Welke zenders worden het meest gebruikt door electro-wedstrijd rijders

maar reageert de servo langzamer als dat je kunt sturen of reageert de auto te langzaam ?

Ik sluit het niet uit maar het lijkt me sterk dat een zender van een top merk als Futaba niet goed zou zijn. Laat de zender eens door een ervaren rijder proberen met de bijbehorende ontvanger. Of stuur de zender ( als het er 1 is uit de EU ) naar de technische dienst van Robbe/Futaba. Ik meen dat Jan van Mourik dat doet. Hier op het forum ook wel bekend onder zijn forumnaam "Corrien". Het is zonde je geld uit te geven aan een nieuwe zender als je al een goede hebt, tenzij je geld teveel hebt en graag een nieuwe zender wilt hebben.

Ik denk ook dat het tussen mijn oortjes zit. Ik heb met de 4Pk het goede gevoel van wat ik bij de 3Pk had nooit weer gehad. Ik heb nu de keuze gemaakt om voor de Sanwa M11X te gaan, ga deze volgende week proberen en kijken als het gevoel beter wordt, ik meld me wel weer.

Ik denk ook dat het tussen mijn oortjes zit. Ik heb met de 4Pk het goede gevoel van wat ik bij de 3Pk had nooit weer gehad. Ik heb nu de keuze gemaakt om voor de Sanwa M11X te gaan, ga deze volgende week proberen en kijken als het gevoel beter wordt, ik meld me wel weer.

als het tussen de oren zit koop dan maar de andere zender want de Futaba kan het dan toch nooit meer goed doen ! ( hoe goed de zender ook is )

Servosaver en servo zelf al uitgesloten?
Ik kan wel geloven dat je het verschil aan snelheid van een zender die normaal werkt "voelt" als hun bouwjaar 10 jaar verschilt, maar anders lijkt me dat toch sterk.
Ik ben bij offroad net overgestapt van een Hitec Flash 4 (antiek en goedkoop) naar een Ko Propo Esprit II 40 mHz (verouderd en degelijk), en dat verschil is zelfs nauwelijks merkbaar.

Ik heb zelf altijd met een nomadio sensor gevaren en gereden.
Deze was al redelijk snel. Maar met mijn boot kom je toch al eens enkele honderden meters ver en dan is bereik wel belangrijk.
Als je dan zo ver weg was, dan was er inderdaad vertraging te merken met de nomadio.

Vandaar dat ik overgestapt ben op de 4PK. Deze heeft bij mij absoluut geen vertraging. Mijn servo's in de boot zijn gewoon analoge servo's. In de erbe gebruik ik alles digitaal en op de snelste instelling. Nooit last van vertraging gehad.

Maar ja, alle is relatief. Als je iets anders gewend bent, zal het eerder opvallen.

Spektrum

Spektrum zenders zie je meer en meer, mede door de goede prijs / performance. Neem bv de DX3R, makkelijk bedienbaar, ligt makkelijk in de hand en doet het gewoon 25 uur op 4 normale batterijen. En de snelheid, die stel je gewoon in.

Just 4 the detail ervaar je de traagheid altijd of was het op het moment erg druk op de lokatie waar je reed?

Spektrum erg leuk en aardig en heeft 78 kanalen beschikbaar maar tegenwoordig door DSM2 HRS of FASST worden er wel dubbele kanalen gebruikt wat het aantal beschikbare kanalen eventjes halveert. Doe er nog een wifi netwerkje in de buurt bij en het plaatje is kompleet: Trage reacties.
Zelfs bij erg grote events (alla Nitromania) was het zaak om zenders in te nemen incl spektrum juist ivm die problemen.

Het was inderdaad afgelopen vrijdag wel druk, maar geen 50 man denk ik, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen zijn zender aan heeft als ze aan de sleuteltafels zitten, althans ik zelf niet.

DX3s

down side , recievers are expensive :(:(

Think all spektrum/DSM recievers are quite expencive!
or at least look expencive.

For example my airplane recievers 35Mhz Dual conversion PCM were a lot more expencive than the spektrum revievers from now.
Recievers were allways the most expencive part of the transmitter package.

Good thing about Spektrum, recievers are for sale second hand!

the SR300 recievers only cost 32 pounds at modelsport.co.uk (at least, thats what I paid for 2 of them not too long ago). granted, the telemetry reciever is more expensive. but thats more than just a reciever. :)

Het probleem zit hem eigenlijk in de el-cheapo zenders zo heb ik de nodige problemen gehad met mijn 4PK als er zenders aktief waren die de regels voor spektrum niet zo nauw nemen. Die krengen claimen een frequentie zonder enige hopping te doen meestal even zender aan / uit loste het probleem dan wel weer op.

Blijft vaag de problemen die je hebt heb ze zelf nooit meegemaakt maar heb het al eerder vernomen van andere rijders met een 4PK.

thank god I'm not racing, haha. :) saves me a lot of money.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik denk dat een 27Mhz of 40Mhz zender nog altijd voldoet! zeker nu er steeds minder kristal frequenties in de lucht zijn.
Ik zag dit weekend in de 1:12 klasse en ook in de Swift weer veel erg goede rijders staan met lange antennes en 27 of 40 Mhz.

Het ligt er maar net aan hoe kritisch je bent!
Ik reed tot voor kort met een 25 jaar oude stuurwiel zender van Robbe Futaba, deze voldoet nogsteeds voor mijn swift.
Echter komt het door mijn GM regelaar dat ik er niet mee kan rijden in de stock, zodra je gaat programmeren met timing haakt mijn zender af (ervaring van tenminste 4 rijders bij ons met de GM regelaar).

@ Koos, misschien een idee om even een andere regelaar of voeding op je ontvanger te zetten. Misschien dat die BMS regelaar toch de nodige storing creeert of zelfs een te zwakke BEC heeft. Afgelopen zomer heb ik 1 van onze rijders meermaals zien crashen door de BMS regelaar, deze had zoveel invloed op de zender dat er gewoon geen hele heat mee te rijden was. Andere regelaar er op en het was klaar.

@Vincent, die Bms regelaar die in de Tamiya zit?
Maar de abarth reed ik met een Acoms 2.4 ghz, en gebruik de 4PK alleen voor mijn Xray.
Ik heb waarschijnlijk niet alle problemen goed nagelopen zoals servosaver e.d., servo is wel top, regelaar achteraf reageerde ook vreemd, misschien toch een storing gehad o.i.d.
Wel haal ik straks mijn nieuwe Sanwa M11X op en zal deze volgende week gaan testen in mijn Xray.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik denk dat een 27Mhz of 40Mhz zender nog altijd voldoet! zeker nu er steeds minder kristal frequenties in de lucht zijn.
Ik zag dit weekend in de 1:12 klasse en ook in de Swift weer veel erg goede rijders staan met lange antennes en 27 of 40 Mhz.

In mijn 1:12 komt geen Spektrum! En in mijn toerwagen dit jaar ook niet meer :mrgreen:. Toch een "beter gevoel" bij de oude vertrouwde kristalletjes.

Groet Robert

Na een aantal problemen met mijn 2,4GHz set tijdens grote wedstrijden ben ik ook weer terug naar de kristallen, en bevalt prima.

Hoe meer mensen er met sprektrum achtige systemen rijden de beter ;)

Sprectrum werkt meestal prima maar nu er steeds meer gebruikers komen zijn er ook steeds meer problemen. Dat is op zich logisch. Maar het verhaal van nooit meer storing daar geloof ik al lang niet meer in. Zelf ondervonden!

Back