welke zender??

Hallo,

Ik moet een zender gaan aanschaffen.
Ik zit te dubben tussen een Futaba FC16 40 mhz of een Futaba FF10 2,4ghz
een FC16 is goedkoper, met een multi switch 12+2 en decoder komt het op een verschil van 60/70 euro goedkoper op een FF10 zender.

Ik kan in 2,4 ghz niet lager dan een FF10 vanwege de flippers aan de achterzijde (2 kanalen) welke de lagere versie's zoals een FF7 niet heeft.
Het voordeel van 2,4 ghz vind ik het switchen van modellen door voorprogrammeren van meerdere ontvangers.
Maar een uitbrijding van mogelijkheden is er niet.
(vrachtwagen en graafmachine op dieplader)

Aan de andere kant kan ik met een FC16 vrijwel alles later nog inbouwen,
alleen moet je bij ieder model weer een multi decoder bijkopen naast een extra ontvanger, maaaar het helpt niet om meerdere modellen aan te willen sturen omdat je maar over een zendkanaal beschikt en niet tussen ontvangers kan switchen.

wie kan mij hierin goed adviseren, ik kom er niet uit wat nu de beste keuze is daar ik nog geen ervaring heb met rijden en mogelijkheden.

Maar de keuze die ik nu zal gaan maken is bepalend voor het rijplezier op langer termijn.......

groet Sander

het beste is een combinatie van beiden.

De 2.4ghz technologie is ideaal. Echter zijn er nog geen goede zenders die dus beschikken over een goede uitbreidings mogelijkheid voor boten en vrachtwagens.

De fc-16 blinkt juist op dat laatste gebied weer uit.

Zelf gebruik ik de robbe F serie en FC serie. En ben er goed over te spreken.

Ik raad je aan eens te zoeken op zelfbouw multiswitch 12 kanaals. Als je handig bent kun je veel geld besparen ook als je niet handig bent is er wel een oplossing.

Ik zou je aanraden voor de FC16 te gaan. Gebruik ikzelf ook. Ideale zender.
Het is zelfs mogelijk om deze om te bouwen naar 2.4 ghz. Zie topic van Catweazle.

Succes met je keuze!
Sjon

een FC 16 kun je idd ombouwen naar 2.4 maar dan kun je geen multi switches gebruiken!!!!
met mfu geen probleem.

Robert

een FC 16 kun je idd ombouwen naar 2.4 maar dan kun je geen multi switches gebruiken!!!!
met mfu geen probleem.

Robert

:rolleyes: mmmaaaaarrrr....... kan ik makkelijk met meerdere modellen switchen?
zijn daar ook modulle's voor.
Ik ga straks met een zwaartransport truck rijden met daarachter een dieplader met afneembare zwanenhals en alles meesturend en hoog en laag natuurlijk. MAAR daar komt een Cat graafmachine op welke ook bestuurbaar. kan ik dan met de truck rijden en kop afkoppelen en omswitchen naar de graafmachine om deze van de dieplader te rijden en volledig functionerend te hebben......ja dat is effe een vraag hee:-D

of heb ik dan een tweede zender nodig, dan ben ik per saldo meer kwijt dan een FF10, t gaat mij niet om de uitgave die ik nu moet doen.
Heb ik aan een FF10 2,4 ghz genoeg speelruimte in de 10 kanalen??
De FC16 heb ik in het vizier qwa mogelijkheden ideaal geef ik direct toe.
Maar heb ik in geval van meerdere modellen niet meer aan een FF10?
Geen switch mogelijk maar zender kan heel veel binnen 10 kanalen, Heb ik genoeg aan 10 kanalen als ik geen multi switch kwijt kan.

Ik zie ook dat mensen een FC16 ombouwen naar 2,4 ghz, de één kan wel een switch gebruiken en de ander niet, maar kun je met assan ook naar een 2e ontvanger overswitchen of is dat een uniek iets binnen originele 2,4 ghz zenders??

PFFFFFF zo wie heeft hier een antwoord op..........:rolleyes:

als ik het goed heb,
kun je in de graafmachine een ontvanger zetten met het zelfde kiristal nummer.
zo kun je met 1 zender meerdere trucks,machines en autos bedienen.
succes met kiezen.

als ik het goed heb,
kun je in de graafmachine een ontvanger zetten met het zelfde kiristal nummer.
zo kun je met 1 zender meerdere trucks,machines en autos bedienen.
succes met kiezen.

ik snap wat je bedoel, maar dan gaan ze er toch allebij tegelijk vandoor als ik het gas open trek.:sleeping:

of heb ik sommige laatste ontwikkelingen gemist, ben al 15 jaar niet meer met de hobby bezig geweest tot voor kort geleden.

Ik heb zelf een FC16 en hier kan je meerdere modellen mee bedienen, ook als je ombouwd naar 2.4ghz. De ombouw is alleen op de zend module, dus de functionaliteit blijft.

Een dure maar wel mooie optie is de 2.4ghz van Servonaut Modellfunk

Deze kan wel multiswitch aan, en kan zelfs modellen op afstand aan en uit schakelen, dus je hoeft niet eens je model op de baan aan of uit zetten.

Ook kan je de 40 mhz ernaast blijven gebruiken, dus je hoeft niet gelijk alle modellen om te bouwen.

1 groot nadeel, al dit moois komt met een dikke prijs, maar kwa mogelijkheden is het veruit het mooiste.

Voor de ombouw met de aziatische modules zijn diverse mensen op het forum aan het experimenteren, dus als je geduld hebt bied dit in de toekomst mogelijkheden.

Ik heb zelf een FC16 en hier kan je meerdere modellen mee bedienen, ook als je ombouwd naar 2.4ghz. De ombouw is alleen op de zend module, dus de functionaliteit blijft.

Een dure maar wel mooie optie is de 2.4ghz van Servonaut Modellfunk

Deze kan wel multiswitch aan, en kan zelfs modellen op afstand aan en uit schakelen, dus je hoeft niet eens je model op de baan aan of uit zetten.

Ook kan je de 40 mhz ernaast blijven gebruiken, dus je hoeft niet gelijk alle modellen om te bouwen.

1 groot nadeel, al dit moois komt met een dikke prijs, maar kwa mogelijkheden is het veruit het mooiste.

Voor de ombouw met de aziatische modules zijn diverse mensen op het forum aan het experimenteren, dus als je geduld hebt bied dit in de toekomst mogelijkheden.

ziet er wel mooi uit qwa mogelijkheden, maar kost mij dus een extra zender....! 370 euro voor in de zender en nog 170 euro aan ontvanger...:(:confused: vraag mij toch af of ik nu met een FF10 niet stukken voordeligger uit ga komen en alles binnen 10 kanalen moet zien te realiseren....? van graupner komen er ook switchjes aan om 4 functies te schakelen op 1 kanaal wat gewoon op 2,4 ghz werkend is....

Ben het eens dat de uitbreiding op een FC16 oneindig is, maar niet overschakelbaar is naar een ander voertuig waarbij het 1e gekozen model ingevroren blijft staan....

de ff10 zal dezelfde begrenzing kennen als de fc_16. wisselen tussen ontvangers gaat niet zomaar. zover mij bekend is.

zijn 2 mogelijkheden over voor jou toepassing. syntheser en elk deel een eigen kristal.

nadeel is dat je alleen de 40mhz kan gebruiken en die zit vaak al vol. ook spcm ontvangers zijn prijzig.

een andere mogelijkheid is om het elektronische op te lossen dit ga ik doen op mijn telekraan.

je offert 1 kanaal op voor een multiswitch. deze gaat vervolgens selecgeren wie aanmag en wie niet.

op deze manier kan ik met 2.4ghz wisselen tussen rijden en hijsen.
maar er zitten nog wat haken en ogen aan. en ben nog niet zover om het al te bouwen

[QUOTE = Cheeta; 1578108] de ff10 zal Dezelfde Begrenzing kennen als de fc_16. wisselen between ontvangers gaat niet zomaar. zover mij bekend is.

zijn 2 mogelijkheden over voor jou toepassing. syntheser en elanden deel een eigen Kristal.

nadeel is dat je Alleen de 40MHz kan gebruiken en sterven Vaak zit al vol. SPCM ontvangers zijn ook prijzig.

Een andere Mogelijkheid is om het elektronische op te lossen dit ga ik doen op mijn telekraan.

je offert 1 kanaal op voor een multischakelaar. Vervolgens gaat deze selecgeren wie aanmag en wie niet.

op deze Manier kan ik voldaan 2.4GHz wisselen between rijden en hijsen.
Maar er zitten nog wat haken en ogen aan. en ben nog niet zover om het al te bouwen [/ QUOTE]

Hee Alwin,

Weer iets geleerd, je kan op een 2,4 ghz meerdere ontvangers toekennen aan de zender en deze opslaan in ieder zijn eigen modelgeheugen, zo kun je tot 10 ontvangers voorprogrammeren en direct switchen tussen max 4 ontvangers per set.
Zo kun je dus ook met 2 ontvangers werken waartussen je schakelt,
wat kost een extra multiswitch tegenover een extra ontvanger?
Echter moet je wel zeker weten niet meer dan 10 kanalen tegelijk te hoeven gebruiken bij de FF10, maar als je echt gaat tellen kom je dan boven de 10 kanalen uit? zo kun jij dus ook schakelen tussen rijden en hijsen als je in totaal meer dan 10 kanalen gebruikt.
Een FF10 heeft 8 servo kanalen en 2 schakel kanalen, maar je kuntl wel op servo kanaal een schakeling maken maar niet andersom.

Ik ben er uit denk ik, FF10 2,4 ghz.....toch in verhouding meer ruimte in mogelijkheden dan ik dacht, alleen boven de 10 kanalen is het over.
Maar van graupner komt of is er nu ook een switsje ter groote van een stuiver om op 1 kanaal 4 schakelingen te doen.'
Maar wat ik er uit begrijp staan deze schakelingen achter elkaar 3x schakelen is nr 3 aan om zomaar te zeggen. volgorde van aansluiten is even slim aanpakken in bijvoorbeeld je verlichting. 1 hydro pomp aan - 2 verlichting - 3 zwaailicht enz..

nou zijn we bijde weer wat wijzer denk ik..

Groet bruder bouwer

weet niet of mijn info nog bijdraagt, maar ik post het wel.
De F14 gaat eruit
De "FC 16- boat en truck" zou een mooie vervanger zijn alleen dat met die modules zou niet op 2,4 werken. Iets met PCM en dat gaat alleen op 35 of 40.
Heb zelf de handleiding nog niet bestudeerd.
kijk daar voor eens bij:
http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/
of
Zender Handleidingen

of ga eens langs bij Quartel in Pijnacker, Rob is hier voor de geschikte deskundige.

ik houd het in de gaten.
Zit zelf met het plan: baggermolen met 22 kanalen en een bijhorende (los te verslepen ) stortbak met koppeldraden en een roer en bodem deuren bediening.

switches werken belangebena niet op alle 2.4ghz sets. volgens mij werkt die cti ook met meerdere signalen als dat zo is kun je het wel vergeten op de 2.4ghz van futaba.

zorg dat je eerst zeker bbent hiervan.

en hoeveel schakelkanalen ik gebruik? een stuk of 30 voor functies en verlichting.

onderschat niet hoe snel je tekort komt.

ik gebruik een fc_28 op 2.4ghz met 2 12 kanaals multiswitches en 1 8 kanaals multiprop.

dat je tussen ontvangers kan schakelen was mij onbekend. dit is inderdaad niet mogelijk met achteraf inbouwen van 2.4ghz

ik heb een 4-kanaals CTI multi switch via een robbe-futaba ff7 2.4 aangestuurd en dit werkt goed.

Nou, vanmiddag mijn FF10cg opgehaald, wat een mooi ding als ik zo door de beschrijving heen neus, wat een mogelijkheden.
Heb het ook werkend gezien met een cti switch en werk perfect, is ook geen switch met extra moeilijke (de)coderingen, de codering gebeurd door de tijd van de snelheid van schakelen 1 sec is 1 aan 3 sec is 2 aan en andere kant op zijn de andere 2 schakelingen, er hoeven dus geen moeilijke signalen door de lucht, zou dus zelf op een zender van 2 tientjes nog moeten werken en ook dus op 2,4 ghz omdat het niets anders werkt dan een servo signaal.
Wie heeft er voor 40 euries met een FC16 8 extra schakelingen ingebouwd?
op 2 kanalen weliswaar maar die zijn er met 10 kanalen wel voor over.
Zo heb je dus met de FF10 8 servo kanalen en 2 schakel kanalen dus ook nog eens 8 schakelingen en ook de mogelijkheid 6 kanalen servo en 16 schakelingen.........

Ik hou van vooruitstrevendheid...........2,4 ghz heeft toch echt wel het heden en de toekomst.

morgen lekker testen!!

Back