Welke zwever is dit??????????

Hallo,
Ik heb hier een zwever gekregen en weet niet welkeene het is.
Hij heeft een spanwijdte van ong. 2.70M en de naam VESTREL stat er op.

Heeft iemand meer info erover?
Waar ligt het zwaartepunt van zo'n toestel?
Kunnen die ailerongs gebruikt worden als remkleppen?
Hoe programeer je dit dan?

Alvast bedankt.
Zie foto.

Zwever.jpg

Voor wat het waard is, hier mijn tips.

Ik vermoed dat de naam Kestrel is, dit is een bekendere naam voor zwevers. Echter verschillende merken hebben een Kestrel voor evenveel verschillende type zwevers. Dus even een avondje :google: 'n.

De ailerons kun je als remkleppen gebruiken, en toch besturing blijven houden. Dit doe je door te zorgen dat de servo-arm zo'n 30 graden naar voren wijst als de servo in (electronische) middenstand staat. Hierdoor krijg je voor de DOWN-beweging van de aileron minder uitslag, terwijl voor de UP-beweging de servo-arm een hele lange weg kan afleggen.
Ik hoop dat je dit begrijpt, ik kan zo snel even niet bedenken waar er ergens een mooi plaatje van staat om het je te tonen.

Als je echter je ailerons als remkleppen gaat gebruiken, moet je met je hoogteroer ook UP geven. Hierdoor krijgt de staart minder liftend vermogen en kan de zwever mooi naar beneden zakken. Zou je geen UP geven, heeft de staart "normaal" liftend vermogen en de vleugels juist veel minder liftend vermogen dan normaal en duikt je zwever dus met de neus naar beneden.

Gevoelsmatig zeg ik dat als je ailerons ook als remkleppen wilt gebruiken je dit beter kan doen met een computerzender, dan kan je UP bij-mixen.
Nogmaals dit is gevoelsmatig, ik heb geen ervaring met ailerons als remkleppen ZONDER een computerzender.

Dus wel met! Het is erg prettig om te weten dat als je je "AIR-BRAKES" aanzet, je vliegtuig gelijkmatig naar beneden zakt.

Programmeren van je zender: zie gebruiksaanwijzing. Het is een open deur misschien, maar je hebt niet aangegeven welke merk en type zender je gebruikt dus dan kunnen we ook weinig advies hierbij geven.
Vaak beperk je de uitslagen van de servo voor het gebruik als aileron, en komt de functie AIR-BRAKE onder een schakelaar en daar ( in die programmeerfunctie) kun je de uitslag voor de AIR-BRAKE instellen.

Zwaartepunt.
Hier geldt meestal de aloude regel: Op 1/3 van de vleugel en dan verder fijninstelling zien te vinden door "in te vliegen".
Klinkt flauw, maar dit probleem heb ik op dit moment ookmet een wat oudere zwever waar weinig informatie over te vinden is.

Dus als alles ingesteld is: rustig beginnen met kleine testvluchtjes en dit rustig opbouwen, dan hebben we de meeste kans om de boel heel te houden.

Succes,

Hans

Hallo,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik vlieg met een FF7 van Futaba.
Programeren is geen probleem want die ken ik bijna vanbuiten.

Ik versta volledig wat je bedoelt.

Ik zal dit weekend eens op een veilige hoogte proberen.

Groeten
Tom.

Als je flaperon gebruikt, moet je, je hoogte roer down bijgeven hoor.
Dat moet ik ook altijd doen.
test het eerst hoog. anders kost het je een kist

Back