaien welbeschouwd vaak enkel de mond en de bierspier op volle toeren op een vliegdag. :D

Ja, bij zo'n winkel was ik laatst ook.
Ik kreeg een gratis kopje koffie en mocht daarna gratis vanalles uitzoeken.
Alleen bij de kassa bleek enkel het uitzoeken zelf gratis te zijn :(

Wat een gemene rotstreek zeg :D.
(wil jij niet zo snel mijn flauwe grappen door hebben)

https://www.lindinger.at/de/?sViewport=detail&sArticle=18655
Maar zo'n motor als bijv. deze ^^ voldoet normaliter prima.
Het is ook maar net de vraag, zoals anderen ook schreven, of je er 10 uur in totaal mee denkt te gaan vliegen of 10 uur per dag.
Nu denken wij allemaal dat we heel veel draaiuren maken met onze modellen maar over het algemeen draaien welbeschouwd vaak enkel de mond en de bierspier op volle toeren op een vliegdag. :D[/QUOTE]

Voor normaal gebruik is zo'n motor waarschijnlijk goed genoeg.

Sterker mijn Venture is uitgerust met zo'n zelfde ASP. En ik stook deze gewoon nitro. Overbouw naar benzine is goed mogelijk vraag dat maar aan Brutus. Wel lever je vermogen in met de overbouw. Mocht je aan brandstof gaan beginnen hou hem dan gewoon op nitro. Benzine is toch gewoon iets lastiger. Ik denk aan de ombouw.

Benzine moet met aanpassingen... Daar kan Brutus alles over vertellen... of z'n draadje napluizen.
En de man is een handige duivel... of je daar aan toe bent is een tweede...
Zou je kunnen mikken of een klaargestoomde FG. Bedoel... wat kost een mooie Selmer Sax?
Beiden toeteren als ze goed in tune zijn... muziek :-)

En bij Hobbyking is een ASP in dezelfde maat nog eens 40 euro goedkoper
Alleen als de postbode je niet om een verplicht vrijwillige bijdrage aan de NL staatskas vraagt... Dan is hij weer vrijwel even duur.
Je kunt mazzel hebben, maar na een bepaald aantal bestellingen lijkt het wel of je adres in een database staat, ik ben de laatste tijd eigenlijk altijd de pineut.

Ik ben er mee opgehouden dat soort spullen bij HobbyKing te kopen, daar haal ik alleen nog wat ik in de Nederlandse c.q. Europese hobbywinkels niet kan vinden.

En bij Hobbyking is een ASP in dezelfde maat nog eens 40 euro goedkoper. En dat is 100% dezelfde motor als een planet hobby van Lindinger.

Klopt, en naast ASP nog een paar merken.
Maar bij Hobbyking vind ik hem wel spannend worden....

Moe van al die elektrische vliegtuigen onveilig uw plaatselijke club?
Denk je dat vliegende elektrische R / C vliegtuigen is de equivilent van het kijken naar 'Driving Miss Daisy' op valium?
Zo ja, dan Viertakt gloed aangedreven motoren moeten zijn tikkende alle positieve vakjes! En er gaat niets boven de geur of geluid van een 4-takt gloed aangedreven vliegtuig donderend door de lucht.
Vlieg naar het geluid van uw eigen 4-takt gloed aangedreven symfonie en pesten die kleine elektrische off de airstrip!

Driving Miss Daisy kijken terwijl je aan de valium zit? :eek:
Iets donderend door de lucht, die kleintjes van de airstrip af pesten?! o_O

Google translate maakt het wel heel spannend :D:D

Maar Morris mini motors verkoopt voor heel wat soorten nitromotoren ombouwsets naar benzine.
Mja, heel goedkoop is het niet altijd en het vergt nog een beetje knutselwerk van de eigenaar (vaak omvattend het boren van gaten in motoronerdelen).
Dus ja, een FG is dan vaak een makkelijker en beter alternatief en niet veel duurder meer.

Saito FA-120 S
Saito fa-120 special. En zeer krachtige fantastisch lopende motor, zeer goede technische staat. Te koop in verband met overstap naar benzine
down-link.png

Is bovenstaand wat, voor 135 euro?

Mocht je aan brandstof gaan beginnen hou hem dan gewoon op nitro. Benzine is toch gewoon iets lastiger. Ik denk aan de ombouw.
Hoewel ik absoluut aanraad om als beginnende brandstofvlieger eerst gewoon bij Gloeiplug en methanol te blijven, wil ik wel even een misverstandje uit de weg helpen:
Benzine is NIET "lastiger".... het is "anders" en het verschil zit hem in dat iedereen op iedere vliegclub ter zake kundige hulp kan vinden m.b.t. gloeiplugmotoren, en ook gewone benzinemotoren kun je altijd wel een kenner voor vinden die je kan uitleggen wat je wel en niet moet doen, maar dat vrijwel niemand bekend is met hoe je een "gloeipluggert op benzine" om moet gaan.
Maar iedereen die mijn conversies heeft zien vliegen, heeft met eigen ogen kunnen zien dat ze volkomen probleemloos lopen en supergemakkelijk in de omgang zijn.

Ik durf mijn conversies gerust in de handel te brengen als dat zinvol zou zijn en iedere modelvlieger, zelfs een brandstof-beginner, kan met 10 minuten instructie met zo'n ding omgaan, want veel meer dan voltanken, contact aan, en de starter er tegenaan duwen is het niet. Geen truukjes nodig voor als hij niet wil, geen "gevoel" voor wat de motor fijn vind en wat niet, eigenlijk niet heel veel anders dan het contactsleuteltje van je auto omdraaien....
Enige wat er werkelijk anders aan is, is dat er een "vuiltankje" in het model komt wat je ongeveer 1 keer in de 5 liter leeg moet maken.

Reden dat ik dat niet doe, is omdat de conversie een "totaalplaatje" is, de inbouw van de tank en de layout van het brandstofsysteem maakt deel uit van het geheel.
Dus ik kan wel een motor ombouwen, en op de testbank laten zien hoe goed hij loopt, maar als de "klant" bijvoorbeeld de tank niet goed aanpast, of het brandstofsysteem onhandig aanlegt, loopt het alsnog niet naar tevredenheid. Dus dat zou betekenen dat ik de hele ombouw moet doen om succes te garanderen, en dat is gewoon geen haalbare kaart: dan zit ik voor 50 cent per uur een ander zijn hobby te doen....

Maar als de kennis die ik in de loop der tijd opgedaan heb, net zo algemeen zou zijn als de nu reeds bestaande kennis over hoe je een gloeiplugmotor inbouwt en tank en brandstofsysteem aanlegt, zou iedereen die nu probleemloos gloeiplug/methanol vliegt, net zo probleemloos vonkendoos/benzine vliegen.
Dat wil niet zeggen dat benzine altijd zaligmakend is: er zijn zeer zeker toepassingen waar glow/meth nog steeds een grote voorsprong heeft. Met name brandstofheli's en hoogvermogende kunstvlucht kisten, speedkisten en dergelijke.

Maar ik denk dat 90% van de brandstofmodellen die je op de nederlandse vliegvelden tegenkomt, probleemloos op benzine gevlogen kunnen worden mits op de juiste manier omgebouwd.

Is bovenstaand wat, voor 135 euro?

Ja, denk het wel (al kan ik van een afstand niet zien of het ding bijvoorbeeld nieuwe lagers nodig heeft.
Maar hij is vermoedelijk wel een beetje teveel van het goede voor de kist die je in gedachten hebt....

Back