Welke zender kan je tegenwoordig nog kopen voor een zeilboot?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 10 aug 2021.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hallo,

    Even een vraag over zenders die geschikt zijn voor RC zeilboten - en dan vooral voor RC zeilboten met meerdere functies (niet enkel 1 kanaal voor het roer, en 1 kanaal voor een zeilservo)

    Stel een zeilboot waar je naast het roer, bvb individuele zeiltrim wil voor het grootzeil en de fok.
    En waar je verder bvb ook nog extra trim wil kunnen toepassen, zoals bvb achterstag spanning, overloop/neerhouder/onderlijk spanning/ .....

    'Vroeger' (lees: in de goede tijd dat Robbe en Graupner nog bestonden) het je enkele geweldige zenders zoals de Robbe F-14/F-16/F-18/FC-16 Truck'n'boat of de graupner MC serie (16/20/24) welke naast de standaard knuppels ook nog 2 lineaire schuiven hadden, en mogelijkheid tot uitbreiden met tal van on/off schakelaars of lineaire potmeters.
    Deze zenders hadden in de praktijk dus behoorlijk wat lineaire kanalen met ofwel stick, schuif, of draaiknop bediending, wat volgens mij echt wel super was om alles te regelen.

    Helaas bestaan deze zenders niet meer. Wat kan je tegenwoordig nog kopen, om voldoende lineaire kanalen te kunnen bedienen, en zonder een lening bij de bank te moeten aangaan?
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Spectrum 8 of 9 ch ik al 5 j de DX8G2 goede kwaliteit/prijs verhouding protocol DSMX 2.4 GHz gebruik deze met orange ontvangers goedkope telemetrie.

    De chinese merken moet je eens kijken bij HK

    Dan heb je nog taranis als je alles zelf wil programmeren, misschien is deze laatste iets voor jouw, als ik me goed herinner werk je in de IT branche?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Of de nieuwe Frsky tandem X20. Erg betaalbaar en makkelijk te programmeren zonder eerst naar school te moeten.
     
  4. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Ik weet niet veel van zeilboten (ik vlieg) dus negeer mijn antwoord als er betere adviezen binnenkomen van mede zeilers die er meer verstand van hebben.
    Ik vlieg met een FS-i6X zender (~~ E50 + ontvanger!), daar zitten 2 knuppels en 2 potmeters op, en 4 schakelaars. Te verdelen over 6 kanalen.
    Omdat ik een niet-bestaande mode vlieg, heb ik er zelf een schuifpotmeter bijgebouwd voor "gas". Dit is zeer simpel, en kan in principe voor alle kanalen die je zou wensen.

    Vroeger was het "not done" om met een "vlieg" zender te varen of rijden, maar in het 2.4 GHz tijdperk lijkt me dit niet zo'n issue meer.

    Met excuses voor mijn mogelijk onzinnige reactie, maar wie weet..
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Graupner maakt nog steeds zenders van de MZ serie https://www.graupner.com/ en de Robbe/Futaba zenders zijn nu te koop als Futaba.

    Voor een bescheiden budget heb je tegenwoordig een hoop Chinese zenders waar je voor je geld heel veel knoppen en kanalen krijgt, alleen zijn die vaak wat lastiger in te stellen en
    hebben sommige hele specifieke ontvangers nodig.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben sinds kort mij aan het verdiepen in de werking van een Taranis en het bijbehorende programma OpenTX. Het moet je liggen, en dan nog is het een stevige leercurve, maar het lijkt mij geschikt voor jouw doeleinden.
    Je moet je daarbij ook niet verkijken op het aantal fysieke schuiven, knuppels, pots en schakelaars, door e.e.a. slim te programmeren kun je vaak een enkel bedieningselement voor verschillende kanalen gebruiken, om the zetten met schakelaar of drukknop. Ik heb een Taranis X-lite, met twee kruisknuppels, twee pots, een trim-kruisknop, vier schakelaars en twee drukknoppen, en het lijkt mij dat je daar een hoop mee kan doen voor een zeilboot.

    Misschien moet je je wensen wat meer precies omschrijven, bijvoorbeeld het begrip "trimmen" is voor ons vliegers meestal het bijstellen van de middenstand van een kanaal, maar ik vermoed dat het voor jou gewoon het bedienen van de zeilschoot is.

    Maar voor de overige functies, als bijvoorbeeld het spannen van de achterstag en het aantrekken van de neerhaler niet tegelijk hoeft te gebeuren, kan ik me voorstellen dat je dat in OpenTX zó programmeert dat je eerst de ene en dan de andere drukknop indrukt, waarbij je met dezelfde pot beide instellingen kunt aanpassen. Of een schakelaar met twee standen daarvoor gebruiken.

    Maar zoals gezegd, het moet je liggen en je moet er plezier in hebben dat uit te vogelen, al dan niet geholpen door mensen hier op het forum.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik gebruik een Futaba T10cg (mijn oude vliegzender) voor alle zeilboten, waaronder een Atlantis met geschakelde verlichting, 2 individuele Genua lieren en een dubbele drumwinch voor de overige zeilen. Gebruik qua modelprogramma de heli programmering, zo kan ik de gas en pitch curves gebruiken voor de lieren om deze secuur af te stellen tov de sticks stand etc .. Ideaal
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    ik volg.
    Ik werk nu nog met een simple 6ch hobby king zender icm met een arduino. Zo splits ik met de arduino 1 zenderkanaal (potmeter) om de servo's van zwaarden en de kiel aan te sturen.

    Je topic maakt ook wel nieuwsgierig naar wat je aan het bouwen bent.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben geen zeilexpert, maar heb nog eens nagedacht over de vraag van jou, @Dazzler. Een concept dat aan jou misschien nog niet bekend is zijn de zogenaamde Flight Modes (Flugphasen in het Duits). Hiermee kunnen met één schakelaar meerdere kanalen aangepast worden. In eerste plaats de trim-instellingen (middenpositie van één van de drie terugverende knuppelbewegingen), maar ook andere zaken zoals bij een vliegtuig de vleugelkleppen verstellen of de stoorkleppen uitdraaien. Dit lijkt mij best geschikt voor de secundaire instellingen, dus niet grootzeil- en fokkeschoot, en roer, maar voor de zeil-instellingen als achterstagspanning, neerhaler, onderlijkspanning, overloop enz.. Laten we ze zeilmode noemen.

    Mijn Multiplex Royal SX heeft die mogelijkheid ook, maar van beperkt nut voor het zeilen denk ik, en bovendien is die zender niet meer nieuw te koop. Van de andere Multiplex zenders en van de andere merken weet ik de details onvoldoende goed om daar iets over te zeggen. Behalve dus van de zenders waar OpenTX op staat, omdat ik sinds kort een Taranis X-Lite heb met OpenTX.

    Wat je daarmee zou kunnen doen is per 'zeilmode', zeg hoog aan -, halve - en ruime -/voor de wind, een vaste instelling kiezen voor de genoemde secundaire kanalen met behulp van zogenaamde 'globale variabelen'. Of dat allemaal zinvol is kan ik niet bepalen door gebrek aan zeilervaring. Door een 3-standen schakelaar kun je dan snel wisselen tussen die 3 zeilmodes.
    Als er dan instellingen zijn die verschillen bij het over stuurboord - of over bakboord zeilen (overloop?), kun je een tweede schakelaar daarvoor gebruiken die dan schakelen tussen in totaal 6 zeilmodes mogelijk maakt. De instellingen die niet SB/BB afhankelijk zijn kun je dan met elkaar koppelen, zodat je ze maar 1x hoeft in te stellen.

    Over het al dan niet aantrekkelijk zijn van een OpenTX zender moet je zelf bepalen, ik schreef daar eerder al iets over.

    Groet,
    Max.

    p.s. de FlySky i6 en de HobbyKing Turnigy TGY-i6 (identieke zenders, ik heb de TGY-i6) hebben géén mogelijkheid om Flight Modes te gebruiken.
     
  10. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Haha... 1 goede verstaander die begrepen heeft dat er meer achter het verhaal zit ;)

    Goed dan.... Ik ben bezig met het bouwen van 2 identieke zeilboten. Het is een eigen ontwerp (getekend in Delftship) maar waarvoor ik mij zeer sterk heb laten leiden door profieltekeningen van de nieuwe Swan 58.
    Bedoeling is 2 identieke zusterschepen te bouwen zodat ik mijn zoontje (7 momenteel) de basisbeginselen van het RC zeilen kan bijbrengen. Het lijkt mij leuk om hiervoor 2 dezelfde schepen te hebben, dan is er al geen ruzie over welke boot sneller of mooier of groter of ... is.

    Uiteraard zal de boot waar mijn zoon mee gaat varen initieel enkel roer + zeilbediening krijgen - het is al complex genoeg.... maar de zeil enthousiast in mijzelf speelt wel met de gedachte om mijn boot alvast technisch iets geavanceerder te maken - en hopelijk op termijn diezelfde extra opties toe te kunnen voegen aan de boot waar mijn zoon mee vaart.

    Alleen - ik hou van simpel. Geen gedoe met programmeren, geen gedoe met schakelaar te programmeren in OpenTX om een stick vd zender tijdelijk van kanaal te doen wisselen - zo verlies je snel het overzicht en zie je visueel ook niet meer welke kanalen (bvb zeiltrim, onderlijk, achterstag) in welke positie staan. Een simpele lineaire schuif of draaiknop op de zender is zoveel eenvoudiger op dat vlak: je kan het kanaal rechtstreeks bedienen en je ziet visueel op de zender in welke positie dit kanaal staat
    (want vanop afstand zie je uiteindelijk toch niet meer of je achterstag nou net wat harder of minder hard aangetrokken staat)

    Nu goed - de bouw is net gestart en zal nog wel even duren, en zelf heb ik reeds de FC16 zender voorzien van alle extra schuiven en modules die destijds bestonden - maar voor m'n zoontje moet ik op zoek naar een alternatief.....
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Waarom niet gewoon 2x een micro magic oid om samen met je zoon te zeilen? Als het om fun en eenvoud gaat.. Het grote spul kan later altijd nog..
     
  12. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Volgens mij leg Dazzler dat net uit. Hij wil zelf geen eenvoud, maar zelf wat kunnen prutsen en pielen met instellinkjes. Waar ik ook wel in kan komen.

    En dan begrijp ik ook de wens qua zender beter. Simpel is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Qua gedoe van te voren in een zender met veel schuiven lekker simpel. Op het water is het complexer, omdat je bepaalde handelingen neit geautomatiseerd hebt.

    Aan de andere kant zou je nu ook de simpelste zender kunnen pakken voor je zoon. Het lijkt me dat het nog wel ff duurt voor je zoontje toe is aan trim-instellingen. Dan zou je ook tzt de zender kunnen upgraden en kijken wat er dan op de markt is.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Koop een Jumper T18 of RadioMaster tx16s of een andere "uitgebreidere" zender die opentx ondersteunt en je kan eindeloos instellen en ook programmeren (Luascript). Met opentx ben je zelf de beperkende factor en niet meer de zender.


    PS

    Als frequent opentx gebruiker herken ik me absoluut niet in het beeld dat je schetst. Visueel zichtbaar maken is een fluitje van een cent, aangezien je de display dit zeer eenvoudig kan doen weergeven. Zender-stick van kanaal laten wisselen lijkt me sowieso niet handig.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik denk dat Dazzler refereert aan een OpenTX programmeringsvoorstel van mij via een conversatie, waarin ik een systeem beschrijf waarmee je de fok met de "throttle"stick kunt aanhalen en vieren, en met de "aileron"stick van bakboord naar stuurboord kan laten wisselen. Alles met één kanaal en één servo of winch wel te verstaan. Het zichtbaar maken op het scherm heb ik ook al uitgewerkt, maar door de pertinente afwijzing van hem van OpenTX programmering ben ik er verder niet op doorgegaan.
    Even goede vrienden trouwens, bij een hobby moet iedereen doen waar hij/zij het meeste plezier aan beleeft.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
    eric_laermans vindt dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, opentx kent nagenoeg geen beperkingen wat instel- en programmeermogelijkheden betreft. Je kunt de opentx zender eerst vrij eenvoudig instellen om daarna, veelal in kleine stapjes, te gaan ontdekken wat er nog meer getailored kan worden. Erg leuk, en de gebruiker kan het zichzelf zo moeilijk of makkelijk maken als hij/ zij wil.
     
  16. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Haha. Ik ben mss een beetje old-school - toegegeven. Je zou het niet verwachten van een IT'er maar ik ben echt geen haantje-de-voorste als het op nieuwe technologie aankomt. In mijn eigen jeugdjaren waren we al lang blij met een eenvoudig 2-kanaals zendertje, en toen er wat later toch zenders kwamen met mix-mogelijkheden moest je er de hele tijd de handleiding bijhouden om op een schermpje van 3 cm een boel zeer cryptische afkortingen te ontcijferen om te snappen waar ze juist voor dienden.

    Ik wijs technologie niet af, ik hou alleen niet van de leercurve die een systeem als OpenTX weer met zich meebrengt - komt waarschijnlijk ook een beetje door tijdgebrek en dus heb ik liever iets waar ik vertrouwd mee ben.

    Ik ben een modelbouwer in hart en nieren. En met bouwen, bedoel ik ook bouwen. dus niet een kant-en-klaar pakket waar je nog snel 3 vijsjes moet indraaien en een batterij aan toevoegen. Dat ik later samen met m'n zoon kan varen is leuk, maar mijn echte plezier zit vooral in het bouwen zelf. Ieder diertje zijn pleziertje zeg maar.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met opentx-companion op je laptop kan je niets overkomen en is de leercurve eerder vlak te noemen. Gewoon een plane aanmaken en afkijken hoe dat in opentx eruit ziet. Dan tweaken en in kwartiertje heb jij de zeilboot erin. Oh, je wilt wat meer advanced stuff? Ook geen probleem… veelal varianten op hetzelfde thema.

    Trouwens, om de drempel wat te verlagen… ik weet mss nog wel iemand die je voor een paar euri vast wel zijn Jumper t16 wil opsturen. Dan kun je gewoon eens proberen en ervaren. Bij interesse even een pb,
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2021
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik doelde met de MM op het leren rc zeilen van je zoon wat je vermeldde. Dus naast het project waar je mee bezig bent . Inderdaad eenvoud maar met een hoge funfactor.
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ik zal het hier even terug naar de kern van het onderwerp brengen (ik post normaal later nog wel een afzonderlijk bouwverslag van de zeilboten) - maar dus nu even over de zender terug.

    Na wat wikken en wegen besloten om even de 'zuinige' toer op te gaan en 2 goedkope FlySky zenders in huis te halen (FlySky FS-i6X) standaard uitgerust met 10 kanalen, en 2 draaiknoppen (dus in totaal 6 lineaire kanalen + 4 schakelaars)

    Vervolgens zelf aan de slag gegaan om van deze 'vliegtuig' zender een 'boot' zender te maken, inclusief een Navy Twin stick (super leuk voor boten met 2 motoren, maar naar mijn gevoel ook voor 2 zeilen!!)

    Eerste stap: rechterknuppel enkel 'stuur' knuppel, de op/neer voor elevator vh vliegtuig ga ik anders inzetten.... dus even potmeter op kanaal 2 verwijderen en knuppel beweging mechanisch blokkeren:
    [​IMG]

    Stap 2: Met de 3D-printer van mijn schoonvader een Navy-Twin-Stick knuppel printen ter vevanging van de originele X-Y knuppel, en de potmeters overbouwen:
    [​IMG]

    Na ombouw ziet dat er dan zo uit:
    [​IMG]


    Door het verwijderen van de elevator/kanaal 2 uit de rechter knuppel, kwam er een lineair kanaal vrij. Hiervoor heb ik bovenaan een schakelaar verwijderd en een extra potmeter in de plaats gezet, zodat ik wederom een lineair te regelen kanaal (met vast in te stellen positie) extra heb.

    [​IMG]

    Het geheel ziet er dan zo uit. (links = origineel / rechts = na ombouw)

    Kanaal 1 blijft identiek (stuur)
    Kanaal 2 is vervangen door een draaiknop bovenop ipv een stick

    Kanaal 3 en 4 zijn van een X-Y knuppel omgebiouwd naar een navy stick met 2x beweging in de Y richting.

    Kanaal 5 en 6 waren al draaiknoppen waarmee ik een lineaire functie kan bedienen - die zijn gebleven

    Kanaal 7 en 10 (aan/uit schakelaar) zijn ook gebleven

    Kanaal 8 heb ik de aan/uit/aan schakelaar die oorspronklijk op kanaal 9 zat geplaatst. Is voor mij logischer als ik ooit een genua-module wil gaan bedienen dat deze bij de navy stick staat waarmme het zeil bedient wordt (en is dan eigenlijk genua stuurboord/los/bakboord) waarbij de fijne trim nog via de navy stick kan.

    Kanaal 9 is verdwenen om plaats te maken voor de extra draaiknop, maar moest ik toch nog een extra aan/uit kanaal nodig hebben kan deze desgewenst nog ergens bovenop de zijkant ofzo komen.

    Hiermee denk ik nu 2 zenders te hebben die voor mij zowel eenvoudig in bediening zijn, als voldoende lineaire instellingen te hebben om eea te kunnen gaan regelen en besturen.
     
    Zeiler, max z, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :banana: Was je dit al van plan voor je de vraag op het forum stelde?

    :oops: Wat ben ik toch een brave modelbouwer die nooit een zender open maakt en grondig renoveert… (ik zou niet durven.)

    PS Kessel? Is dat niet bij de Kesselse Heide…. daar heb ik heel wat rondjes hard gelopen.
     

Deel Deze Pagina