Wereldkampioenen F1C 1951- 2000

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 4 mrt 2021.

1. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik vind het een enorm mooi ontwerp ... gelijk maar op het nog te bouwen lijstje zetten.

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1975, Plovdif Bulgarije, 10 seconden motorloop:

Lars Olafsen, Zweden, Uncle Remus & Miss Muffett, Korla Plankton, Rossi 15:

Alle drie zeer goed te bouwen kisten met mooie asymmetrische kleurstellingen, volledig ingedekte en geglaste vleugels en natuurlijk de typische seventies triple fin stabilo's. De kisten beginnen nu ook wat groter te worden en zagen we tot nu toe veelal en span van rond de 1500 á 1600 mm...we zitten ondertussen op rond de 1800 mm.

Ook zo ongeveer de overgang van halve speedpannen naar volledige en zo zoetjes aan gaan de motoren verdwijnen onder stroomlijn kappen.

Hier de Uncle Remus:

pic-s001-059.jpg

Miss-Muffett.jpg

En de Korla Plankton:

pic-s001-061.jpg

1976-korla-plankton.jpg

Rossi R15 Normale-1.jpg

Dit was overigens mijn 1e WK en ik heb een week lang met open mond naar al dat geweld staan te kijken...vooral de Fly-off bij de F1C was adembenemend.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De F1C ontwikkelingen gingen in de mid- tot eind seventies in hoog tempo. Zagen we bij de WK winnaar van 1975 nog een geheel houten romp en een halve speedpan...vanaf nu moest je toch wel heel wat in huis hebben ( vakmanschap, mogelijkheden) om "mee te tellen". Ook de commercie sloeg toe en vanuit het F1C wereldje kwamen er koopdelen op de markt.

We gaan naar 1977, 7 seconden motorloop.

Roskilde Denemarken, Thomas Koster, Speed Cream, Rossi ( improved):

Oh ja...ik was er bij en genoot weer volop!!

pic-s001-052.jpg

Speed Cream Koster .jpg

Rossi R15 Normale (improved) page 1.jpg

Rossi R15 Normale (improved) page 2.jpg

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We gaan naar de laatste wereldkampioen van wat in het F1C wereldje de "vintage periode" wordt genoemd.

1979, 7 seconden motorloop.

Mario Rocca, Italië, Modello Nro 3, AD-15:

Rocca-Champion-.jpg

Nº-2-Bis-.jpg

Modello-nro-3.jpg

nro-3.jpg

ad-15-similar-rossi-15-f-l-model_1_48a402b233e064e4e288ffd4145037cc.jpg

Laatst bewerkt: 27 mrt 2021
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zoals gezegd sluiten we dit blok af met wat sfeerplaatjes van kisten die het niet tot WK winnaar hebben gebracht en...aangezien ik zeer gecharmeerd ben van wat er in de seventies te zien was hier wat mooie kisten....

pic-s001-007.jpg

pic-s001-010.jpg

pic-s001-011.jpg

pic-s001-013.jpg

pic-s001-014.jpg

pic-s001-030.jpg

pic-s001-047.jpg

pic-s001-054.jpg

pic-s001-067.jpg

pic-s001-068.jpg

Bruno van Hoek en tjarko vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nou vooruit dan... nog 1 dan...en niet de minste... Urs Schaller vloog in '75 en '77 met de Plurabelle nr 1 en de nr 2 ...(een 2 meter kist met een Rossi) en had eigenlijk een keertje wereldkampioen moeten worden..maar ja...het scheelde slechts luttele seconden in de fly- off.

pic-s001-049.jpg

Plurabelle 2.jpg

Plurabelle-1.jpg

Plurabelle-2.jpg

Plurabelle-3.jpg

De kist staat zeer hoog op de nominatie om.....voorzien van een Rossi kloon tw mijn Uctkam 2,5 race glow OHA onveilig te gaan maken...

Ik heb hem al als E kist ( en met een knipoog de Plurabelle 3 genoemd) maar met een + 20.000 toeren Uctkam in front gaat het echt grote jongens werk worden...

100_7355.JPG

Het volgende blok gaat de F1C kisten worden van 1980 tot 2000 echter...het zal een mix worden van WK winnaars en runner ups en...hoe dichter we naar het heden komen hoe minder uitgebreid de tekeningen zijn. Zagen we in de fifties en sixties uitsluiten complete bouwtekeningen ( en kisten met de mooiste namen) het gaat steeds meer de kant op van eenvoudige maatschetsen en naamloze kisten

Bruno van Hoek en tjarko vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wereldkampioenen F1C 1981 - 1999 (en andere tijdgenoten)

In dit 2e blok WK winnaars gaan we niet meer zo veel prachtige uitgewerkte bouwtekeningen zien....meer en meer worden het ...mogelijk op een uitzondering na...maatschetsen. En het zal ook lastiger worden er überhaupt info van te verzamelen., maar om mij "esieclopie" een beetje compleet en op één plek te krijgen gaan we toch maar een poging doen.

Naast wat er te vinden is aan deze WK winnaars zal ik misschien van andere tijdgenoten die ik en-passant wel zal tegenkomen het eea plaatsen..we zien wel waar het naar toe gaat...

Dit is in ieder geval het lijstje met de 10 WK winnaars:

WK winnaars 1981 tot 2000.jpeg

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1981, 7 seconden motorloop.

Andreas Meczner, Hongarije, Rossi

Delfin-1.jpg

Artikel Modellbau heute-1.jpg

Artikel Modellbau heute-2.jpg

s-l1600.jpg

9. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zijdelingse info...
    Bij de F2B boys waren in de jaren 80 de handgemaakte Meczner props erg populair.
    Ik had zelf ook 3 blads 12 x 6 voor mijn ST 60's. De kisten stuurden daarmee nog net wat lekkerder dan met de standaard Top Flite of Zinger 13 x 6 tweeblads.
    Of het dezelfde Meczner was. wie zal het zeggen? Maar toevallig is het wel...

Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Meczner propellors werder door Dr Geza Egevary verkocht aan alle LB vliegers in het westen, ik heb me laten vertellen dat Meczner daar een BMW van kon rijden.

Op https://www.rc-network.de/threads/wer-fliegt-noch-f1c-modelle.616948/ staat nog een verwijzing naar de Delphin:
    das Modell DELPHIN von Andreas Meczner erschien in MBH-Heft 6/83 als Planbeilage.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1983, 7 seconden motorloop:

Lustrati, Italië, Rossi:

Ik heb voor alle WK jaren/winnaars een mapje aangelegd met gegevens....en ben natuurlijk al veel verder met mijn zoektocht dan waar we nu zijn aangeland....maar...het mapje is helemaal leeg...nix noppes...
    Dus daar gaan we weer...niet op de kop laten zitten en weer zoeken...de gebruikelijke weg...Aeromodeller van september t/m november 1983 proberen te traceren...kijken waar op de cover staat dat het WK verslag er in zit...waar komt de winnaar vandaan (welk land) ken ik daar iemand die ik aan het werk kan zetten...ja ja...je krijgt het niet zomaar bij elkaar!!

Zo...het begin is er...nog vaag maar hier staat het '83 WK verslag in..

4f49fba7b83d0e53a8792605bec510d7.jpg

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ook weer wat verder met 1983 Lustrati...

In overleg met SAM 62 ( Italië) en ja beet...ik heb zijn e mail adres.:

Ciao Henk,

I am attaching the E-mail of Silvano Lustrati. You can safely tell him that you talked to me.

Best regards. Tiziano

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het schiet nog niet veel op met de contacten met Silvano Lustrati ( de WK winnaar van 1983) dus we gaan ondertussen maar verder met 1985

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1985, 7 seconden motorloop

Nikolay Nakonetchny, USSR, OMN15.

Nakonechny.jpg

Zoals uit het artikel valt op te maken heeft de kist een alu bekleding over de balsa ingedekte vleugels..we zien een BUNT systeem en een handgemaakte motor!!

En hoewel de techniek dus op dit moment van schrijven ruim 35 jaar oud is...ik geef het je te doen...het is echt super hi tec!!! En nog net voor het koolstof tijdperk maar toch optimaal torsiestijf.
    NakonechnyF1C.jpg

ME-80-FAI.jpg

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1987, 7 seconden motorloop

Eugene Verbitsky, USSR, Rossi

De aanduiding op de maatschets WC in 1989 is dus niet correct ??...of...het zit anders..

Verbitsky werd WK winnaar met deze kist in 1987 in Frankrijk en zijn landgenoot Korban deed het kunstje ook met een zelfde kist in 1989 in Argentinië...en dat zette de toon voor Eugene ( een zeer sympathieke man die ik meermaals gesproken heb) om zijn superieure kisten seriematig te gaan bouwen en als RTF te verkopen.

Ook hier weer de dunne alu laag over de balsa indekking.

verb-48.jpg

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Of we ook eighties ( of recentere) F1C modellen op OHA gaan zien..??

We hebben ondertussen 9 powervliegers in Nederland en naast de fifties en sixties kisten met dieseltjes gaan we binnenkort ook wat seventies kisten in de maak zien en dan...ach je weet maar nooit hoe zich dat ontwikkeld...

Deel Deze Pagina