Wells turbine

Discussie in 'Hydrodynamica' gestart door ipsq, 2 jul 2015.

  1. ipsq

    ipsq

    Lid geworden:
    2 jul 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Utrecht
    Beste Modelbouw-forum leden,

    Ik ben samen met een vriend van me bezig elektriciteit op te wekken uit een lucht stroom die beide kanten op kan gaan. Een normale propeller/turbine zou dus niet voldoen in deze situatie. Weten jullie een winkel of een website waar ik aan een zogenoemde Wells Turbine kan komen? Ik heb vele hobby winkels al afgestruind en op het internet is er ook niet veel over te vinden.

    Zijn er misschien mensen die zo'n ding zelf gemaakt hebben en hun ervaringen kunnen delen?

    Even wat meer over een Wells Turbine. Het is een turbine die bij beide richtingen luchtstroom dezelfde kant op blijft draaien en dus niet de hele tijd stilvalt als er een verandering van windrichting is.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn (ipsq)
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Martijn,

    Lijkt me niet moeilijk om zelf zo een turbine te bouwen.
    Een Wells turbine heeft helaas een slecht rendement, dat komt vooral door het symmetrische profiel.
    Ook is de turbine niet zelfstartend, deze moet eerst worden aangedreven.

    Hoe groot moet de turbine worden?

    Johannes
     
  3. ipsq

    ipsq

    Lid geworden:
    2 jul 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb een 3D model gevonden die ik waarschijnlijk ga laten printen. http://www.thingiverse.com/thing:224320/#files

    Mijn vraag is alleen wat voor soort dynamo zal ik hierop aan moeten sluiten? Wij zullen de propeller waarschijnlijk 10cm diameter laten printen dus hij zal niet heel veel torque hebben. Iemand suggesties?
     

Deel Deze Pagina