Welke zender?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ronald55, 19 dec 2019.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Voor de Norderney heb ik een flysky i6 gekocht (6 kanaals) met 6 kanaals ontvanger. Vervolgens heb ik die van nieuwe firmware voorzien en nu is het een 10 kanaals zender. Kosten ongeveer: 50 voor de zender, 10 voor de nieuwe ontvanger en een paar euro voor het kabeltje om 'm te hacken. Verhaal staat hier.

    Daarnaast had ik nog een oude klassieke zender, supermooi ding, lekker in de hand echter verouderd qua zendtechniek. Deze met hulp van de cracks hier kunnen moderniseren: verhaal staat hier

    Kortom: het moet niet veel kosten om te kunnen varen. ('moet' als in 'het hoeft niet')

    Dit diskwalificeert de prima tips van de ervaren vaarders/bouwers hier natuurlijk absoluut niet, echter vaar ik beschamend weinig, tracht ik voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en hergebruik ik graag wat ik nog heb liggen.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik kan me hierbij aansluiten.
    Ik knutsel ook graag vanuit de grabbelton van wat ik heb liggen.

    Die ombouw projecten heb ik gezien, mooi om te zien dat dit spul een tweede leven krijgt.

    Soms lijkt het mij handiger om de elektronika van een modern aparaat in zijn geheel over te zetten.
    Ik zie ook veel 3D print modelbouw, tot complete boten aan toe.
    Maar heb eigenlijk nog niemand gezien met een 3D geprinte zender(kast) welks je eigenlijk helemaal naar eigen inzicht kan vormgeven.
    Die moderne zenders hebben mijn inziens steeds meer een speelgoed look.
    Veel kitsch en blingbling en ow zo eh.... schreeuwerig.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Leuk om 'oude' zenders voorbij te zien komen... En oude systemen in een nieuw jasje. Mijn eerste zender was een Robbe 4-kanaals dingetje, ergens eind jaren '70.
    "Uitgebreid" naar 6-kanaals. Simpel door de servohevels een microswitch te laten bedienen bij 100% uitslag + trim. Muliswitches waren en toen nog niet en je moet toch wat als je een zoeklicht wilt bedienen.
    Over de Navystick: Ik ben er geen fan van. Ja, het ziet er leuk uit op je zender, maar ergonomish vind ik het een ramp. Al mijn dubbelschroevers vaar ik met een V-mixer op beide motorkanalen, gekoppeld aan de roeren. Daarmee bedien ik beide motoren én de roeren met één stick.
     
  4. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Hoi luitjes,

    Fijne kerstdagen alvast!

    Ter update (net als in mijn Norderney draadje); ik heb gisteren een nieuwe F14 Navy set gescoord op MP, en ben daar erg blij mee. Want dat was uiteindelijk toch wat ik altijd al gewild heb. De set heeft naast de navy stick ook een Multiprop module + ontvanger, en 2 Robbe Rookie 20 regelaars. Heel compleet dus. De set is hagelnieuw dus ik kan er de komende jaren mee vooruit :)

    Plaatjes:

    De set:

    [​IMG]F14a by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]F14e by Ronald-45, on Flickr

    [​IMG]F14d by Ronald-45, on Flickr

    De Multiprop modules:

    [​IMG]F14c by Ronald-45, on Flickr

    De regelaars:

    [​IMG]F14b by Ronald-45, on Flickr
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Mazzelaar.
    Mooi setje.
    Maar denk dat de navystick je parten gaat spelen.
    Daarbij sluit ik me bij Roel aan.

    Ik wil voor mezelf gewoon schoon schip maken.
    Oud spul weg en opnieuw beginnen.

    Ik heb voor mezelf nu twee projectjes in gedachten.
    Om er in te komen een Springer tug bootje en daarna wil ik eens proberen om een statische bouwdoos om te bouwen tot rc.

    Maar zoals gezegt, het zijn slechts gedachten.
    Plannen kunnen wijzigen natuurlijk.
     
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Plannen? Genoeg! :) In de andere tak van (model)sport dan, mijn modeltreintjes.

    De navy-stick; daar kom ik maar op 1 manier achter; gebruiken ;) Ik weet dat ik mijn oude zender zo had gemaakt dat beide sticks een raster hadden zodat ik beide motoren goed kon regelen. Maar op 1 of andere manier leek mij de navy stick veel beter te passen. We gaan het zien, bijkomend voordeel is dat ik toch niet van plan ben te gaan vliegen. En als dat ooit aan de order zou zijn; een 2,4 zendersetje kost geen giga-vermogen.

    Ik wacht rustig af tot het setje op de deurmat ligt :koud:
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik heb zelf ook altijd treinen gehad H0.
    Totdat onze derde teg er aan zat te komen en mijn eh... treinkamer er aan moest geloven.
    Dat was is 1998.
    Heb toen een hele avond stilzwijgend voor mijn baan gestaan, veel werk, bloed zweet en tranen voor gelaten....
    Toen de stekker eruit getrokken en alles gesloopt.
    Heb de treinen e.d. nog steeds, kon er geen afstand van doen.

    Misschien ooit.
     
  8. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Jammer... maar je hebt het nog. Misschien stap jij ooit weer in de treintjes zoals ik nu weer her-intreed ( :) ) in de RC.
     
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Heb zelfs nog het startsetje die ik als klein kind gekregen had van mijn ouders.
    Meer dan veertig jaar oud en werkt nog steeds. Maar idd wie weet.....
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2019
  10. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Haha! Ja, ik ken t gevoel. Heb onlangs een Hema Lima startset via een vriend op de kop getikt waar ik ooit mee ben begonnen. Krijg het ding volgend jaar een keer overhandigd, en voor 25 euro kon ik het niet laten liggen.

    Toch iets met midlife? ;)
     
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hahahaha wie weet.

    Heb toevallig een filmpje weergevonden op yt.



    Niet geen hypermodern iets, gewoon nog ouderwets analoog.
    Maar urenlang speelplezier.
     

Deel Deze Pagina