Welke zwever voor een heli vlieger?

Hoi,

Ik ben inmiddels al een tijdje aan het heli vliegen, maar onlangs belandde ik met een vriend in de modelbouwwinkel, waar hij een Hype DG1000 zwever kocht. Leuk ding, en ik besloot ook maar eens de stap te maken naar zwevers.

Wat is een leuk model waarop ik niet te snel uitgekeken ben? Ik heb al een Futaba F7C zender, dus een RTF set is niet eens nodig. Hoop zo nog wat te kunnen besparen omdat ik de zender al heb!

Groeten Rudolf

heb je al met de hype dg1000 gevlogen? of een simulator?
ik weet niet hoe dat is voor heli -> vleugel maar ikzelf kan zo niet helivliegen als vleugelman (alleen bij hoge snelheid want dan vliegt een heli een beetje als een vliegtuig ;p)

misschien is een easyglider een leuke uitdaging voor je, is leeg en evt voor electro te krijgen, en zweeft al aardig goed.

Ik heb er nog niet echt mee gevlogen, was bang om het ding te crashen. Ik lees erg weinig over de DG1000. Wat is het verschil tussen de easyglider en de DG1000?

Een opmerking over de Easy Glider. Ik ben van mening dat Multiplex een goede keuze is. Zelf heb ik een kloon, de Easy Fly. Die heeft echter wel zijn beperkingen. Met name de servo's zijn niet echt je van het. Die schieten echt te kort, en als je met een hogere snelheid vliegt werken deze servos beneden de maat. (lees niet of nouwelijks bestuurbaar)

Als ik dit eerder geweten had, zou ik wat meer geld uitgegeven hebben voor een beter toestel.

En Multiplex betekent automatisch dat het model van hout is? Hier ben ik een beetje angstig voor, omdat dit snel zou breken, toch?
Het zweven is voor een eerste stap naar het uiteindelijk vliegen van snelle electromodellen, dit is toch een goede stap?

Nee juist niet :P Multiplex is een merk, en dat maakt modellen van schuim ;)

Als helivlieger is het vaak een goed punt om er eens 1 of 2 vliegtuigen bij te kopen. Dit voor het inzicht in het rondvliegen leer je veel van.

Het zweven is voor een eerste stap naar het uiteindelijk vliegen van snelle electromodellen, dit is toch een goede stap?
Wat adviseren jullie trouwens? Een extra ontvanger erbij kopen voor mijn Futaba F7c zender?

Wat adviseren jullie trouwens? Een extra ontvanger erbij kopen voor mijn Futaba F7c zender?

Mijn mening als beginner, ja ik vind van wel. Zo ben ik ook begonnen, en heb er tot nu toe geen spijt van. Voordeel van zweven is dat je langere tijd boven bent, met een relatief korte motorlooptijd.

Ik beleef er heel veel plezier aan. Met een tempo van vliegen wat ik nog goed kan bijhouden. (alhoewel het wel iets vlotter zou mogen, maar dat ligt aan de beperking van mijn huidige Easy Fly)

Mijn Neef Steven vliegt heli en zwevers gewoon door elkaar heen(niet tegelijk) en dat gaat erg goed(tot nu toe) besturingstechnisch geen probleem.
Dus gewoon beginnen met een eenvoudig schuimpje en daarna het echte werk.

nou dat is meer een kruising tussen een motorkist en een zwever,
is goed mee rond te zoemen maar in goede thermiek kun je de motor uit doen en zweven geloof ik.

het is een Easystar-achtige voorzien van rolroeren, de span is aan de korte kant.
Ik zou naar 1,8 of 2 meter kijken. Daar zal je langer plezier van hebben vooral als hij wat hoger komt is 1,2 meter wel erg snel klein.
Kijken naar Easyglider of kloon daarvan, daar zijn vele onderons mee begonnen.

In HonKong bestellen lijkt goedkoop maar reken de verzendkosten er bij en een dergelijk pakket wordt niet meer door de Douane gezien als een "gift" waardoor er nog even 20% BTW afgerekend moet worden.
Vele van ons hebben daar al ervaring mee....

Laatst bewerkt:
Hmmm, ik moet bekennen dat mijn passie niet direct voor een zwever geldt, maar ik dacht dat een zwever een makkelijke start zou zijn. Ik zag ooit op een vliegclub een simpel pijlsnel vliegtuigje vliegen, bijna een eivorm, en dat vond ik wel heel gaaf. Die was ook heel klein...
Moet ik nu nog steeds een Easy glider kiezen? Het snelle van de Floater-Jet sprak me ook wel aan.

Bij een snelle zwever is de kans groot dat bij een kleine stuurfout al rap gelijmd moet worden...zeker als je nog de reflexen hebt van het besturen van een heli..
Als snelle zwever heb ik momenteel de FOX van HYPE. Deze is lekker snel(niet met de originele motor) en is ZEER wendbaar. Als er voldoende thermiek is gaat ook deze lekker omhoog. de FOX is ook indien goed getrimt rustig te vliegen met een verrassende glijhoek. Het verrast mij telkensweer dat de FOX bij het landen veel verder doorschiet dan ik gepland had:D:D
Als je met de Fox wilt beginnen moet je wel hulp inroepen om hem voor te vliegen en in te trimmen.
Het beste natuurlijk met een leerlingkabel

Laatst bewerkt:
Ik ben net zoals jij begonnen: eerst een fixed pitch walkera heli en daarna een EZ hawk gekocht (ook weer hetzelfde als een easy glider :)) ging vanzelf. De oriëntatie heb je toch al in je vingers dan. Echt zeer simpel te vliegen, was er wel snel op uitgekeken als je de standaard motor setup behoudt.

groeten

Hoi,

Ik vlieg zelf helicopter sinds kort een zweefvliegtuig op hobbyking gekocht de asw28, eigenlijk op de gok aangezien ik niet wist of het wat was voor mij maar...................ik heb zondag voor het eerst met het zweefvliegtuig gevlogen nou helemaal super. Het is een mooi vliegtuig, hij vliegt helemaal super en netjes nix mis mee. Dus ik kan je deze ook aanraden.

wat is er mis met zelf bouwen . die chinese zwevers zijn ruk . een zwevertje van mpx schuim gaan nog wel. zou liever bij staufenbiel kijken en daar een reichard zwevertje uitzoeken als je arf wilt .
je reactie vermogen twijfel ik niet aan en als je toch leuk en vlot wil vliegen en wilt genieten van het zweven is een f3j zwever ook leuk (al wel wat kostbaarder)

Back