Wereldkampioenen F1C 1951- 2000

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 4 mrt 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Als VV liefhebber ben ik zeer gefascineerd door de powermodellen van lang geleden en de F1C modellen uit het vintage tijdperk vanaf 1951 tot 1980..
    En naast een omvangrijke hoeveelheid verzamelde info van die kisten door de jaren heen neemt mijn vloot power/F1C kisten toe..enkele helemaal VV en het merendeel RC ondersteund (dus VRA kisten).

    Om al die info eens wat overzichtelijker te krijgen en tevens maar eens te gaan zoeken naar wat nog ontbreekt is lekker snuffelen in een MBF topic een perfecte oplossing.

    Die kisten die ik al als VRA heb cq er nog bij gaan komen staan in dit Vintage VRA topic:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/enkes-power-modellen-fuel.274179/


    Door deze verhandeling hier te zetten kan ik ook recenter gaan dan een vintage tijdperk en maar eerst maar eens kijken of ik vanaf het prille begin (1951) tot 1980 kan komen.



    De 1e groep zijn de kisten uit wat we min of meer de vintage periode noemen tw 1951 - 1979. en dit zijn de 18 stuks kisten uit het eerste deel die we gaan bekijken...
    4CAF1334-D22C-4D98-8AEA-34169626B969.jpeg


    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1951, 20 sec motorloop

    En om maar gelijk van start te gaan met een makkelijke...:p:p die ik binnenkort ga bouwen..

    Gerhard Schmid, Zwitserland, Komet, ED 246


    WK 1951.2.jpeg WK 1951.1.jpeg ED 2.46 Racer Tuning (2) page 1.jpg
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1952, 20 sec motorloop.

    Barry Wheeler, Engeland, Eliminator, Elfin 1.8:


    wheleer.jpg Eliminator-anuncio.jpg Eliminator-Alta-definicion-.jpg Elfin B.R. 1.8 page 1.jpg
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1953, 20 seconden motorloop.

    Dave Kneeland , USA, Vapour Trai, K&B Torpedo 15:

    vapour trail -nota-.jpg vapour-trail.jpg

    K&B Torpedo 15 page 1.jpg

     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1954, 15 seconden motorloop.

    Carl Wheeley, USA, FAI-US, K&B Torpedo 15:



    wheeley.jpg FAI-US-WChamp-1954.jpg K&B Torpedo 15 page 1.jpg
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1955, 15 seconden motorloop.

    Mike Gaster, Engeland, Gastove, Oliver Tiger MK III- 15 :


    Michael-Gaster-.jpg GASTOVE.jpg Oliver Tiger Mk II page 1.jpg Oliver Tiger Mk III page 2.jpg


    Een 1e reactie van Mike Gaster (WK winnaar 1955):

    Dear Henk van Hoorn,


    Thank you for asking Jim about a zoom with me.

    I am quite approachable but at the moment I am very tied up with a research project that I am doing

    with an ex studant of mine in Brazil. I am rather slow at my work and so have to spend a long time sitting at my computer. As you can understand I too am getting older.


    E-Mail me a time and date and I will see if I can fit it in.

    I do have photos somewhere, but can't lay my hands on them at the moment.


    The models that we flow in the early 50's gave us the most enjoyment.

    the current status is too serious for most people. As far as going out for a days flying was concerned I got

    most fun with my friends with planes built to the very old rules in 1950 or so. The first model Gastove

    was built in late 1949 with an Arden petrol engine. I lost it on the first day - well I think it was just taken on

    the last flight of the day in the dusk. It was rather flimsy and had a smaller tail than later versions.

    The later ones also had more structure.


    When we went to new rules with heavierv models and reduced run of 10 secs it became less fun.

    More emphasis on engine power. I certainly didn't get so much fun with those machines.


    One can't capture those days sadly.


    Mike Gaster
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1956, 15 seconden motorloop.

    Ron Draper, Engeland, Crescendo 62, OS Max:

    Ron-Draper.jpg

    resultados-56.jpg





    Crescendo62.jpg

    Crescendo-62.jpg

    OS Max-D Racing 15 Glow-1.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1958, 15 seconden motorloop.

    Erno Frigyes, Hongarije, Schlosser 2,5:

    Bij 1 van de tekeningen staan de scores...in de derde ronde een misser van 170 sec ipv 180 sec...maar..toch de beste score van de WK ..dus op de schouders met die kerel!!




    frigyes.hu.jpg

    foto-.jpg

    frigyes-58.jpg

    World-Champion-1958 (1).jpg

    world-champion-1958.jpg

    Schlosser 2.5 page 1.jpg

    Schlosser 2.5 page 2.jpg
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1960, 15 seconden motorloop.


    Voor wie niet helemaal in de VV zit..Maar liefs 5 man ex aequo.

    Overdag 5 ronden..en na die gelijke stand gingen ze door in een fly-off waarbij de tijd toen nog gelijk bleef tw 180 seconden....en na 17 ronden nog steeds 5 man vol..en hebben ze allemaal de titel Wereldkampioen gekregen.

    Dus die 5 hebben maar liefst 12 ronden moeten doorvechten..dat zal zeker 2 tot 3 dagen extra geweest zijn..... en elke keer de kist maar terugvinden...zonder trackers...buitengewoon!!!

    Het jaar er op hebben ze de Fly off max opgeschroefd..van 3 naar 5..naar 7..naar 9..en indien nodig afsluiten met een unlimited.


    1960 Famous Five img373.jpg


    John Sheppard, Nieuw Zeeland , Gloworm:

    WK 1960.2.jpeg WK 1960.1jpeg.jpeg

    ETA 15 Mk 1 page 1.jpg



    Sandy Pimenoff, Finland, Nr 18, ETA 15:

    WK 1960.3.jpeg

    ETA 15 Mk 1 page 1.jpg



    Rolf Hagel, Zweden, Mister Max:

    WK 1960.5.jpeg

    Oliver Tiger Mk III page 1.jpg

    [​IMG]


    G. Guerra, Italië, La Bestia

    WK 1960.12.jpeg



    Larry Conover, Engeland, Lucky Lindy:

    WK 1960.20.jpeg WK 1960.16.jpeg
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1961, 10 seconden motorloop.

    Fritz Schneeberger, Zwitserland, Cox TD 15:

    Foto nr 8..de wereldkampioen..


    11AeroModeller_November_1961-34.jpg

    schneeberger.jpg

    Cox Tee Dee 15-1.jpg

    Cox Tee Dee 15-2.jpg

    Cox Tee Dee 15-3.jpg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1963, 10 seconden motorloop.

    Erno Frigyes, Taltos II, Moki S-2

    En wanneer je nu denkt....hé die Erno kennen we....we hadden hem al langs zien komen in de 1958 bijdrage... toe hij voor de 1e maal wereldkampioen werd.
    Tevens zien we voor het eerst een kist met autorudder en VIT.



    342F1B98-61E3-4B17-B9C3-0E2018193E5D.jpeg A07688BC-8519-4BF1-86C2-279274CDD5D7.jpeg

    Moki S-2 (AM Mar62) page 1.jpg
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1965, 10 seconden motorloop.
    Alberto Dall' Oglio, A17, Super Tigre G-15:

    09AeroModeller_September_1965-16.jpg

    Dall-Oglio-16.jpg

    Dall-Oglio-17.jpg

    Super Tigre G15  page1.jpg
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1967

    Hans Seeling, Duitsland, Gambrinus, Super Tigre G-15:

    ECE12B38-66B1-4ADD-A28E-F736F8DAFD17.jpeg 0CA0E7D7-B961-48B8-83E4-292721A0FD59.jpeg

    Super Tigre G15  page1.jpg
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben de afgelopen dagen aan het mailen geweest met diverse Engelse VV vrienden en via de bekende Mike Woodhouse kwam ik o.a. weer bij de legendarische Martin Dilly terecht (net als Mike W voor het eerst ontmoet in Bulgarije in 1975) en de nog steeds actieve Phil Ball en Jim Wright.


    Het laatste bericht van Jim (o.a. over Mike Gaster) wil ik jullie niet onthouden....



    Hello Henk,

    Thanks. I will speak to Mike next week and ask him but he is quite private and may not agree.

    I have known Mike since the 1960’s when I flew free flight on Chobham Common in Surrey. Also there were Vic Jays (who I am still in contact with), Dave Posner but we have lost contact with him and think he now lives in the USA. Dave was the UK importer of early Tat one Timers from USA and sold them from his flat in North London. He worked in a legal office somewhere so nothing to do with his job.


    See the slide below from our presentation on YouTube. When I flew at Chobham in the 1960’s and 70’s I called to the these five flyers as ‘The Famous Five’. Only Pete Buskell lived in Surbiton (south of London), all the others lived in North London. The ‘five’ got special permission to test fly their F1C models on the old RAF Hendon airfield that is now the RAF Museum.


    I also knew Ron Draper but he was not very friendly. When I was about 12 or 13 years old I was flying in the Midland Area on an airfield near Stratford–upon-Avon. Ron wouldn’t speak to a kid like me but others did like Ray Monks. Ron was at least 12 years older than me and already a World Champion. Ron owned a massive collection of engines that were sold at an auction a couple of years ago and some achieved very high prices.


    I hope this background information is of interest.





    Happy days…


    B/R

    Jim Wright


    Verder zullen er volgend jaar in Engeland een aantal meetings/wedstrijden zijn nav het 100 jarig bestaan van de BMFA

    Dit zegt Jim er over:

    Regarding the BMFA/SMAE 100th Anniversary, it is 2022 and we a planning a number of events and a display of models (including F1C models) from the past 100 years etc. This display will be at our National Centre and Flying site at Buckminster in the summer of 2022. BMFA National Visitor Centre More information will be available later this year.


    If you generally interested in the history of model flying then take a look at the Webinar given by Martin Dilly and I a couple of weeks ago. It is on YouTube


    I hope this is all of assistance.


    Best Regards

    Jim Wright

    National Centre and Centenary Planning Team volunteer.


     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1969, 10 seconden motorloop.

    Franz Bauman, Duitsland, ST G-15 met resonantiepijp:

    Baumann.jpg

    Baumann 1969.jpg

    Super Tigre G15 (2)  page1.jpg

    Super Tigre G15 (2)  page2.jpg

    bauman-cz-mildner.jpg


    En een wat recentere foto:
    baumann-f1c-75.jpg







    Tot nu toe geen tekening kunnen traceren..ook niet in de Aeromodeller. Mogelijk dat er wat in het Frank Zaic Yearbook 1969/1970 staat...

    Heeft iemand dat exemplaar??
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    1971, 10 seconden motorloop.

    Rolf Hagel, Zweden, Rossi:



    hagel.jpg

    71-world-Champion.jpg

    CBB78CE8-B502-4C64-B229-FFECBAD78356.jpeg

    HAGEL 1971 FAI-WINNER.jpg

    Rossi R15 Normale-1.jpg
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...voor de incomplete kist van Franz Baumann van 1969 is hulp gevraagd bij Duitse F1C specialisten en in afwachting er van kunnen we door naar de volgende:

    1973, 10 seconden motorloop.

    Vaclav Horcicka, Oostenrijk, Rossi 15:


    De ontwikkelingen van de Big Boy zijn in 1960 gestart en hier de iets latere Big Boy II

    BIG-boy-.jpg

    BIg-Boy-2---W.Champ-1973.jpg




    De motor van deze vroeg Big Boy's heb ik nog niet kunnen traceren. Zowel de naam van de vlieger als die van de motor lijken niet al te Oostenrijks te zijn...mogelijk van oorsprong Hongaar?


    De WK kist van '73 is de Big Boy IV..nog niet kunnen vinden...

    We speuren nog even door.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Toch nog wat extra gevonden...
    BIG-BOY-IV-NOTA.1.jpg

    BIG-BOY-IV-NOTA.2.jpg

    BIG-BOY-IV-NOTA.4.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Paul Bugl (Oostenrijker) was de ontwerper van verschillende HP motoren. Iets ten zuiden van Wenen liggen zowel Hirtenberg als Enzesfeld, waar na de verhuizing vanuit Berlijn, de laatste Webra's vandaan kwamen
    Daarnaast was hij teamrace pitman en ontwikkelde daarbij ook zijn eigen motoren, qua tijd zitten die net voor de doorbraak van de Nederlandse FMV (Flores, Metkemeijer, Visser) waarmee in 1978 het WK F2C werd gewonnen.
    Bij F1C zie je zowel motoren die het ook goed deden bij F2A (speed) als -eerder- F2C (teamrace).
    Ik ben daarom niet verbaasd over bijv. Oliver Tiger, Super Tigre G20/15 D, Super Tigre G15, Rossi 15 en dan deze Bugl...
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Bruno...mooie info.

    Maar nu hebben we dus weer een probleem..:D

    De tekeningen zijn van de Big Boy I en II (van vele jaren voor dat hij in '73 W Kampioen werd) en de WK vloog hij met de nr IV...en daar kan ik nog nix van vinden qua tekening...

    Laat toch zien hoe standvastig hij was in zijn ontwerp...begonnen in 1960 met de 1e Big Boy en dan in '73 goud.
     

Deel Deze Pagina