Werking electronica

• Topicstarter Topicstarter Erik1224
  • Startdatum Startdatum
E

Erik1224

Guest
Hey ik ben nieuw hier en na jaren ervaring op verschillende echte zeilboten zeil ik ook op schaal. Ik heb de spullen via via gekocht en in gebruik gekregen en heb er helemaal geen verstand van.

Ik heb 2 boten in gebruik 1 grote en 1 kleine, dit heb ik aangesloten op een multiplex zender, en hier gaat ook mn eerste vraag over. De ontvanger in de boot heeft 4 aansluitingen en op elke aansluiting kun je een stekkertje aansluiten waar drie snoertjes uit komen ( een gele, een rooie en een zwarte) kunnen jullie me uit leggen wat elk draadje doet? En kan ik daar ook een motortje op aan sluiten die alleen een plus en een min heeft? En hoe zou ik dat dat aan moeten sluiten?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat mee te leren over het model varen, misschien dat ik dan bij de volgende vraag wat minder domme termen zal gebruiken :)

faq: Servosnoer-kleurcodering

Een motortje moet je via een motor regelaar aansluiten. deze zijn al voor weinig te koop bij www.conrad.nl
Je kan de motor niet rechtstreeks aansluiten op de ontvanger.

de 4 aansluitingen zijn 3 of 4 kanalen (er kan er 1 zijn voor de accu aansluiting) Het ligt er dus maar net aan op welk kanaal je de besturing wilt hebben.

Vergeet niet dat er ook nog een accu moet aangesloten worden. 4 cellen. Dit kan je op een willekeurige stekker ingang doen. Let wel goed op de polarisatie van de accu.

Als je een motortje wilt aansluiten, heeft die ook een aparte accu nodig. Aansluitingen hiervoor zitten ook op de motor regelaar.
De ietswat geavanceerdere regelaars hebben vaak een interne BEC "Battery Eliminating Circuit" dit houd in dat je dan geen accu voor de ontvanger nodig hebt. De regelaar zorgt dan voor de juiste voedingspanning voor de ontvanger, door de spanning uit de aandrijfaccu omlaag te transformeren.

Ok dan ga ik eens even bij conrad kijken :)

Ik heb inderdaad een 4 kanaals zender, en op de ontvanger kan ik dus 4 dingen aansluiten en is er een 5e om de accu op aan te sluiten.

bedankt voor je hulp

Waarom een motortje?

De meeste zeilbooten die ik RC heb zien zeilen hebben aan de zijkant van het rompje een servo met een hele lange arm (over de hele breedte van het rompje) en soms een katrol om de schoot-travel te verdubbelen.

je kan ook de schoot nog dichter op de lummel van de giek bevestigen om de travel te vergroten.

of heb je een zeiljacht met inboard motor om uit de jachthaven te varen? :roll:

zal niet.

mvg
Rico.

Rico van Dijk zei:
Waarom een motortje?

De meeste zeilbooten die ik RC heb zien zeilen hebben aan de zijkant van het rompje een servo met een hele lange arm (over de hele breedte van het rompje) en soms een katrol om de schoot-travel te verdubbelen.

je kan ook de schoot nog dichter op de lummel van de giek bevestigen om de travel te vergroten.

of heb je een zeiljacht met inboard motor om uit de jachthaven te varen? :roll:

zal niet.

mvg
Rico.

Haha nee ik heb geen motor om op te varen hoor :D

Ik heb idd de arm verlengd om de zeilen beter aan te kunnen trekken.

Back