Welke zender

Hoi,

Ik ben van plan een quadrocopter te bouwen. Ik ben nieuw met modelbouw, en dankzij dit forum heb ik al een hoop kennis opgedaan op basis waarvan ik gisteren al mijn onderdelen heb besteld. Ik kom er echter niet uit welke zender ik het beste kan aanschaffen. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ik bouw een quadrocopter met het KK-board met MEMS mdoule en 8CH PM.
Die leek mij het makkelijkst in besturing.

De basis zal niet uitgebreider zijn dan dit.
In de toekomst wil ik echter een grijper oid onder de quadrocopter monteren.
Deze moet ik natuurlijk kunnen besturen vanaf mijn zender. Ook komt er misschien een camera onder.

Kunnen jullie mij een advies geven voor een zender waar dit mee kan?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Simon

Momenteel de beste bang for your bucks is de MX-16 / MX-20 van Graupner, hiermee kan je doorgroeien tot aan Mikrokopter met full telemetry ;)

Dank je voor jouw reactie.

Die ziet er enorm uitgebreid uit en ik vraag me dan af of ik wel alle functionaliteiten ga gebruiken voor die prijs.
Ik zie elementen over flappen e.d. wat ik met een quadrocopter volgens mij niet nodig heb. Is dit niet wat overkill voor een beginner?

Je kan natuurlijk ook voor een goedkoop HK zendertje gaan, maar de ervaring leert dat er dan later weer een andere nodig is, uiteindelijk ben je dan met het direct kopen van bv een MX-16 veel goedkoper uit, mocht het modelvliegen je later gaan vervelen heb je iig nog een goede restwaarde.

Ik zou gaan voor een duurdere zender met voldoende kanalen, zo ben je later
zeker dat je niet naar de winkel moet voor een nieuwe omdat je een kanaal te
weinig hebt :o Ze verliezen hun waarde ook niet dus zoals holco al zei, je kan hem
later nog steeds verkopen voor een degelijke prijs :p

mvg, Roy

De turnigy 9x is een prachtige zender. Nog veel meer bang for the buck dan de graupner. Eventueel uitbreiden met een frsky telemetrie setje en je bent helemaal klaar.

Hallo,
Ik heb ongeveer evenveel ervaring als Simon en zit ook nog te twijfelen over welke zender ik nou het beste kan kiezen.
Het doel is om eerst de basics van het besturen van een quadcopter te leren en later eventueel FPV te gaan vliegen.
De MX-16 en de MX-20 zijn natuurlijk erg mooi maar ook meteen duur (iig wel buiten mijn budget..).
Verder heb ik ook al gekeken naar de turnigy 9X maar die is altijd uitverkocht!!
Daarom neig ik naar de Spektrum DX6i 6-channel omdat ik hier goede reacties over heb gelezen en het een veelgebruikte zender is.
Als ik het goed begrijp gebruik je 4 channels voor de besturing. Dan blijven er nog 2 over dus, is dit genoeg voor FPV? Wat doen jullie zoal met die extra channels? Bv het aansturen van een LED-driver, cameramount etc?

mvg, Hans

Laatst bewerkt:
Of je zoekt een gebruikt model. Met name de FM modellen worden voor betaalbare prijzen aangeboden en deze kun je met een gering budget ombouwen naar 2.4ghz met bijvoorbeeld een Frsky module. Heb je ook meteen de optie van telemetrie erbij.

+1

Richard

QUOTE=Hugy;2508856]De turnigy 9x is een prachtige zender. Nog veel meer bang for the buck dan de graupner. Eventueel uitbreiden met een frsky telemetrie setje en je bent helemaal klaar.[/QUOTE]

Een Graupner MX-16 kan ik tweedehands goedkoop op de kop tikken. Hiermee kan ik dus naast 4 kanalen voor de besturen nu 4 kanalen zelf besteden?
Is FPV hiermee wel mogelijk? Ik dacht eigenlijk dat dit via volledig losse apparatuur zou werken tot de reactie van HML.

De turnigy 9x heeft één kanaal meer. Heeft dit erg vele toegevoegde waarde? Ik verwacht eigenlijk niet meer dan 4 extra kanalen nodig te hebben gezien ik modules wil bouwen waarvan ik er één per keer onder de quadrocopter hang.

Op hobby king zie ik de Turnigy 9x voor maar $60. Dat is wel een heel groot verschil. Waar zit dit verschil precies in wanneer ze beiden erg goed zijn?
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)

Nu heb ik vanmiddag al een deal gesloten maar ga ik toch weet twijfelen.

Er komt wel (veel?) wachttijd, verzendingskosten en inklaringskosten bij natuurlijk.
De kwaliteit van het plastic van een Spectrum of Futaba behuizing is veel beter, het blijft een 60$ radio, maar voor dat geld is het zeker niet slecht.
Ik gebruikte hiervoor Spectrum Dx6i, wat een onding, geen draaiknoppen of 3 positie schakelaar. Ik kreeg ook brownouts en daardoor een crash.

Nu heb ik vanmiddag al een deal gesloten maar ga ik toch weet twijfelen.

Is een prima radio, 8 kanalen kun je voorlopig mee vooruit. En je hoeft niet eeuwig te wachten tot de 9x weer op voorraad is. En de FrKSy module uit bovenstaande video kan er ook in. Heb ik ook gedaan.

Back