welke zwever??

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Thomas81, 28 nov 2016.

  1. Thomas81

    Thomas81

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Hallo,

    Ik zal me eerst even kort voorstellen, mijn naam is Thomas en ik ben sinds kort lid geworden van dit forum. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met deze hobby, mijn eerste vliegtuig was een hype you can fly model om het vliegen een beetje in de vingers te krijgen. Daarna een p51, en tot slot een efx racer van durafly. Dit waren overigens allemaal ARF modellen, ik heb dus geen ervaring met zelfbouw. Ben erachter gekomen dat ik het "snelle" vliegen eigenlijk niet zo leuk vind, het lijkt me veel mooier om lekker ontspannen te vliegen en zo lang mogelijk boven te blijven.
    Heb heel veel zitten lezen om mijzelf te orriënteren voor de aanschaf van een electro zweefmodel. Maar hoe meer ik lees hoe moeilijker de keus wordt. Er hebben in mijn hoofd al verschillende modellen de revu gepasseerd, van topmodelcz Astra / Avia / Prelude / Albatros, van Reichard de cumulus / Cirrus, Horejsi q12x / Geronimo. Ook allemaal ARF modellen als ik mij niet vergis. Maar nu lijkt het mij toch ook wel een uitdaging en een leuke bezigheid om ze zelf te gaan bouwen met balsa. Op de website van Skybench ben ik een paar mooie kits tegen gekomen, de BIG Bird en de OLY II sx. Dit waren modellen met alleen rudder en elevator en eventueel flaps of spoilers. Ook op de website van Hölein staan diverse mooie modellen, RES maar ook met rolroeren etc. Nu loop ik meteen tegen het volgende aan, ik ben het gewend te vliegen met hoofzakelijk alleen de rolroeren en elevator en zelden gebruik ik de rudder erbij. Zou ik dan beter een RES model nemen of toch met rolroeren en flaps erbij? Ik ben daarin denk ik wel beperkt met de zender die ik momenteel heb, een SPECTRUM dx6. Dus even kort samengevat, ik ben op zoek naar een elektro zwever van 2 meter / 2,5 tot max 3,5 meter. Dat floaten vind ik prachtig maar moet wel met een beetje wind nog te vliegen zijn. ARF is makkelijker maar zelfbouw lijkt me leuker, ook als ik crash dat ik het zelf kan fixen. Ik neig naar de OLYII sx van skybench, maar de Thermal instinct van Hölein is ook mooi. Of zou dat met mijn zender weer lastig worden? Wie zou mij kunnen/willen adviseren.

    Groet Thomas
     
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Kijk eens naar de Just Friendly modellen van Modellbauservice Schuster. (van 2 mtr tot 4 meter beschikbaar)
    Zelf bouwen, maar het freeskitje lijkt net Lego.
    Een goed floater, maar kan makkelijk 3-4Bft aan. Tevens de keus om spoiler in te bouwen.
    http://www.modellbauservice.com/?Modelle:JustFriendly_2.0
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Qua besturing maakt het niets uit. Het is even wennen. Ja zou ook de aileron met het roer kunnen mixen.
    Zelf bouwen.....leuk! Succes met de keuze, er is vreselijk veel keus!

    Groeten, Arnold
     
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Veel thermiek zwevers worden met alleen richting gevlogen en alleen rolroer gebruikt om kist mooi in de bel te houden. Voor de wat snellere zwevers zal het richtingsroer vaak wat aan de te kleine kant zijn om dit te doen dus wordt rol wel belangrijker. Hoeveel richting/rol gevlogen wordt is ook wel een beetje smaak.
    Als je kijkt naar bv de huidige f5j kisten zie je vrij grote richtings roeren en lange staartboom, deze vliegen in de thermiek veelal volledig met alleen richting en rol om positie mooi te houden.

    Als je een leuke allround thermiek zwever neemt kan je veelal met richting en rol gemixed prima vliegen. Zelf vlieg ik met instelling dat minimale koppeling tussen rol en richting bestaat en zodra ik actief richting geeft deze helemaal uit staat. Het is zeker even wennen als je altijd maar "2 vlakken" hebt bedient en nu naar 3 schakelt, maar dat pak je zo op en bij langzamere zwevers merk je foutjes (rol of richting sturend) minder snel. Wel zal je merken dat zweven mooier en beter gaat na dat je daar lekker mee aan het vliegen bent gegaan. Tot slot kan ik maar een ding zeggen, zweven is super en maakt niet uit of het nu met een 2kanaals schuimpje of voll gfk wedstrijd machine is. Het is super om op pure lucht boven te blijven !!!
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Thomas81 :thumbsup: voor je motivatie!
    Bedenk wel dat zweven een andere stuurwereld is dan constant motorvliegen: niet perse makkelijker: de accenten liggen anders.

    Mijn aanbeveling zou zijn: ga voor een RES kist 2mtr (RESolution van Hollein eerder dan een Andreas) ) of de Amerikaanse maat 2.5 (OLY11) (mooie semi-klassieker overigens)
    Waarom 2 tot 2.5mtr: aanzienlijk minder kwetsbaar en minder gedoe en minder kosten dan grotere spanwijdten, maar niet kleiner : veel lastiger vliegen en duidelijk mindere prestaties.
    Waarom RES: in tegenstelling van wat je nu kent (snel en relatief dichtbij vliegen) ligt de moeilijkheid bij zweven juist bij sturen op veel grote afstand waardoor je veel meer afhankelijk bent van hoe het model zelf vliegt.
    Dit vraagt om een goed stabiele kist, dit houd in: voldoende v-stelling. (een V-stelling kist is overigens ook uit zichzelf thermiekgevoeliger)
    Voldoende v-stelling verdraagt zich dan weer niet goed met ailerons en stuurt uitstekend met rudder only.
    Ailerons op een zwever zijn: prettig en nuttig bij de landing maar lastig op grote afstand als ze goed functioneren, door de verminderde eigenstabiliteit van de zwever.
    Tevens ok bij grote spanwijdten om dat de besturing steeds hogere eisen stelt en je dan inderdaad terecht komt in ailerons met bij-gemixt of meegestuurd rudder.
    Maar een RES is prima te landen maar minder nauwkeurig. (alles relatief natuurlijk) en qua bouw en systeem robuuster maar minder gecompliceerd.
    Waarom Spoiler: een spoiler is erg effectief om hoogte af te bouwen (en dat ga je nodig hebben!) en heeft het voordeel dat hij bij landing snelheidsverhogend werkt.
    Hierdoor blijf je verder weg van overtrek-situaties dicht bij de grond en kan je op kleine velden erg stijl binnenkomen. (spoiler wel op een snel te bedien stuurelement zetten en hoogtecompensatie bij-mixen als het kan)
    Ga niet voor een (te) lage vleugelbelasting. Windsnelheid van de bovenwind kan je nog wel eens voor verrassingen stellen.
    Bijkomstigheid: Als de 2mtr RES klasse aanslaat komen er meer laagdrempelige wedstrijden, wat op den duur interessant en leuk kan zijn.
     
    houtjesplakker en jve vinden dit leuk.
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Als je begint zou ik n Bird of Time adviseren (kit), leuk met bouwen en als 2 asser vliegt ie super. Pakt thermiek makkelijk op en is goed te sturen op de roeren, je zult de rolroeren niet missen. Even insturen en met up geven gebeurt de rest. Voor deze kist heb je de arf maar ook de kit versie.
    Ik gebruik m aan de lier maar hij/zij wordt ook regelmatig gesleept. Een nadeel, boven de 6 m/s wordt een het beetje in de wind hangen en dan stopt het wel met deze kist.

    Maar er is zoveel leuk zweefspul, ach, te veel om te kiezen .
    Iig veel succes en plezier in je keuzen!
     
  7. Thomas81

    Thomas81

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Ten eerste hartelijk dank voor alle adviezen, heel erg fijn!
    @Eric R Die Just Friendly 2.0 vind ik wel een mooi ding, maar wel redelijk zwaar heb ik het idee. Of moet een zwever van 3 meter ook gewoon wat gewicht hebben? Daardoor is het vliegbeeld denk ik wel wat vlotter. De Friendlito-E vind ik ook wat hebben, een echt lekker langzaam relaxed 2 assertje denk ik.
    En niet te vergeten, allebei redelijk makkelijk te bouwen van wat ik heb gelezen. Heb echt nul bouw ervaring, maar wil er toch eens aan beginnen.

    @Peter Den Mooi duidelijk verhaal, en iets om zeker goed over na te denken dat de afstand veel groter zal zijn en ik misschien eerder de oriëntatie verlies en dus een V stelling stabieler zal vliegen. De RESolution van Hölein had ik al op mn lijstje staan, en de OLYII sx ook. Is de kwaliteit tussen die 2 ongeveer hetzelfde, en in de vliegeigenschappen? Want om de OLY hier te krijgen vanuit de VS zou mij ongeveer 230,- euro gaan kosten, en de RESolution 115,- plus verzend kosten. De Oly heeft wel een wat grotere spanwijdte, en daar zouden mijn 2200 accu's die ik heb goed in passen. En wat zou een goede vleugelbelasting zijn om bij iets meer wind nog uit de voeten te kunnen?

    @jve De Bird of time was eigenlijk een van de eerste modellen waar ik naar heb gekeken, vind het echt een prachtig vliegtuig. Maar hoe meer ik er over ging lezen hoe meer negatieve dingen ik tegen kwam, zoals bij de ARF een zwakke vleugel bevestiging, en bij de kit dat er echt zwaar balsa hout in zou zitten. Bij Skybench hebben ze een Big bird (zoiets als een BOT) kit samengesteld met schijbaar het perfecte lichte materiaal en nog betere vliegeigenschappen. Alleen om dat model te bouwen als eerste zelfbouw, weet niet of dat een goed idee zou zijn.

    Is het trouwens uberhaupt wel mogelijk om met mijn Spectrum dx6 een kist te vliegen met motor, rudder, elevator, aileron, en flaps/spoilers?
    Sorry als ik zoveel vragen stel, maar ik probeer altijd met eigenlijk van alles eerst goed uit te zoeken als dat ik er later achter kom en er spijt van zou krijgen. Tja als ik nou geld genoeg zou hebben zou dat misschien een stuk minder zijn ;)

    Groet Thomas
     
    Terence vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De spektrum DX6 heeft maar 6 kanalen, net voldoende voor motor, rudder, elevator, 2x aileron en 1x flap/spoiler.
    De echte DX6, zeker de nieuwe heeft ruim voldoende mixers om alle 6 kanalen naar wens aan te sturen.
    Wanneer je de DX6i bedoelt dan heb je het moeilijker, want daar zijn de mix mogelijkheden erg beperkt. Misschien is het net voldoende voor een motorzwever met 6 kanalen.
     
  9. Thomas81

    Thomas81

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Ik heb de DX6, volgens mij de nieuwe. Beetje matzwart en hij kan praten.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik heb zelf de Just Friendly gebouwd en gevolgen.
    1850 gram met een 3000mah lijkt me niet erg veel voor een 3 mrt bak.
    Kon goed concurreren met een Supra en vloog heerlijk, okay het is geen F5j bak of een RES.
    Maar je wilt toch ook met wat wind vliegen, ik kon nog redelijk vliegen bij 3-4 Bft en bij windstil had de kist er goed de gang in.

    Nu vliegt een mede forum lid er mee, omdat ik er te weinig mee vloog.
    En ook vanwege de opmerking van Rick, het past net op de DX6

    Suc6 met de keuze
     
    Terence, jve, Rick NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Thomas81 Ik vond het leuk dat je de OLY ii vermelde, is een sympathieke kist, maar de totaalprijs , en vergeet niet de douane, maakt het praktisch gezien niet de moeite waard.
    Ik zou mijn keuze zeker niet van een paar akku's af laten hangen: die zijn de kosten niet.
    De RESolution is wat moderner en zeker ok.
    Er zijn al flink wat bouwpakket voor RES in omloop met bijbehorende E-versies, maar verkijk je niet op de tendens van uiterst licht.
    De suggestie dat je een erg lichte kist wel even op-ballast is dubieus omdat je dan wel wat vraagt van een toch al erg lichte constructie.
    In het algemeen kan je van de producten van Hollein goed op aan maar de veel gebruikte koolbuisligger constructie geeft bij de Hollein-modellen boven de 2mtr wel aanleiding tot flutter.
    Een remedie is eventueel gevlochten buizen toe te passen; dat helpt wel.
    Mocht je toch voor ailerons willen gaan (wordt inderdaad krap op de zender) dan is de Climax compact heel aardig.

    De RES kist uit mijn avatar (de SquaRES) komt vlot mee met de meeste kisten op de club tot en met windkracht 4, onder presteert zeker niet en is een heel prettige kist om te vliegen.
    Deze heeft een vleugelbelasting ( :oops: ik durf het bijna niet op te schrijven, de huidige RES community komt niet meer bij:oops:) van 30gr/dm2
    Een tweede versie van 26gr/dm2 vliegt overigens ook erg goed naar mijn smaak. De volgende (nummer 3) krijgt een streefgewicht van 18gr/dm2.
    Mijn mening is wel dat, wil je lekker vliegen bij meer weersomstandigheden, je vleugelbelasting boven de 18gr/dm2 moet houden: lager maakt het er niet makkelijker op.

    (en voordat ik platgewalst wordt door de moderne RES adepten: het is maar een (mijn) mening;))

    PS: als je toch neigt naar grotere spanwijdte (hetgeen ik niet aanraad voor een eerste kist) is de Just Friendly wel een behoorlijk goede keuze.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Weet je budget niet, maar heb nog een supra te koop. Wie weet ook eentje om mee te nemen in de overweging Wordt trouwens wel lastig op een dx6 ;-)
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Als je voor zeker wilt spelen is dit een goede keuze.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    :)
    Flutter als probleem voor bv de Climax zie je meer vermeld en er zijn op onze club een aantal Climaxen ongeveer gelijktijdig gebouwd.
    Flutter was de meest voorkomende klacht. (dus niet alleen van forumroddels): de zegswijze was dat ie als bouwpakket al flutterde.
    Voor minstens 1 Climax is het middendeel overgebouwd met gevlochten buizen en de claim is dat hij inderdaad geen flutterneiging meer heeft.
    Jouw opmerking dat met zorgvuldiger bouwen (en betere folie) het probleem niet optreed suggereert ook al dat de constructie wellicht aan de kritische kant is wat dit betreft, maar oplosbaar.
    Voor flutter geinduceerd door klep en aileronspeling geld eigenlijk hetzelfde: zorgvuldig bouwen lost hier een hoop op.
    In ieder geval een aandachtspunt. Of een beginnend bouwer hier zo alert op is is dan nog wel de vraag.
    De Climax compact blijft hier , simpelweg door kleinere spanwijdte wat verder van weg, maar een Climaxx is zeker geen afrader. (als je dan perse zo nodig ailerons wilt, maar dat is een andere zaak ;) )
    Overigens verdenk ik Justus er van dat ie hem ook wel eens van de helling af wil gooien, en dat veranderd de argumentatie wat ailerons betreft best wel.)
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Alles wat zweeft gaat bij mij van de helling. Ook m'n Climaxx en die kan dat tot windkracht 5, zónder flutter.

    Ik weet dat velen de Climaxx wegzetten als een fluttergevoelig langzaam rotding maar ik heb die ervaring totaal niet.
    Dat gezegd hebbende moet je je wel realiseren dat het ook weer niet de meest stevige constructie is en je hem dus niet als een schuim-abachi ingedekte allrounder kan rond jakkeren.

    De bouw is in ieder geval kinderspel....maar misschien niet als 1ste model. De ribbenvleugel folieën is wel een klusje.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Thomas, Weet niet of je de RedEagle ook al bekeken hebt, zo niet kijk dan op de volgende link http://www.modelbouwforum.nl/threads/redeagle-e-zwever-eigenontwerp.199351/
    Is een 2 mtr zwever van Nederlandse bodem en als je mod 2 vliegt kom dan gerust even naar Dordt om de RedEagle uit te proberen, heb je Mod 1 ook geen probleem doen we dat met de kabel.
    Vliegt prima t/m windkracht 4 en is zeker niet saai, want ben je de thermiek zat kun je een looping, rol of rugvlucht doen en dat alles op alleen richting en hoogteroer en een beetje motorpower.
    Is hier te koop http://www.rbckits.com/shop/red-eagle-glider-complete-kit.html of eventueel bij mij in Dordt af te halen.
    Heb een NL handleiding en als je die wil bekijken stuur me je mailadres voor de pdf.


    [​IMG]

    Ton
     
    Theo P en houtjesplakker vinden dit leuk.
  18. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Thomas,

    Je schrijft dat je 0 bouwervaring hebt maar ook dat je zelf een zwever wilt bouwen.
    Dus terecht kijk je naar eenvoudige kisten als de OLII en de RESolution.
    Maar kijk ook eens naar de Riser en de Riser 100 van Geat Planes deze zijn eenvoudig te bouwen en floaten perfect.
    De modelbouwshop in Waalwijk heeft beide op voorraad.
    Op internet zijn meerdere artikeltjes te vinden voor een passende elektrische aandrijving.
    En een Spectrum DX6 voldoet meer dan voldoende voor Risers.

    Groet,

    Houtjesplakker
     
  19. Thomas81

    Thomas81

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Iedereen hartelijk dank alvast voor al jullie adviezen, zijn zeker een aantal modellen bijgekomen op mijn lijst. Nog meer om uit te kiezen
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch

Deel Deze Pagina