werking 4 takt motor

  • Topicstarter Topicstarter med
  • Startdatum Startdatum
M

med

Guest
edit mod: afgesplitst van os160fx draad op verzoek van die draadstarter

Vraagje aan AvdS,

Een viertakt motor ontsteekt toch maar eens in de vier keer ?

Joop.
 
volgens mij ook.

slag 1: inlaat klep open mengsel erin
slag 2: compressie door omhooggaande zuiger
slag 3: ontsteking (zuiger knalt naar beneden)
slag 4:uitlaatklep open zuiger drukt gassen eruit.

en weer opnieuw :)
 
Gerard_nl zei:
volgens mij ook.

slag 1: inlaat klep open mengsel erin
slag 2: compressie door omhooggaande zuiger
slag 3: ontsteking (zuiger knalt naar beneden)
slag 4:uitlaatklep open zuiger drukt gassen eruit.

en weer opnieuw :)

klopt, iedere 2de keer dat de zuiger boven komt ontsteekt het mengsel.

slag 1: inlaat klep open mengsel erin: omlaag
slag 2: compressie door omhooggaande zuiger: omhoog
slag 3: ontsteking (zuiger knalt naar beneden): omlaag
slag 4:uitlaatklep open zuiger drukt gassen eruit: omhoog
enzovoort........

dus niet iedere 4de keer. 1 takt is een halve omwenteling van de krukas. 2 takt is een hele omwenteling van de krukas. 4 takt is dus 2 omwentelingen van de krukas.
http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuurkunde/ntnujava/viertakt_nl/viertakt_nl.html
 
ik lees op die site,
4 slagen van de zuiger is 1 slag arbeid.

het is dus maar net wat je als "slag" gebruikt hebt :D
 
Het verbrandingsproces herhaalt zich na 4 slagen van de zuiger, vergelijk het maar met een 2 takt, elke keer als de zuiger boven komt is er een ontbranding. een slag is geen omwenteling van de krukas maar een op of neergaande beweging van de zuiger.

Bij een viertakt komt de zuiger dus 1 x boven om brandstof te halen en de volgende keer om te ontbranden.
 
Mooie plaatjes of animaties zijn vast en zeker wel te vinden als je googled op '4-takt' EN 'principe' of '4-stroke' EN 'principle'.
 
nou heb ik nog een andere vraag over 4 takt motoren
als je bijvoorbeeld een vliegtuig koopt voor een 7.5cc 2-takt is deze vervangbaar voor een 8.5cc 4-takt. maar als je dan naar de specificatie kijkt bij bijv. o.s.max:

de 2 takt .46 FX :
Leistung ca. 1,19 (1,62) kw (PS) bei 16000 U/min
Drehzahl ca. 2000~17000 [U/min]

de 4takt FS-52 :
Leistung ca. 0,66 kW (0,9) (PS) bei 12000 U/min
Drehzahlbereich U/min ca. 2300~12000

Nou is de 4takt een stuk minder sterk maar hij zou toch de 7.5cc 2takt kunnen vervangen. Kan iemand mij dit verklaren?
 
Dat verschil heeft veel te maken met het betere rendement van de grotere propellor die de viertakt kan draaien. Bovendien zijn die vermogens specificaties van een tweetakt bij flink hoge toerentallen die in de praktijk niet gehaald worden. Meet maar eens wat voor toeren je motor volgas draait.

De toeren-opgave van een viertakt vallen in de praktijk ook wat lager uit, maar niet zoveel als bij een tweetakt.

Bovendien zegt dat topvermogen alleen maar wat er maximaal uit je motor te halen valt, Het merendeel van de tijd vlieg je (hopenlijk) met 1/3 tot halfgas.

GrWinfried
 
Flashfilmpje van de werking van de 4takker.
http://www.schoolscience.co.uk/content/5/chemistry/catalysis/4stroke.htm

Hier wel een duidelijke uitleg van de werking
http://www.schoolscience.co.uk/content/5/chemistry/catalysis/catsch3pg8.html

Dit is een officieuse site voor saito motor eigenaren. Hier staat goed omschreven wat er bij een model 4tact motor komt kijken (onderhoud en gebruik)
http://saito-engines.info/

Dit is de manual van de Saito single cylinder engine. PS
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/Single_cylinder_2005.pdf

PS
kleppen stellen is trouwens vaak een barriére om er maar niet aan te beginnen, maar het is een fluitje van een cent!.. en het geluid alleen al is het geld en de moeite waard! daarna komen betrouwbaar en het gemak van de uitlaat ;-)

Grt
Ric.
 
Kijk eigenlijk is het heel simpel.

Een tweetakt doet zijn slagen eigenlijk met de "Franse slag" beetje half-half. Het boemt wel elke keer maar het kan beter.

Een viertakt doet het wat minder vaak, maar als ie een een keer boem doet....DAN knalt het ook echt!
 
Back
Top