Welke zender/ontvanger voor easystar?

Beste,
ik zou graag een easystar kopen (kan er tweedehands ene kopen) maar zonder zender/ontvanger...

daarmee m'n vraag : wat is de goedkoopste zender/ontvanger om dit vliegtuigje eenvoudig zelf te besturen?

(liefst rond de 40-50 euro, ev. tweedehands).

Kan iemand me helpen?

hi, thanx!

bij die eerste twee zit geen ontvanger bij zeker? of vergis ik me???

heb ze mail gestuurd, zal nog wat wachten zijn op antwoord, tenzij iemand t zeker weet?

greetz

edit : waarom gewoon geen 40 mhz fm zender??????

In de modelbouw wordt gebruik gemaakt van een zender en ontvanger om de modellen op afstand te besturen.
Er zijn verschillende bandbreedtes waaruit gekozen kan worden, mede afhankelijk wat je er mee gaat besturen.
De 27 megahertz band is toegelaten voor alle modellen, maar ook voor b.v. zendamateurs etc. dus voor vliegtuigen & helicopters mischien niet zo'n verstandige keuze.
De 35 megahertz band is alleen toegelaten voor vliegmodellen.
De 40 megahertz band is toegelaten voor alle modellen, m.u.v. de kanalen 54 t/m 59 & 81 t/m 92, deze mogen niet in vliegmodellen gebruikt worden.

Bij de aanschaf van een zender kan je meestal wel kiezen op welke band deze uitzendt, er zijn ook duurdere zenders waarbij de bandbreedte te wisselen is.
Voor de modelboten zijn eigenlijk alleen maar de 27 MHz (6 verschillende kanalen) en de 40 MHz band (22 verschillende kanalen) interessant.

In elke zender zit een zogenaamd Tx-tal (zendkristal)en in de ontvanger zit een Rx-tal (ontvangstkristal), deze kristallen dienen op elkaar afgestemd te zijn en worden dan ook meestal per set verkocht.
Omdat er meerdere zogenaamde kanalen per band zijn, kan er met meerdere modellen tegelijk gevaren worden, men kan niet met hetzelfde kanaal tegelijkertijd varen.

Thanx, daar was ik nu voor opgestaan ze ;-)

Maar dus een 40 mhz fm kan dus wel... : yes!!!

copy/paste :
De 40 megahertz band is toegelaten voor alle modellen, m.u.v. de kanalen 54 t/m 59 & 81 t/m 92, deze mogen niet in vliegmodellen gebruikt worden.

thanx

Thanx, daar was ik nu voor opgestaan ze ;-)

Maar dus een 40 mhz fm kan dus wel... : yes!!!

copy/paste :

thanx

Dat kan in principe wel MAAR.Op 27, 30 en 40MHz mag alle radiobesturing.Wat dus wil zeggen.Als er iemand in de buurt is waar jij op dat moment aan het vliegen bent bijv.met zijn bootje aan het varen per toeval op hetzelfde kanaal dan kan je je besturing van je Easytar wel vergeten.Dan is er storing.En worden beide modellen onbestuurbaar.

Je kan je natuurlijk ook een 2,4 Ghz zender gaan aanschaffen.Die zoekt de frequentie uit die nog vrij is.Maar deze zender is dan nog altijd illegaal in Belgie.

Back