Welke Zwever is dit? Robbe Nova ?

Misschien en rare vraag met de naam zo groot op de vleugels, maar ik opzoek naar het model kwam ik dit tegen:

robbe-nova
67574a12f53ac3b52.jpg

En dat is toch echt een heel andere staart.

Leuk detail:
Ik heb dit model opgepikt bij de kringloopwinkel, en op het adresstickertje, staat dat hij van de heer Leeflang uit Rijswijk is geweest.

Spanwijdte: 216 cm
Lengte: 104 cm
Gewicht: 1350 gram incl. OS.15

Ik ben vooral op zoek naar het zwaartepunt, maar alle andere info in natuurlijk ook welkom.

Hier wat foto`s van mijn Robbe Nova

Robbe%20Nova%20001.jpg

Robbe%20Nova%20002.jpg

Robbe%20Nova%20003.jpg

Robbe%20Nova%20004.jpg

Robbe%20Nova%20005.jpg

Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat de motor precies op het zwaartepunt ligt. zo te zien de eerste schroef van je motorsteun bij de vleugel gezien vanaf de voorlijst.

mvg Hans

grappige details, en ziet er zeer netjes vliegend uit :)
vast een fijne kist (propje is wel wat klein voor volgas lijkt het zo, maar zweeft wel beter met motor uit ;p)

Volgens mij heeft de eerste eigenaar een modificatie aangebracht. Het stabilo is verhoudingsgewijs erg groot dus ik denk dat hij de orginele vlakken van de V-staart heeft gebruikt en er zelf een kielvlak en richtingsroer aan heeft toegevoegd.

het zwaartepunt zou ik niet op de eerste bout leggen want dat is te voorlijk. Ik zou me kunnen voorstellen dat het gaatje dat schuin tussen de twee boutjes in de motorsteun zie het zwp aangeeft.
Max

Het zwaartepunt is inmiddels gevonden ! Dat staat gewoon netjes op de romp aangegeven :D

Het zou een modificatie kunnen zijn. Vreemd is dan wel dat de span 4 cm meer is, dan het origineel.

Meeting ? Lijkt me een leuk plan !
Zeker nu ik zie dat bdoets (Bart Doets),er ook zal zijn met zijn Robbe Nova.

Maarten

Laatst bewerkt:
Duidelijk een Nova... maar zo te zien is die niet-originele kruisstaart wel gemaakt op basis van een ABS-middenstuk, klopt dat? Misschien is dat afkomstig van een ander Robbe toestel uit die tijd zoals de Rofly... kijk even in dit draadje: robbe-nova
Maar dat heb je mogelijk al gedaan, omdat jouw draadje begint met mijn eigen foto van de doos...

Als je aarzelt over het zwaartepunt zoek ik de tekening wel even op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het idee dat dat het staartstuk origineel is , maar ik ben geen kenner..:oops:
Het zwaartepunt was geen probleem,

Ik heb de Nova ondertussen onderhanden genomen.
De neus aangepast (afgezaagd) en er een motortje en klapprop ingezet wat in nog had liggen.
Het motortje is een 2410-09 fietsbel en de prop een 9x5 maar die is ingekort naar 8".
Ik heb er vandaag voor het eerst mee gevlogen, MAARRRR....
Mis wat vermogen en de prop blijft draaien door de snelheid van het vliegtuig, en klap dus niet om.

Vraag:
Wat voor een prop zou er eigenlijk op moeten?

Zou deze motor voldoende vermogen kunnen leveren als er een groter prop op komt? Ik heb ook nog een 2409-18 liggen, misschien die monteren.

Of maar gelijk een hele nieuwe set-up?
Dat is hij denk ik wel waard want de Nova vliegt fantastisch !!

Ik heb al wel in de database gesnuffeld en denk daardoor dat de prop te klein is, maar verder heb ik eigenlijk geen verstand wat elektriek omdat ik voornamelijk brandstof vlieg.

De accu`s die ik heb zijn Lipo 3S 2200mAh.

Maarten

tuurlijk ga je gewoon op het vgt komen met je erg mooie nova erg gezelig lijkt me:yes: ik ben er dit jaar ook voor t eerst bij ik kan nog niet vliegen mn zwevers zijn nog niet klaar wel leuk mn forumgenoten en jou natuurlijk te gaan ontmoeten in hoeven:yes:

tuurlijk ga je gewoon op het vgt komen met je erg mooie nova erg gezelig lijkt me:yes: ik ben er dit jaar ook voor t eerst bij ik kan nog niet vliegen mn zwevers zijn nog niet klaar wel leuk mn forumgenoten en jou natuurlijk te gaan ontmoeten in hoeven:yes:

Als mijn werk het op dat moment toelaat kom ik langs ja!
(Moet nog wel mijn Nova ff beter vliegend krijgen :p)

Maarten,

Het motortje is een 2410-09 fietsbel en de prop een 9x5 maar die is ingekort naar 8".

9 x 5 kan makkelijk met dit motortje.

Mis wat vermogen en de prop blijft draaien door de snelheid van het vliegtuig, en klap dus niet om.

De regelaar heeft als het goed is een "brake" funktie. Die moet worden ingeschakeld. Zie de gebruiksaanwijzing van de regelaar.

Zou deze motor voldoende vermogen kunnen leveren als er een groter prop op komt? Ik heb ook nog een 2409-18 liggen, misschien die monteren..

Deze motor zou waarschijnlijk wat beter passen gezien het gewicht van de NOVA. Maar dan met een 8x5 of 8x 6 prop en 3 cellen lipo.

Of maar gelijk een hele nieuwe set-up?
Dat is hij denk ik wel waard want de Nova vliegt fantastisch !!

Da's moeilijk te beoordelen. Dat ligt aan je portemonnee.

Succes, JH

als je dit soort zwevers terug herkent uit je jeugd ,mag je jezelf als vlieger dan ook vintage noemen ? :D

leuke zwever robbe nova

als je dit soort zwevers terug herkent uit je jeugd ,mag je jezelf als vlieger dan ook vintage noemen ? :D

leuke zwever robbe nova

inderdaat maar als ik zo,n beesje van die tijd in mn hand heb denk ik gelijk terug aan die mooie tijd van vroeger:yes:en dan mag ik mij ook wel vintage noemen ja :rolling:

Bedank voor de snelle reactie!
Ik heb net de 2409-18 ingebouwd en ook de BRAKE functie ingesteld.
Dat schilt al een behoorlijk stuk !
Met deze prop draait hij nu 9500 toeren (was met de oude motor 7700 rpm)
Ik denk dat ik het zo eerst maar ga proberen maar denk wel dat ik er een ander prop ga zetten.
Als ik in de database kijk hebben de meeste zwevers met een span van 2 meter, een 10 tot 12 inch prop.

Zou een 18 Amp regelaar zwaar genoeg zijn ?

Maarten

Maarten, dit is heel leuke materie. De fabrikanten van de motoren geven meestal een advies voor de propmaat met bijbehorend aantal cellen. Bij minder cellen een wat grotere prop en omgekeerd.

Als ik in de database kijk hebben de meeste zwevers met een span van 2 meter, een 10 tot 12 inch prop.

De maat van de prop is niet afhankelijk van de spanwijdte of gewicht van de zwever, maar van de keuze van de motor.

Zou een 18 Amp regelaar zwaar genoeg zijn ?

Bij deze motor kan het maar net. Zou liever kiezen voor >20 amp.

Veel plezier bij het uitzoeken.

Groeten, JH

Kringloop.... waarom heb ik niet zo een kringloop om de hoek!
Hoe is het mogelijk.... Meer dan prachtig verzorgde Nova hoor. Beetje bruin café finish. Maar de de vleugels zo afgewerkt oogt schitterend.
Altijd mooi als er weer een klassiekertje uit een 'hooischuur' gered wordt.
Denk dat je T-staart configuratie beter werkt dan de V. Zeker in deze opstelling. Daar is over nagegedacht!

Origine V-stabilo heeft een beetje een vreemd vleugelprofiel, als ik er zo naar kijk (hangt in m'n studio)... bijkans snel overtrokken en onbestuurbaar? Hmmm.

In m'n forumfotobakje staan plaatjes van mijn Novaatje :yes:
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Robbe Nova 1984
Helemaal gebouwd volgens het boekje en nog in originele staat, zo aangetroffen bij de vorige eigenaar.
Ik mag niet klagen.

Motor? Denk dat je moet gaan voor 100 tot 110 watt per kilo heb ik ervaringsgewijs geleerd bij het doorworstelen van de diverse fora.

RC-Groups is waar het kernachig te vinden is.

Gratis programma's voor het inschatten...eCac en Brantuas Calc, verder down te loaden Drive Calc. Je vind ze in een handomdraai via Google (even geen links bij de hand)

Van veel in de handel verkrijgbare motoren zijn de specificaties ingevoerd.
Beetje Nova zit rond de 900 gram... met setup iets hoger. Grote kans dat je met 200 Watt en een propje van 9 x 5 of 9 x 6 prima thermiekbellen op kan gaan zoeken. Met een niet al te zware accu heb je dan een acceptabel aantal stijgvluchtjes ter beschikking. 1800mAmp? Weegt ook niet te veel.
Je moet er ook geen hotliner van willen maken.

Het is in iedergeval iets wat ik ook al aan het bekokstoven was.

Je kan ook een kant en klare Schambeck Motoraufsatz EMA aanschaffen... daar hangt dan een stevig prijskaartje aan... maar eigenlijk ook zo nagebouwd...

Hmmm... zie ik dat goed... Brand Elektronik Microprop servo's?

Laatst bewerkt:
Back