Welke zender voor beginnersvliegtuig?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Aangezien ik steeds met rc auto's heb gereden met een twee kanaalszender en nu wil beginnen met een vliegtuigje te bouwen stel ik me de vraag wat voor zender ik best koop; een drie of vierkanaalszender.

Is het eigenlijk mogelijk om met een driekanaalszender het motortoerental van een vliegtuigje te regelegen, of kan het derde kanaal enkel gebruikt worden om de motor aan en af te zetten?

Indien het derde kanaal enkel een aan/uit schakelaar betreft, koop ik dan best een vierkanaalszender of valt er voldoende plezier te beleven met een vliegtuigje waarvan de snelheid van de propellor enkel te regelen is met een aan/uit knop?

nog ter info : ik zou een klein elektrisch aangedreven toestel kopen, bv robbe aesy go. is dat aan te raden?

alvast bedankt voor de reactie

Als ik jou was zou ik gelijk met een vier-kanaals zender, liefst met uitbreidingsmogelijkheden voor meer kanalen, beginnen. Een beginnersmodel kan zijn uitgerust met hoogteroer, richtingsroer en gasregeling (dus gas dicht tot gas open met alle tussenstanden), maar is vaak ook al voorzien van ailerons. Je kunt lessen met een model zonder aileronbesturing, maar ook gelijk met een trainer met aileronbesturing beginnen. Wel zou ik, via een club, leren vliegen met een ervaren instructeur naast je. Dit kan je een hoop schade en schande, of nog erger, ongelukken besparen. Bij een club kunnen ze je bovendien adviseren met je aanschaf, en met bouwen, inbouwen van apparatuur en aftrimmen enz. Zowel brandstof als electro zijn tegenwoordig uitstekend te vliegen met de laatste stand van de techniek, verder is dit geheel een kwestie van persoonlijke voorkeur, in eerste aanschaf maakt het v.w.b. kosten weinig uit. Ga eerst eens kijken bij een club bij je in de buurt, dan kom je nog veel meer aan de weet. En, ja, wil je later vliegen met modelvliegtuigen, voorzien van bijv. een intrekbaar landingsgestel en of flaps, dan is het prettig als je later meer functies, dus meer kanalen kan (laten) inbouwen. Moderne computerzenders geven bovendien mogelijkheden als mix-functies, geheugenplaatsen waarin je model geheel getrimd kan worden geprogrammeerd, enz. Dit kunnen ze je ongetwijfeld op een goede club allemaal laten zien.

Bartjeeuh
Hoeveel keer zet jij je vraag op het forum je vraagt het nu al 3 keer
Je krijg heus wel antwoord hoor. :evil:
Bert

De titel van de discussie geeft niet veel informatie. Beter zou zijn iets als: "Hoeveel stuurfuncties (servo's) voor vliegtuig/helicopter". Het woord "kanalen" wordt eerder gebruikt voor een frequentie waar je op vliegt/vaart/rijdt.

@Bart: het is inderdaad de bedoeling dat de titel aangeeft waar je vraag over gaat, ik heb het voor je aangepast...

een hele leuke zender is een mc 1c van graupner. ik heb hem zelf ook gekocht om de reden dat ik een paar jaar terug kleine handen had( nu wel anders). hij heeft een hoop functies om mee te beginnen( delta mix vtail mix enzo.)
je kan alles digitaal programeren en je hebt 9 modellen die je kan inprogrameren. wat ie momenteel kost zou ik nie weten maar hij is mij prima!

Dag,

Elk merk heeft zo zijn gamma van "beginner-zenders" waarop niets aan te merken valt kwestie kwaliteit, het hangt gewoonweg af van jouw budget.
Zoals reeds gezegd minimum 4 kanalen, ga ook eens kijken in een klub. Waarop ik dan wel zou letten is met welk merk van zender jouw toekomstige lesgever vliegt. Koop dan hetzelfde merk van zender om geen aansluitingsproblemen te hebben tussen leraar- en leerlingzender.
Olivier

Back