Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo de keus is gevallen op de Ideal ik twijfel alleen nog tussen de V staart en de normale uitvoering.
Wat zijn zo de voor en nadelen?
Egbert
Dat is voornamelijk een smaak verschil. Persoonlijk vind ik een V staart mooi om te zien en het stuurt bij normaal gebruik prima. Liefhebbers van acrobatiek prefereren een X staart omdat de vliegbewegingen dan strakker worden aangestuurd / gecorrigeerd vanuit de staart. Misschien zet ik met die bewering een deur open.
Wel een kleine gewichtstoename (ca. 80 tot 150gram). De Ideal met een X staart is na het vliegend uittesten en verplaatsen van het zwaartepunt (bij mij tussen de 100 en 105 mm) klaar. Daar bedoel ik mee dat een pendelroer in z'n geheel een iets andere hoek aanneemt en zo gemakkelijk de prettigst vliegende instelhoekverschil automatisch laat ontstaan.
Het zijn persoonlijke afwegingen lijkt mij.
Ja, maar dat is geen voordeel van een kruisstaart, maar een voordeel van een pendelroer. Een V-, T- en kruisstaart kunnen allemaal als pendel of als gedempt roer worden gerealiseerd.Is een bijkomend voordeel van een X staart (pendelroer) niet ook dat je heel makkelijk de instelhoek kunt veranderen?
Bij een (niet afneembare) V staart lukt je dat niet....