Werkend anker lier

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door De Waker, 14 aug 2005.

  1. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    Hey,
    krijg je dan geen problemen als je het anker helemaal uit laat hangen? Bijvoorbeeld dat hij te ver gaat er helemaal het water in verdwijnt, of zit er dat een "stop" op ofzo?
     
  2. Richardvm

    Richardvm Guest

    je kunt de ketting altijd vast maken wanneer hij helemaal uitgelopen is... zou niet slim zijn als je dat niet deed! :hammer:
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik neem aan dat het uiteinde van de ketting inderdaad ergens aan vastgemaakt is; is bij schaal 1:1 meestal ook zo.
    Theoretisch gezien lijkt me dat het uitlopen van de ketting geen problemen op zou moeten leveren als de ketting tussen schuimrollen loopt...

    Bij een van de modellen van Vaargroep Flevoland (de Smit Enterprise van Jan Hofman) wordt de ketting keurig door een rol omhoog getrokken waarin exact de vorm van de kettingschakels is uitgefreest: gaat prima! Ook deze ketting verdwijnt in een kettingbun onderdeks. Ook het vallen van het anker gaat prima, met het bijbehorende geweld. Maar ja, 400 gram anker, dat wil wel trekken...

    Leuke bijkomstigheid: als we met de vaarbak ergens staan, moet Jan oppassen dat hij niet 'voor anker' gaat liggen waarbij zijn anker(s) achter een plooi in het zeil van de bak haken; hij zou het zeil zomaar open kunnen trekken!
    :oops:
     
  4. De Waker

    De Waker Guest

    Drebo

    Nee helaas is dat hem niet, maar het ziet er wel perfect uit
    ik ga het eens goed bekijken en het ook uit proberen, zou je er nog meer foto`s van kunnen maken

    GR Jos
     
  5. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Voor een vallende ketting uit een kast, moet je ook de speciaal geprofileerde ankerketting gebruiken, om knopen te vermijden (zoals bij schaal 1/1). Nu is die ketting in modelbouw erg duur en beperkt in lengte. Volgens mij genieten de systemen van Jan en Roel dan ook de voorkeur.
     
  6. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Gilbert ,

    bedoel je de ankerkettingen die bijvoorbeeld door Steba verkocht worden ?

    http://www.steba-modellbau.de/Produkte/19_Ketten.pdf

    http://www.steba-modellbau.de/Produkte/Preisliste/Preisliste_19.pdf

    het kost bijna niets : 8,60 € de lopende meter voor de referte 4828 , 1 meter gekocht bij de laatste "Intermodellbau" te Dortmund ...

    deze kettingen zijn wel beperkt in maat , de grootste referte zijnde 4835 , met de afmetingen die te zien zijn op de boben aangegeven link

    voor dat prijs kan je ze zelf niet maken ... :lol:

    de groetjes ,

    Laurent
     
  7. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Laurent,
    Het is inderdaad de ketting "oval mit steg". Als je zo'n 2x5 meter nodig hebt.. Dan is dat toch bijna 90€, of 3600 oude BFr/200Gld. Vind ik duur voor de ketting van een modelboot. Voor mijn model van de Zinnia, zonder werkende ankerlier, alleen versiering, kom ik toe met 1m, dan blijft het nog overzichtelijk. Voor langere stukken, is er nog de moeilijkheid om ze aaneen te zetten, want het zijn lengtes van 1meter.
     
  8. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ten anker gaan in 2 meter diep water betekend 6 meter ketting steken.
    Het Anker houd een schip alleen niet hier werkt de ketting ook aan mee.

    Een tweede op 1 : 1 zit een Ankerketting geborgd maar als je op een diepte van 600 meter het Anker zou laten vallen krijg je hem niet weer omhoog dat kan de Ankerlier dan niet trekken.

    Waar de ketting over loopt is een rol met Nesten erin deze is naar het model van de ketting gemaakt.
    De ketting valt in een kettingbak deze staat recht onder de Ankerlier.
    De buis die van het dek naar de buitenkant romp loopt heet Kluisgat.

    De lier die ik geplaatst heb heeft 10 meter ketting dat is klokken ketting en koste toen FL 3.00 of € 1.36 per meter.
    Bij mij werkte het niet met een schijf maken die de ketting ophaalde dan draaide de ketting om de schijf vandaar dat ik een trommel gemaakt heb.
    Maar het anker was ook echt werkend het schip bleef liggen waar het ten anker gegaan was.

    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je model is een lier die 8 kilo trekt zal als het anker vastzit een Happy Hunter onder water trekken.
    Dit heb je niet altijd onder controle storingen kunnen ook meespelen.

    Je vaart vol speed overpouwered en het is ineens Lekko Anker dat wordt lachen.
    Voor de veiligheid laat je de bediening over twee kanalen lopen.
     
  9. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Zinnia ,

    niet waar , je kon ze daar kopen per lopende meter , het zat opgerold op een grote rol

    als je per internet besteld , specifieer wel dat je een lengte van zoveel meters nodig hebt , zo simpel is het ...

    90€ is inderdaad duur , maar het blijft een keuze , voor wat mij betreft , zie ik het nut niet in van zo'n werkend lier te installeren in een van mijn modellen ...

    OFF-TOPIC : de "Zinnia" schaal 1 staat te koop te Zeebrugge , geen goesting om hem te kopen ? :wink:

    ik heb het genot mogen hebben van daar aan boord 3 jaren te varen ( Perzische Golf in 1987-1988 en Perzische Golf + Stanavforchan 1991-1992 ) , ik zeg "genot" als het voor mij het best schip die wij bij de Marine ooit hadden

    de groetjes

    Laurent
     
  10. lucien

    lucien Guest

  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Voor degenen die hun ankerketting op een rol omhooghalen (systeem wat ik dus ook gebruik) een vraag: hebben jullie er ook last van dat het anker niet wil vallen omdat de ketting op de rol 'in elkaar trekt'? Dat is momenteel mijn probleem... :cry:
     
  12. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Roel,

    Loopt de rol niet soepel genoeg.
    Is het gewicht van het Anker te licht.
    Of zit het Anker te vast in het Kluisgat.
    Kan me niet voorstellen dat je Lier zo'n trekkracht heeft dat de ketting op de Trommel zo in mekaar wordt getrokken.

    Als je het door mij geplaatste foto bekijkt en je doet daar een 30 CM Ketting van de Trommel dan loopt het hele spul in een maal door tot eind.
    Die in de Bothniaborg heeft nooit problemen opgeleverd en die nu in het M-Fregat zit ook niet je weet hoe dat Anker eruit ziet dat is wel een zelfgemaakt Anker en die is zo zwaar mogelijk gemaakt.
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Jan, bedankt voor je aandachtspunten:
    De rol loopt superlicht, alleen ben ik er achter gekomen dat m'n ankerketting in feite te lang was. Daardoor komt het anker de laatste 50 cm met een rotgang omhoog, omdat de ketting dan al een paar keer op de rol zit. Bovendien maakt de ketting een nogal grote hoek vanaf de rol naar de onderzijde van het pijpje wat naar de dummy-ankerlier op het dek gaat. Daar moet ik een extra rol inzetten om de ketting die hoek wat soepeler te laten nemen. Ik heb m'n ketting nu zo'n 50 cm ingekort en verwacht dat het probleem nu is opgelost.
    Het anker weegt ongeveer 300 gram; als het eenmaal valt is er geen houden meer aan!
    Vandaag bij een matige wind een aantal keren de Norderney voor anker gelegd; de boeg draait keurig in de wind, en ze blijft prima liggen.
    Nu alleen dat extra rolletje nog in elkaar fabrieken... Wellicht maak ik er een koperen buisje met doorsnede 8mm van, wat ik in een vloeiende bocht naar boven laat komen...
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Na een aantal tekeningen gemaakt te hebben, gekeken wat er in huis was en uit onvrede met de vorige lier, vandaag een begin gemaakt met een nieuwe lier. Hier de basis. Dezelfde vertragingsmotor (Graupner), dezelfde tandwielen (Conrad), 12mm messing pijp, 12mm binnendiameter kogellagers, 9mm dik ABS.
    Het basisprincipe blijft hetzelfde: De motor drijft een tussenas aan, die op zijn beurt weer de lieras aandrijft.
    Met een servo wordt de tussenas tegen veerdruk in opzij gedrukt, waardoor hij geen contact meer heeft met de motoras, maar nog wel met de lieras: door zijn gewicht zal het anker vallen.
    Staat de servo neutraal, dan zal de tussenas terugkomen in de normale positie en zullen de tandwielen allemaal in elkaar grijpen; de ketting staat stil.
    Staat de servo de andere kant uit, wordt een contact tussen motor en accu gesloten: de motor gaat draaien en het anker wordt ingehaald.
    Op deze lier komt een schakeling die voorkomt dat de lier de handel aan gort trekt: de unit zal scharnierend in het model (de Norderney) staan; op het moment dat het anker binnen is, wordt de unit iets naar voren en omhoog getrokken, en laat een contact los en de motor stopt.

    Aangezien ik geen metaalbewerker ben, is het geheel uit ABS opgetrokken en met secondenlijm en glasparels ineen gezet; lekker makkelijk, maar heel stevig.
     
  16. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Denken de bouwers er om dat de ankerketting er zo uit ziet in de kettingbak van een schip.
    Het is de ketting van een Lichtschip.
    Is dus niet de standaard ketting op schepen.



    [​IMG]
     
  17. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    als het maar niet in de knoop raakt is er niks aan de hand lijkt me ;)
     
  18. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Normaal staan er 1 of 2 man bij de kettingbak als het anker opgehaald werd.
    Deze moesten de ketting door de bak verdelen heen en weer een laag lengte een laag dwars eroverheen.
    Als je de ketting er gewoon indonderde kreeg je wel problemen wat als je vaart dan wil het voorschip wel schudden als je recht tegen de wind invoer Paaltjespikken noemden ze dat.
    Vergelijk het maar als je een pak suiker uit een pak in een glazen pot doet en deze vol is dat tik je met de bodem op het aanrecht en zakt de inhoud weer wat in mekaar.

    Maar het was altijd geen leuk klusje vooral als je bijvoorbeeld op de Thames ten anker ging als je dan het anker ophaalde werd de ketting met de brandslang schoongespoten maar als dat niet werkte dan kwam er een vieze grijse ketting met klei naar beneden je zag haast geen ketting.

    Hieromder een foto van een ankerlier van 1960 op een Coaster.

    [​IMG]
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zo... na een paar keer 'trial and error' (met de nadruk op 'error' :cry: )
    uiteindelijk toch de Krick ankerlier bij de beide Broertjes besteld .
    Afgelopen zaterdag opgehaald en een weekend lekker aan het knutselen geweest.
    Allereerst: de producent heeft mijns inziens een beetje teveel bezuinigd op de materiaaldikte. Het is allemaal wat ielig en een beetje té buigzaam.
    Maar goed. Eerst een plaatje van de onderdelen:
    [​IMG]

    De lier is er een van ketting-op-trommel-type, voorzien van een slipkoppeling. Aangedreven door een Bühlermotor met vertraging heeft hij in ieder geval genoeg kracht.

    Hier het geval gemonteerd:
    [​IMG]
    De motor staat geschakeld via een servoschrijf op een micro-switch. Deze combinatie heeft drie standen:
    * motor uit, tandwielen grijpen in elkaar (ketting is gestopt)
    * motor uit, tandwielen zijn uit elkaar gedrukt (Anker vallen)
    * motor aan, tandwielen in elkaar grijpend, anker wordt opgehaald.
    De servo bedient dus én de micro-switch, én het stukje alu waar de motor op vastzit en dus het aandrijftandwiel. De combinatie motor/vertraging heeft genoeg weerstand om de ketting tegen te houden.
    Op de as zie je net de slipkoppeling met drukveer niet. Dit is een van de belangrijkste onderdelen. Het is zaak deze goed aan te passen aan de zwaarte van je anker/ketting-combinatie. Op het moment dat het anker in het kluisgat verdwijnt, krijgt de aandrijfas zoveel weerstand dat de slipkoppeling haar werk gaat doen: de motor blijft lopen, maar de as staat stil. En dat is een mooi systeem.
    Hier het zij-aanzicht met beide grote nylon tandwielen:
    [​IMG]
    Je ziet dus dat de servo ook een bedieningsstang heeft richting motorplaat.
    En hier de lier ingebouwd:
    [​IMG]
    Vanavond uiteraard tientallen keren getest: hij werkt goed! Er zit twee meter ketting aan. Genoeg voor onze vijver met een gemiddelde diepte van 80 cm. Ik zit nog te denken om bij het kluisgat een paar kleine borstels te monteren om het water van de ketting af te vegen. Niet alleen zou de ketting schoner blijven, maar (belangrijker!) je veegt het grootste deel van het water van de ketting af. En da's wel zo prettig, anders wordt het zo'n troep in je model. O ja: de ketting loopt in het kluisgat naar boven, over het dek, over een (dummy) ankerlier naar een 2e gat in het dek. Dat gat is een messing buis, die ongeveer 5mm boven het dek uitsteekt, en vervolgens met een ruime bocht van 90 graden richting lier gaat. Tussen het uiteinde van de buis en de lier zit ongeveer 10 cm.
    Waarom? zo kan de ketting zichzelf netjes van links naar rechts over de liertrommel verdelen.
    Het ineenzetten was best een puzzel. Krick maakt het niet makkelijk; een montagehandleiding die niet uitblinkt door duidelijkheid en wat onderbelichte foto's maken dat je elke keer een aantal malen moet kijken voor je iets monteert. Ook de volgorde waarmee de diverse onderdelen op de as geplaatst moeten worden stond in feite andersom op de foto's. Lastig.

    Samengevat: een goed functionerende lier.
    Tekortkomingen: het aluminium is erg dun, waardoor het moeilijk monteren is. De bouwbeschrijving is vaag.

    Tip: De ketting komt, zoals je op de 2e foto kunt zien, tussen twee aluminiumstrips van de trommel af. Maak in twee stukjes ABS buis (met de breedte van de trommel) in de lengterichting een snee over de hele lengte, en lijm die over het aluminium heen. (Foto 4) Je ketting glijft er nu makkelijker overheen. Op het kale aluminium bleef hij haken.
     
  20. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo Roel
    Ziet er mooi uit dat spul
    Maar hou er rekening mee
    Dat het laatste stuk al rmmend word gedaan he.
    Zodat niet de gehele ketting in de majem dondert.
     

Deel Deze Pagina