Onlangs weer opnieuw gestart met een zeilboot en in het verleden meer boten gehad. Nu overweeg ik een andere zender als mijn huidige radiolink AT9. Daarvoor gebruikte ik een graupner hott mx zender voor modelvliegen. De ontvangers waren wel wat prijzig dus toen de modelhobby stil kwam te liggen heb ik van alles verkocht. En paar jaar geleden de radiolink AT 9 goedkoop kunnen kopen . De ontvangers zijn niet zo duur als de graupner hott ontvangers. Echter lijkt de stuurknuppel iets te blijven hangen uit het midden. Dat stoort mij. Wat zijn algemene ervaringen met de huidige zenders, ik zie dat flysky veel mogelijkheden heeft maar meer voor vliegtuigen. Misschien vaart iemand wel met flysky, welk model zou dan aan te bevelen zijn? Anders de Carson reflex stick maar daar lijkt mij weinig instelling mogelijk.
Beste X Kijk hier eens; https://www.modelbouwforum.nl/threa...les-wat-hiermee-te-maken-heeft.282703/page-12 Heel draadje over zenders, en ervaringen. Zit vestopt in het Vrachtwagen, gedeelte. succes Peter
Het mooie van een zender is, dat hij niet weet wat voor een model deze aanstuurt. Ik gebruik een zender, geschikt voor 20 afzonderlijke modellen met ieder zijn eigen specifieke eigenschappen, t.w: - Een model stoomsleepboot met telemetrische terugmelding van stoomdruk en ketelniveau. - Een model kiepauto. - Een klein RC scheepje. - Een hijskraan op banden met 9 functies. Nu bezig met een reddingsboot met uitzetbare hulpboot. Dit alles met een 10 kan Flysky fs 1a 10b : https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-flysky-fs-ia10b.html Succes met je keuze.
flysky is wel een erg courant model met voordelige ontvangers. De radiolink at9 die ik heb heeft ook een boot functie, ik weet nog niet wat dat inhoud qua functionaliteit. het ging mij vooral ook om de kwaliteit van de onderdelen/ hoe soepel en nauwkeurig beweegt alles e.d. Sommige zenders staat ook bij dat er kogellagers in verwerkt zijn bijvoorbeeld. Ondertussen heb ik wel de radiolink zender even van binnen bekeken en even een mes gewrikt tussen de stroeve knuppel nu loopt hij ineens veel soepeler en loopt niet meer aan. Dus heb ik meer tijd om verschillende merken en advertenties te bekijken.
Er is en blijft een verschil in gebruik. Mensen, die vliegen met dure vliegtuigen of helicopters stellen andere eisen aan de apparatuur o.a. reikwijdte en snelheid. Ook mensen, die met RC auto's racen stellen weer andere eisen aan de apparatuur o.a. snelheid. Bedenk, dat een gebruiker voor een schip geen supersnelle apparatuur nodig heeft en ook geen grote reikwijdte. Daarnaast, hoeveel uur per jaar denk je te varen?
ik denk dat mijn zender ruim door de 400 uur per jaar gaat. Er zijn maar weinig dagen dat ik er niet op een of andere manier mee aan het prutsen ben...
ik vind het wel handig als het een beetje snel reageert. En ook wel prettig als het stevig aanvoelt. Alle mogelijke mixers zijn wel overbodig voor wat ik ermee doe maar de flysky paladin ev uit het draadje die horsepower doorstuurde ziet er wel mooi uit.
Een en ander is heel persoonlijk. Gebruik mijn MPX zenders alleen om te varen en vind het belangrijk dat de knuppels in de neutraalstand terugkomen. Een mixer kan handig zijn om kanalen te koppelen. Heb geen ervaring met RC zeilen. Ook is het belangrijk dat een zender goed in de hand ligt en buiten de knuppels een of meerdere potmeters heeft om kanalen proportioneel aan te sturen. Eenenander afhankelijk van de functies. Zo heeft ieder zijn wensen. Succes met de keuze. Gr. Klaas.
Ik vaar met de Flysky FS-i6x (mode 2 throttle links, kanaal 3). Ik heb er twee, één voor zeilen en één voor motorboten. De zender voor het zeilen is zoals die is afgeleverd, met een niet neutraliserende stick op kanaal 3. Bij het zeilen is dat handig om je zeilen in een vaste positie te kunnen houden. Voor mijn motorboten heb ik de stick op kanaal 3 zelf-neutraliserend gemaakt met een hulpsetje dat daarvoor ook bij Ali te koop is. De FS-i6x is een veelzijdige zender met 10 kanalen, waar heel veel mee mogelijk is. Alleen is dual-rate op kanaal 3 niet mogelijk. Groet, Maarten
Een beetje snel. Een standaard zender, zoals de Flysky fa-ia 10b is vele malen sneller, dan dat een mens kan reageren en dat het schip reageert. Hopelijk voet de Flysky Paladin steviger aan, want het prijsverschil van ongeveer €600,-- is ook nogal stevig. Overigens, het valt mij vaak op, dat beginners of herintreders vaak dure apparatuur kiezen, die hun mogelijkheden te boven gaat. Ik zeg tegen mijn clubgenoten altijd, leer eerst zwemmen voordat je denkt aan reddingszwemmen. Succes met je keuze. Henk
Bij ons in de vereniging zijn er velen die varen met Graupner zenders , ook ik . Zelf gebruik ik de MC26 zender en ben daar meer dan tevreden over . Als je degelijk materiaal wil zal je toch op gegeven moment bij Graupner terecht komen , wat niet wil zeggen dat andere slecht zijn . Het voordeel is ook dat je er zowat alles kan in programeren en 99 modellen in kwijt kan . Een merk is natuurlijk een persoonlijke keuze maar als ik kijk hoe weinig problemen de mensen met Graupner zenders hebben bij ons in de club , dan weet ik dat ik bij Graupner blijf . Groetjes Ronny www.mothvzw.be
de MC 26 ziet er ook netjes en degelijk uit. Het zal ook wel mijn gebruik overstijgen. Valt mij op dat de ali express artikelen tegenwoordig niet erg voordelig meer zijn inclusief belasting, verzending etc. Dan is een merk als Graupner / multiplex net zo duur ongeveer. Er staat af en toe: hall gimbal, dat is misschien een betere versie. Af en toe staat er vermeld dat een zender kogellagering heeft. Wel jammer dat je niet ontvangers onbeperkt kan wisselen met zenders: blijkt dat bij een andere radiolink stuurwielzender je al andere ontvangers nodig hebt dan welke ik nu heb. (ook radiolink)
Je wilt ook geen stuurwielzender inzetten voor een zeilboot, het roer is nog tot daar aan toe (een kwestie van wennen), maar het vieren en inhalen van de schoot is met een trigger bijzonder onhandig... Groeten, Jan.
hier mc 10 mc 12 mc 14 wel allemaal op 40 Mhz vanwegen de duikboten flysky fs-I6 upgrade naar 10 kanalen en twee 3 weg schakelaars een zender die goedkoop is ;licht weegt en veel mogelijkheden heeft enige nadeel is dat je hem niet op 2s lipo kunt zetten wat de accu aan gaat hij werkt op 4 penlights en dat is dus max 6 volt er zijn mensen die hem op 2S zetten maar er zijn al zenders door opgebrand . dan de carson zender met X mogelijkheden ook op 2.4 en de futaba maar daar heb ik nu zo snel geen nummer van dan nog graupner stick zender op 2,4 voor een speedboot gr raf ps er zijn een paar zenders waar je geen modellen in kunt programmeren https://nl.aliexpress.com/item/1005...!sea!BE!134830795!&curPageLogUid=hcIwUrz7vsCc
die flysky is niet beter dan de radiolink die ik nu heb lijkt mij. Na de ingreep/ reparatie loopt hij veel soepeler en kan ik nog vooruit. zag wel een nette MC 26 van graupner 2e hands te koop maar dat is gelukkig niet doorgegaan werd door marktplaats gewaarschuwd dat de verkoper niet betrouwbaar was dus die viel af..
ik koop regelmatig op markplaats incidenteel zelfs hoge bedragen per post, gaat bijna altijd goed. Verder geen 2e hands mc 26 gevonden zal het even aankijken nu het geen haast heeft. Ik heb een beter gevoel bij bijvoorbeeld de mc 26 omdat deze gelagerd is en ook netjes eruit ziet. Een voordelige flysky zal niet beter zijn als wat ik nu heb schat ik in.