Werkend anker lier

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door De Waker, 14 aug 2005.

  1. De Waker

    De Waker Guest

    Ik heb op de beurs in duitsland een werkend anker lier gezien, die bij het laten zakken het anker laat vallen, en bij het ophalen rustig omhoog komt.
    Mijn vraag is dan ook heeft hier iemand foto`s of tekeningen van, of weet hoe het werkt ???

    Gr Jos
     
  2. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Ikzel zit eraan te denken om zoiets in te bouwen in mijn sleper met een mini electro motor, en een snelheidsregelaar en dat aansluiten op een extra kanaal...

    Ik heb geen idee of het werkt, maar het idee klinkt goed vind ik zelf :D
     
  3. De Waker

    De Waker Guest

    Dikkie

    Het bestaat al , ik heb het op de beurs in duitsland gezien, nu is dus de vraag wie de tekeningen of verdere info er van heeft

    gr Jos
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Kijk hier maar, onder prducten en dan ankerwinden, ik denk dat je dit bedoeld.

    Is niet goedkoop, maar met een beetje handigheid wel na te maken.
     
  5. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi, op de site van de modelbootclub staat als het goed is beschreven hoe je zoiets kan bouwen.
    Groet Norwin
     
  6. De Waker

    De Waker Guest

    Norwin,

    Op welke site ??
     
  7. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hier ben ik nog een keer ik heb even het adres opgezocht van die club http://home.hetnet.nl/~botenclub/
    en dan moet je even kijken onder het kopje bouw impressies.
    Groet norwin 8O
     
  8. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Hier een simpele door mij gebouwde ankerlier.
    Op de trommel zit 10 meter ketting deze ankerlier zit in een schip van 250 CM.
    De trommel kan heen en weer op de as als hij in wordt geschoven valt hij in de klauwkoppeling trek je hem uit de klauwkoppeling dan valt het anker.
    Je moet ook met een stukje gum eer rem maken anders loopt de hele 10 meter ketting uit.
    Helaas is de servo die hier op zit niet meer verkrijgbaar.
    Alle lagers zijn kogelgelagerd in de staande delen van het aluminium.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een paar weken geleden heb ik ook een werkende ankerlier in elkaar gezet, met inhoud van de 'rommeldoos'.
    Een paar stukjes dik ABS-plaat, 3 grove stalen tandwielen van Conrad, een servo, motortje met vertraging, een paar lagerbusjes, 2 ouwe Tamiya tandwielen, 4mm stalen asjes, een self-made kettingtrommel en een stel sluitringen.

    Met de ABSplaat een frame gemaakt, waarin de motor met vertraging hing. Daarop (aan de buitenzijde van het frame) een tandwiel gezet.
    Een stalen as in het frame gehangen met lagerbusjes, zodanig dat hij kan schuiven in het frame. Aan de ene kant een tamiya tandwiel, aan de andere zijde een Conrad tandwiel. Het laatste grijpt in het motortandwiel.
    Een twee stalen as in het frame gehangen met daarop de kettingtrommel. Aan de ene kant weer een oud Tamiyatandwiel als eindbus, aan de andere zijde een conradtandwiel, ingrijpend in het tussentandwiel.
    De werking is als volgt: met de servo in neutraalstand maakt de motor geen contact met de accu. Tevens houdt de vertraging van de motor de ketting op z'n plaats.
    Bedien ik de servo de ene kant uit, drukt deze het Tamiyatandwiel op de tussenas, tegen de druk van een verend lipje in, naar buiten. De Conrad-tandwielen grijpen nu niet meer in elkaar, en het anker zal vallen. Plaats ik de servo weer in de middenstand zal, door de druk van de verende lip, het tussentandwiel weer in beide andere tandwielen grijpen; de trommel stopt.
    Plaats ik de servo in de andere positie, maakt een contactje op de servo-arm contact tussen motor en accu. De motor gaat lopen, de ankerketting wordt ingehaald.
    Een automatische 'stop' zit er nog niet op; voorlopig stop ik het geheel op zicht. Wel ben ik van plan om via de 'spanningsveer' aan de bovenzijde een schakeling met een diode te maken welke de motor uitschakeld als er spanning op deze veer komt.
    Het Tamiyatandwiel op de trommelas heeft geen functie; ik kwam ringen met inbusjes tekort!

    De ankerketting gaat via een onderdekse rol naar boven, over de (dummy) ankerlier naar de kluispijp.
    Omdat de ketting even hoog zit als het anker, moest er een behoorlijk zwaar anker aan gehangen worden; het kluisgat van de Norderney moest dus ook vergroot worden om het anker te bergen...

    Het geheel staat als een uitneembare unit in de boeg van de Norderney. Ik verwacht er nog verder aan te moeten sleutelen, maar tot nu toe doe hij het perfect en blijft de Norderney, ook bij wind, keurig voor anker liggen!
    Ik weet het, het ziet er niet uit, (ik heb bijv. geen draaibank) maar het werkt. De aankomende weken ga ik verder met het verbeteren van dit gebakje. Met dit systeem is een werkende ankerlier niet moeilijk te maken. Overigens: in nr 105 van Modelbouw Aktueel stond ook een beschrijving hoe je zelf een ankerlier kan maken.

    Bovenaanzicht
    [​IMG]

    tandwielzijde
    [​IMG]

    bedieningszijde
    [​IMG]
     
  10. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Jos,

    weet je nog waar je de ankerlier gezien hebt in Dortmund? Stand van welke groep?

    André
     
  11. De Waker

    De Waker Guest

    Andre

    Hij stond bij een vereniging in de buiten ring, daar demonstreerde een man hem.

    gr Jos
     
  12. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    MMMMMMMMM,

    toch niet deze lier he:::

    [​IMG]

    Als deze het was dan was het die van mij :lol:
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ziet er mooi uit Andre!
    Vertel er eens wat meer over....
     
  14. Richardvm

    Richardvm Guest

    ja idd!! ben zeer benieuwd.. ziet er mooi uit en ook lekker overzichtelijk, alleen is op de foto btje onduidelijk hoe hij werkt...
     
  15. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Roel,

    Ik heb het idee van de lier geleend bij Steba. Zij hebben een lier waarmee je ook twee ankers kunt ophalen maar helaas vallen beide tegelijk.

    Ik heb daarom enkele aanpassingen gemaakt en een eigen systeem ingebouwd.

    Als basis is een stevige grondplaat genomen waarop twee motoren gemonteerd zijn. Deze zijn via een stukje pianoscharnier op de plaat gemonteerd.
    Op de motoras zit een tandwiel welke via een tussentandwiel de liertrommel aandrijft. Zoals je op de fotoziet zitten er trekveren op die de motoren tegen de tandwielen aantrekt.

    [​IMG]

    De servo die erop zit zorgt ervoor dat de motor vrij komt van de tandwielen en de trommel kan vrij draaien en het anker kan vallen. Het systeem wat ik daarvoor gebruik stamt uit de brandstofauto's. Het werd daar gebruikt voor de combinatie gas en rem op 1 servo, dus maar werking naar 1 kant.

    Ik zal eens wat meer detail foto's maken en die plaatsen en verder wat uitleg erbij geven.

    André
     
  16. Richardvm

    Richardvm Guest

    dat tussentandwiel is er enkel om de afstand te overbruggen neem ik aan?
    nu je het uitlegt, zie ik ook meteen wat de bedoeling is... die stangen tussen de servo en de "scharniermotor" kan glijden in de witte blokjes om zo beide kanten apart te kunnen ontkoppelen?

    slim bed8!
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, ik snap'm. Mooi en slim systeem. Weinig bewegende onderdelen, dus weinig kans op ellende... Keurig!
     
  18. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    Richard je snapt hem.

    Momenteel ben ik aan het bedenken of het niet makkelijker is om de ankerketting niet op te rollen ( 3 meter per anker) maar gewoon in een bak te laten vallen. Dit geeft weer geen problemen met het netjes oprollen en ik denk dat het anker dan makkelijker valt.

    Het basis principe blijft dan gelijk alleen loopt de ketting dan tussen twee rollen waaropo schuimrubber geplakt is, en de motor met 1 rol trek ik dan los van de ketting en andere rol.
    Dit wil ik van de winter proberen te maken en te testen.

    André
     
  19. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hee Andre,

    dat klinkt ook wel grappig, tussen 2 rollenm en dan gewoon ineen bak, maare kan een kink in de ketting dan niet ergens blijven hangen, in een buis ofzo ???

    Tom Boere
     
  20. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Tom,

    de bedoeling is dat de ketting tussen twee loopwielen gaat en dan door een groot gat rechtstreeks naar beneden in een bak valt. Doordat dit toch rustig gebeurt vermoedt ik niet dat er knopen in de ketting komen, maar zoals alles zal het uitvoerig getest worden.

    Ik denk dat het grote voordeel is dat de ketting vrij kan bewegen als het anker valt en dus realistisch beeld zal geven.
     

Deel Deze Pagina