Wereldnieuws! Modelvliegtuigje zoek

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Op RTV Noord-Holland staat dit schokkende nieuws...

Modelvliegtuigje weg boven Pampus

KORTENHOEF Jacob Veerman uit Kortenhoef is zijn modelvliegtuigje kwijt. Hij liet het toestel vrijdag opstijgen vanaf een terrein bij de Stichtse Brug in Flevoland. Het bleek meteen al stuurloos. Het toestel vloog over Pampus en daarna in de richting van het Markermeer. Als iemand het toestel heeft gevonden, mail dan even de redactie: internet@rtvnh. nl .

Bron:
RTVNH - nieuws

GJ

e$n daarna in de richting van het Markermeer.

*blup blup* :mrgreen:

water_2.jpg

hallo
hier in middenmeer heeft een boer bij het oogsten met zn trekker een rc modelvliegtuigje vermalen,die lag tussen het gewas in,
neen,niet schrikken,dit was enkele jaren geleden hoor,dus niet de hier vermelde vermistte,
markioo

Dat zal wel bij de plaatselijke vliegclub vandaan komen.
Mijn Graupner Munga heeft ook 3 maanden tussen de spruitjes gelegen, alleen heeft die boer hem netjes bij ons op de vliegclub neergelegd.
Alles deed het nog, behalve de opgevouwen lipo.
Weatherproof dus.

Het is alleen raar dat die modelvlieger van de Stichtse Brug (Vliegclub Huizen?) zich hier nog niet gemeld heeft.

GJ

Wat een ouwejeweet wel verhaal zeg.

Lees even mee, Stichtse brug, da`s bij huizen.
Over Pampus, da`s voor Muiden
En dan naar het Markermeer

Heb even Google Earth erbij gepakt:
Stichtse Brug/Huizen - Pampus = 19 km naar West
Pampus - Markermeer = 10 km naar noord noordoost

Damn ik wou dat ik zulke ogen :yes:

Laatst bewerkt:
Ach, misschien een overlandje van een FPV vlieger?

Ik zou eens in IJburg gaan kijken, dat is het eerste stuk land wat hij weer tegen moet komen.
Of als ie afgebogen is.. de Bijlmer...
Flat binnengevlogen?
Een erg goed schaalmodel van een El Al boeing?

GJ

Ik kon het even niet laten:
vliegtuigzoek.jpg

Zodra de kist wegvliegt ben je na een paar honderd meten het zicht al kwijt omdat het veld ligt achter de dijk waar de A27 overloopt bij de Stichtste brug.

Ja kan dus onmogelijk zien dat de kist naar Pampuis toe vloog en daarna naar het Markermeer :rolling:

Damn, hebben ze geen echt nieuws meer :-(

Het kan natuurlijk ook zo zijn geweest dat hij er met zijn auto achteraan is gereden.

De wind die dag was geloof ik iets van oost of zuidoost, dus de vliegrichting richting naar het westen of noordwesten klopt wel.

Wat handig is om te weten is de endurance van die kist (hoe lang in de lucht op 1 volle tank) en dan de meteo; windrichting en snelheid.

En dan grof berekenen waar het eindpunt ergens zal moeten liggen.

Het is overigens deze club --> Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home

Laatst bewerkt:
Wat een ophef, ik was alleen maar m'n nieuwe FPV setje aan het testen...

2764b539b648e54d.jpg

;)

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
zeker niet uitgerust met zo n zendertje die afgaat bij een crash,
die miljonair die omkwam bij de crash,zn vliegtuig daar zijn ze toch ook zo lang naar aan het zoeken geweest,
vele mensen zaten dagenlang op google earth te zoeken naar brokstukken,
kijk dit is geen wereldnieuws,
wel de ellende van een rc medemodelbouwer,
mvg markioo

Rechte lijn doortrekken en je zit zo in de Amsteltoren :D
"Aim for the building" is what the instructor replied to my query how to fly a straight line

Waar ligt ie nou ?

Het is natuurlijk het meest handige om te schatten waar het vliegtuig ongeveer zou kunnen liggen, hiervoor zijn de volgende berekeningen handig;

De wind was die dag oost / zuidoost ik vermoed iets van 25 km/u op iets van honderd meter of meer, tel daarbij op de de vliegsnelheid, kilometer of 20 ofzo,
en dan is de snelheid ten opzichte van de grond iets van 45 km/u.

Max. endurance (maximale tijd in de lucht) op 1 volle tank is 30 minuten, volgens de eigenaar Jacob Veenman die ik laatst nog over het voorval heb gesproken, spiraalde het vliegtuig hoger en hoger en stuurde niet meer.

45 km : 2 = 22.5 km (30 minuten max. vliegtijd) dan de daalsnelheid, stel op 2000 feet,
rate of descent iets van 500 feet per minute is in 4 minuten op de grond, grondsnelheid 45 km/u, dus 4 minuten is dan: 3 km verder (45 km/u is 45.000 meter in 60 minuten, 45.000:60 = 750 meter per minuut, x 4)

Dan ruimt de wind ook nog een keer en neemt in kracht toe met de hoogte, dus meer vanuit het zuiden, dan blaast ie meer richting noord / noordwest en nog iets verder.
Ik denk aan een noordwestelijke richting.

Dat is dan, ff kijken; 22.5 km plus 3 km is 25.5 km afstand, dan ligt ie maximaal ergens bij of tussen Monickendam, Marken of Volendam of drijft het ergens in het Markermeer of staat het op een ijsschots, kan ook nog, of waar dan ook op die lijn.

Dit is het betreffende vliegtuig overigens;

full

Het model is iets van 1.5 of 2 meter spanwijdte en heeft een kleine viertaktmotor, de naam staat op de vleugel. (nee, niet de naam van de eigenaar...)

ps, rekenfouten voorbehouden en suggesties zijn welkom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back