werken met aluminium

hallo

ik ben nieuw in de modelbouw en ben vanalles aan het proberen zo ben ik nu bezig met een rc trekker te bouwen,
nu wil ik graag dingen eraan gaan maken met aluminium
nu zie ik prachtige dingen hier wat er gemaakt wordt en iedereen mag trots zijn op wat hij\zij maakt.
nu is mijn vraag hoe je aluminium met elkaar verbind is dat het door te lijmen of colderen of lassen
het kan allemaal maar ben wel nieuwschierig hoe de meesten het doen wat het makkelijkste is
wil het graag zelf leren heb al gezocht in de forum maar kan zozeer niet vinden hoe je het verwerkt hopelijk zijn er mensen die me er antwoord op kunnen geven of advies

Denk dat twee componenten lijm op deze schaal het makkelijkste werkt.
Anders met TIG lassen, andere dingen zijn denk ik te grof.

en als je het nu moest me boutjes en anders met blindklink nagels of zodat bageraar zegt met tig of ander las process mig of 2 componenten lijm maar zal dit het wel houden

AL75.... ( www.al75.de )

Een soort aluminium soldeer/las materiaal wat je met een gewone hobbybrander en een oude schroevendraaier verwerken kunt.

Je moet de slag even leren maar het is absoluut niet moeilijk en levert redelijk sterke verbindingen.

Groet, Bert

lijmen is inderdaat de beste optie voor de modelbouwer tig of mig lassen gaat naturlijk wel maar tenzij je toegang hebt tot een las aperaat op je werk of zo wel erg kostbaar want je hebt een lasaperaat nodig welke niet aleen gelijkstroom kan lassen maar ook wissel stroom en de meeste lichte lasgelijkrigters/trafos voor thuis gebruik kunnen dit dus niet aleen de durdere modellen van de grote merken op las gebiet hebben dergelijke aperaten

boven dien is het lassen van alu iets wat je echt in de vingers moet hebben het is erg lastig om dit jezelf aan te leren er zijn zelfs goede lassers die het lassen van alu niet kunnen

hou het dus liever bij lijmen wand een goede lijm verbinding is sterker dan een stechte las

Of solderen met dit:
soldeer-staven-gg-9.jpg

Gebruiken we wel eens op het werk.
Site : Durafix, Aluminium soldeer staven

ik kan alu lassen maar ik woon denk ik een klein beetje te ver geloof ik .ik doe bijna nieks anders dan alu lassen voor diepladers werk bij dezeure

boven dien is het lassen van alu iets wat je echt in de vingers moet hebben het is erg lastig om dit jezelf aan te leren er zijn zelfs goede lassers die het lassen van alu niet kunnen

hou het dus liever bij lijmen wand een goede lijm verbinding is sterker dan een stechte las

Sorry maar dat is domweg niet waar: Met een goed TIG apparaat kan iedereen met een klein beetje oefenen perfecte aluminium lassen leggen. Tenminste, Ik zuig behoorlijk als het om electrode lassen gaat, maar TIG zet ik roestvrij staal, en ook aluminium, net zo makkelijk aan elkaar als een kleuter met een potje gluton stroken papier plakt....

Alleen het TIG apparaat wat het zo makkelijk maakt, die is helaas niet goedkoop, want het gaat niet met een apparaatje van de Halfords of de Kijkshop....

Als je Aluminium met electrodes wilt lassen, ja, DAT is inderdaad moeilijk, en daar hebben ook beroepslassers moeite mee (zelfs de instructeurs van mijn lascursus destijds). Maar met TIG is het bijna kinderspel.

Groet, Bert

Sorry Bert, maar dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik kan natuurlijk niets zeggen over jouw laswerk, maar ik kom vrij veel in metaalbewerkingsbedrijven en mijn ervaring is dat lang niet alle lassers ook (TIG) aluminium kunnen lassen, laat staan netjes en goed.
Met een door iemand anders ingesteld apparaat zal het sommige ongeoefende lassers misschien lukken om wat stukken aluminium min-of-meer aan elkaar te verbinden, maar een echt goede las moet toch aan wat meer voorwaarden voldoen.

Mischien ligt het aan mij (ik heb een rare vorm van marginale kleurenblindheid) maar ik zie bij electrodelassen totaal niet wat er in het smeltbad gebeurt. Ik ben dan ook een ramp met electrodes (simpele hoeklasjes gaan nog enigszins, de rest sucks...)

Met TIG zie ik tenminste wat er in het smeltbad gebeurt, en ik heb veel beter controle over wat daar gebeurt. Redelijk wat mooie lasjes kunnen leggen met TIG, ook positiewerk. Ging moeiteloos. Heb daar ook een cursus in gedaan lang geleden (lassen van stainless, aluminium, Cunifer en andere "vreemde" metalen, basiscursus fitwerk, zoals pijpen buigen zonder hydrauliek etc).

Is alweer een hele tijd geleden dat ik op het werk de beschikking over een TIG toorts had, dus ik ben mijn routine volledig kwijt, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat als het voor mij makkelijker is, dat het dan voor iedereen makkelijker is, want ik ben absoluut geen las-talent....

Groet, Bert

PS: bij die Cursus zijn alle eindwerkstukken geröntgend, en daar viel niemand door de mand weet ik nog. Voor mij een indicatie dat TIG lassen van Alu en Stainless toch echt niet zo moeilijk zijm

Ik ken het effect en las zelf ook veel liever TIG dan MIG of electrode (precies wat jij zegt, je ziet je smeltbad veel beter en het gaat veel gecontroleerder) heb zelf zo'n 15 jaar geleden ook een cursus gedaan, TIG 2 zonder enige vooropleiding of al te veel laservaring. In eerste instantie wilden ze me niet eens toelaten! Later nog een klein jaar full-time aluminium gelast. Na een paar maanden heb je het dan dusdanig in de vingers dat het lijkt of de lassen door een robot zijn gemaakt. Als ik nu weer zou beginnen kost het me ook wel een dag of wat voordat mijn lassen daar weer in de buurt komen.

alvast bedankt voor alle adviezen denk dat ik eens ga proberen met durafix en twee componenten lijm heb zelf wel lasapparaat maar dat is met electrodes en net wat ze hier al zeggen het zmeltbad is te groot en te snelle doorbranding

Ja, zeker als je ongelijke diktes aan elkaar wilt lassen is doorbranden een ramp.

Lijmen is redelijk simpel, de leercurve is kort. Duurzaam verlijmen kan je bijvoorbeeld met een MMA lijm, deze heeft weinig tot geen oppervlaktebehandeling van het aluminium nodig. (enkel een washprimer bij sommige typen).

Voorbeelden zijn Plexus MA300 of 310 (snel en langzaam) of Araldite 2021 (beide via www.mctechnics.com).

Voordeel van lijmen is overigens ook dat je andere materialen er ook mee kan lijmen, onderling of op aluminium.

Alles is natuurlijk ook nog eens afhankelijk van je eigen mogelijkheden en het soort verbinding wat je wilt maken. De meeste mensen zullen niet de beschikking hebben over de juiste lasapparatuur, dus dat is meestal geen optie. Lijmen gaat het beste als je beschikt over een redelijk contactoppervlak (is voor mechanische verbindingen ook wel een voorwaarde natuurlijk) Solderen zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn (dus bij weinig contactoppervlak en gebrek aan lasapparatuur)

als ik plaatwerk heb van 2 a 3 mm noem maar een voorbeeld met dat durafix kun je wel hoekverbindingen maken
ik ben dus nog van plan een kieper erachter te maken en nu zie ik ze allemaal wel van bruder en(ojaa mijn cabine en neus zijn ook van bruder) op mijn trekker maar
zo technisch ben ik nu ook nog niet,
Dingen zoals de bak en een dieplader zie ik dus als een uitdaging om zelf te maken
daarom probeer ik ideeen op te doen en ben best blij dat ik deze website gevonden heb en zie dat mensen echt wel intresse tonen ook in andermans werk
en voort helpen

Elke staaf heeft een lengte van 45cm, doorsnede is +/- 3mm

Je zou het gewoon eens moeten proberen met wat dunne plaat.
Ik denk alleen dat plaat die je voor je model gaat gebruiken geen 3 mm is.
Ik weet niet of deze staven te vergelijken zijn met het gebruik van zilverstaven bij hardsolderen, want dan lijkt me die dikte van de staaf (3mm) erg dik bij werken met dunne plaat.

Dat aluminum solderen met die durafix staven gaat best wel goed. Wel moet je een goede strategie hebben om te ondersteunen tijdens het solderen. Wat het solderen betreft dat is een kunstje. Die staven hebben geen flux/vloemiddel nodig. Aluminum heeft als nare eigenschap dat het razendsnel oxydeerd, binnen enkele secondes. Ga je solderen dan zal eerst je soldeer niet hechten, ik gebruik dan een oude schroevendraaier en met de punt roer ik dan door het smeltbad en dan zie je dat het heel goed gaat hechten. Het is een kunstje maar wel te doen. Het eindresultaat is in ieder geval prima. Het materiaal waarmee je soldeert is harder dan aluminium. En oefening baart kunst en dat is hierin zeker van toepassing.

1.Die staven hebben geen flux/vloemiddel nodig. 2. Ga je solderen dan zal eerst je soldeer niet hechten, ik gebruik dan een oude schroevendraaier en met de punt roer ik dan door het smeltbad en dan zie je dat het heel goed gaat hechten. 3.Het is een kunstje maar wel te doen
1. Volgens mij wordt in de video gezegd dat dat in de staaf zit.
2. kijk naar de video, daar zitten ze niet te roeren met schroevendraaiers.
3. Hoe dik zijn je werkstukken?

Dat moeten roeren met de schroevendraaier hangt een beetje af van de kwaliteit van het solderen materiaal. Heb je vrij zacht aluminum dan ga je makkelijker door de oxydelaag heen en is een schuivende beweging van het soldeerstaafje al voldoende. Heb je een hardere kwaliteit dan moet de schroevendraaier er aan te pas komen. Dat zie je ook in een van de filmpjes alleen daar gebruiken ze dan een RVS staalborstel. Wel is goed om te weten dat je verschillende materialen aan elkaar kunt maken, het is niet alleen alumunium maar ook aluminum aan koper/messing en anderen. Alleen aan staal/RVS kan niet. Wat betreft die flux bedoelde ik een flux als poeder pap of pasta. Wellicht zit er in de staaf een metaal wat werkt als flux maar vooralsnog ben ik niet op de hoogte van precies wat. Verder blijft het verwerken wat lastiger, hardsolderen is makkelijker vloeit beter en stook je niet gauw te warm. Het aluminium solderen vraagt wat meer kust, de temperatuur is gewoon lastiger wordt je te warm dan zakt je werkstuk in elkaar. Verder is dun materiaal lastiger dan dik, dikker materiaal 'buffert' de temperatuur schommelingen beter en is daardoor makkelijker in de verwerking. Het solderen aan dunne plaat is lastig, bijvoorbeeld het dichtsolderen van de druknippel van een saito uitlaat is een kunstje van niks. En natuurlijk laat men in de filmpjes de makkelijkere soldeersels zien.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is de voorwaarde dat je het te solderen deel eerst borstelt met een RVS borstel. Tenminste dat is wat ik wel elke keer gedaan heb.

Back