Welke zender voor F3B model?

Ben in de gelukkige positie dat ik mij sinds kort de eigenaar mag noemen van een supercoole F3B bak. Ben er nu alleen ook wel achter dat mijn zender zeker niet de meest ideale is om alle gewenste vliegstanden mee te kunnen programmeren (MC-15).

Afgelopen weekend met een ervaren F3B vlieger gepraat en die kwam al met 3 startfases, 1 thermiekfase, 1 speedfase en butterfly als fases aanzetten.

Verder kon hij meerdere mixers onafhankelijk van elkaar aan/uit zetten. Rolroer/richting bij afstandsvliegen. Remkleppen iets down voor bochten uit de wind. Remkleppen meesturend met rolroeren etc).

Hij vloog met een Multiplex Profi 4000, dus die zender kan het zeker.

Welke zenders kunnen dit soort fases nog meer aan? En werkt mijn huidige Graupner ontvanger goed met die andere merken zenders?

Dat was een lang verhaal. Laat maar eens horen (lezen) wat jullie er van vinden.

Ik gebruik voor een F3J model een MPX3010. Daar kan je ook drie vluchtfases mee programeren. Zelf gebruik ik er twee. Een met electromotor, en een met butterfly op de gasknuppel. Termiek en speed regel ik met alle vier de vleugelkleppen geprogrameerd op een schuifkanaal.

Er is veel vrij te programmeren in deze zender. Alles wat je aangeeft is volgens mij mogelijk. Ik snap niet hoe je precies de remkleppen down mee stuurt voor bochten uit de wind. De remkleppen zijn, voor die specifieke functie, waarschijnlijk op een schakelaar geprogrammeerd. Dus met een vaste stand.

Koppeling rolroer en richting heet " combiswitch" bij deze zender. Dat is voor piloten die niet kunnen vliegen. Waaronder ik zelf.

Hoewel ik zeker geen F3B piloot ben, verwacht ik dat je met een Robbe/Futaba FX-18 een heel eind in de richting komt, als je hem een beetje uitbreid (2 x 3 weg schakelaar en 2 schuifjes)

Maar hoe duurder, des te meer kan er met een zender.....

Hallo RemcoN,

Het klopt inderdaad dat bijna alle F3J en F3B topvliegers gebruik maken van Multiplex zenders. Maakt niet uit of dit nu een MC 3010, 3030, 4000 of de nieuwe EVO is. Zelf gebruik ik een MC4000. Alle denkbare mogelijkheden voor de wedstrijdmodellen zijn programmeerbaar. In al mijn Space modellen zitten vanwege het ruimtegebrek Graupner MC-17 ontvangers met Multiplex, Graupner en Futaba servo's. Geen enkel probleem. Ook dit is voor veel wedstrijdvliegers een bijna standaardoplossing. :roll:

Inderdaad, als je een beetje van 'zelf beslissen hoe je dingen doen wilt' houdt is er maar een weg: Multiplex, met de Profi 4000 als non plus ultra.
Met de betere Futaba's (vanaf FF9), maar de mogelijkheden zijn wat beperkter. Graupner kan ik eigenlijk niks over zeggen.

@ RemcoN

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een MC-22 8)
Daar zitten toch wel voldoende mogelijkheden op, hoewel het hebben van "maar" 4 vliegfases voorlopig m'n enige punt van zorgen is.
(naast m'n stuurmanskunst natuurlijk :lol: )

Ik ken de andere typen zenders niet zo, maar ik moet zeggen dat Graupner met de 22 een makkelijk te programmeren apparaat op de markt heeft gebracht. Je hoeft na een beetje studie het boek niet mee te nemen op 't veld.

Dan is natuurlijk nog de vraag : wil je een pultzender of een handzender ?

Volgens mij kun je ook veel info winnen door wat te GOOGELEN op wedstrijduitslagen. Daar staan nog wel 'es lijsten van deelnemers en hun vliegende uitrusting.

In ieder geval, succes met zoeken......

Grtz
Nick

Ben de laatste tijd ook een beetje aan het orienteren op de zender markt.
De Graupner handzender MX-22 beschikt over dezelfde software als een MC-22. De behuizing is hetzelfde als de JR PCM 9X(II) of de 9303 maar de software is anders.
Hadt MPX nu maar een fatsoenlijk PCM systeem, dan kon ik gewoon lekker verder met m'n 3010 en 4000.
Handleiding van de MC-22 is te downloaden.

Rick

Ik heb zelf een mx22 (mc22) daar zijn 12vliegfasen te programeeren. flieg daarmee mijn crossfire en andere f3b kisten, gaat prima daarmee.
was laatst op mijn eerste f3b wedstrijd in kassel de meeste daar vliegen een mc24

greetings henk

In de tijd dat ik een nieuwe zender kocht, leende ik van clubleden een gebruikershandleiding. Je kan je dan op je gemakje verdiepen in de mogelijkheden van een zender. Wellicht een idee voor je?!?

henkp zei:
Ik heb zelf een mx22 (mc22) daar zijn 12vliegfasen te programeeren.

Tel jij die vliegfases zoals Graupner het aantal kanalen telt, in handleiding van de MC-22 spreekt men toch heel duidelijk over 4 vliegfases.

Rick

Voor F3J/F3B heb je maximaal 5 vliegposities nodig:
Hoogstart
Jump
Normaal
Thermiek
Speed

De eerst drie op een 3 standen-schakelaar
In de Normaal stand heb je de mogelijkheid om te schakelen tussen
Thermiek en Speed op een 2 standen-schakelaar

Veel antwoorden en meningen zoals normaal. Zie wel dat Multiplex er redelijk vaak bij zit. Wordt het in totaal toch weer prijzig van.

Ik weet niet aan welk bedrag je zit te denken, maar volgens mij zit alles aan de verkeerde kant van € 500,- 8O

Je kunt natuurlijk ook eens binnen jullie vereniging kijken of een zender te leen is voor een keer.
Kun je proberen of een bepaalde zender wel of niet datgene is wat je zoekt.

Grtz,
Nick

Het probleem met het lenen van een zender is dat het programmeren niet 'even' gedaan is. Het geeft natuurlijk wel een indruk over de mogelijkheden en of de verschillende vliegfases te programmeren zijn. Gelukkig zijn er enkel f3b vliegers in onze vereniging, maar die hebben alle verschillende vliegfases ook nog niet voor elkaar. Is misschien onkunde of onwetendheid. :cry:

Dat zullen dan ongetwijfeld geen echte wedstrijdvliegers zijn. :wink: Niets eenvoudiger dan het inprogrammeren en toewijzen van de betreffende schakelaars voor de vliegposities in een (MC 3030/4000) zender. :pc:

RemcoN zei:
Veel antwoorden en meningen zoals normaal. Zie wel dat Multiplex er redelijk vaak bij zit. Wordt het in totaal toch weer prijzig van.

Een tweedehandsje kopen is idd een optie. Zelf had ik het geluk dat de 3010 in de winkels vervangen werd voor een nieuwere versie (weet naam niet meer) Er ging toen 365 gulden af :o . Zo had ik niet het nieuwste, maar wel een zender met volop mogelijkheden voor een goede prijs!

Misschien ook nog een tip: Multiplex heeft verbazingwekkend genoeg de MC3030 is uit het programma genomen. De EVO serie is hier voor in de plaats gekomen. Nu zullen er ongetwijfeld links en rechts wel 3030 voor een speciale prijs worden verkocht. Ook bij Ebay ben ik hem al (nieuw) :idea: tegenkomen.

Back