@Henk, in diverse scheepsmodelbouwboeken staan methodes beschreven. Een daarvan, naar mijn mening de meest realistische, is de de volgende:
Een electromotor met vertraging op een 'slee' plaatsen, zodat 'ie naar voren en naar achteren kan. De slee wordt bewogen door een servo.
In de voorste en middelste stand grijpt de uitgaande as van de vertraging in het wiel waar je anketting op zit.
In de achterste stand is er geen verbinidng tussen motor en ankerkettingwiel.
Wat is de grap:
Als je anker omhooggehesen is, staat de motor op de slee in de middenstand. De verstraging op de motor zorgt dat je ankerkettingwiel niet kan bewegen.
Wil je je anker laten VALLEN schuif je middels de servo de slee met motor naar achteren. Door het gewicht van het anker valt dit, en neemt je ankerketting mee. Tip: Niet teveel ankerketting, anders is de zaak in evenwicht en valt je anker niet. Neem net genoeg ketting dat je anker bijv 20 cm onder de waterspiegel verdwijnt, niet meer. Het aat tenslotte om het optische effect, neem ik aan.
Wil je je anker ophalen, schuif de motor in de voorste stand. die heb je zo ingericht dat de motor contact maakt als die in de voorste stand komt, en langzaam wordt je anker omhooggehaald.
Een paar zaken waar je op moet letten:
- Je ankerwiel moet soepel lopen
- Je anker moet beduidend zwaarder zijn (in opgehaalde toestand) dan
het gewicht aan ankerketting. De ketting zou meteen na het ankerwiel in
een bak moeten rusten, om zo geen gewicht te vormen.
- Je hebt voor deze toestand nogal wat ruimte nodig. Reserveer die al
tijdens de bouw, later kan je er niet meer bij.
- Knoop de laatste schakel van je ankerketting met een touwtje binnenin
aan je boot vast. Anders heb je er maar een keer plezier van... :wink:
Roel