werking mixer

• Topicstarter Topicstarter _monster_beetle
  • Startdatum Startdatum
M

_monster_beetle

Guest
Ik vroeg mij af hoe een mixer werkt, je zet namelijk twee servo's op een kanaal (als je een mixer tussen servo's en ontvanger zet) en dan kan je hoogte en richting regelen. Hoe zit dat :?: :?: :?:

De servo's staan niet op een kanaal, maar op 2 kanalen. Een slim "computerprogammatje" in je zender zorgt ervoor dat die kanalen op en speciale manier aangestuurd worden zodat je beide functies op die manier kan gebruiken.

Dit systeempje is nu ook op een manier gemaakt dat je het tussen de ontvanger en de servo's kan hangen. Ook dan worden 2 kanalen op de ontvanger gebruikt.

Vroeger werd dit gedaan door de rolroer servo op een sleetje of wip te zetten en die dan door een andere servo (hoogteroer) te laten bewegen. dus als de servo op de slee draaide dan werd het rolroer bedient en als de andere servo de wip aanstuurde werd het hoogteroer bediend.

Maar kan je dan met een v-staart ook een bocht blijven maken als je de hoogte regelt.

zweefman zei:
Maar kan je dan met een v-staart ook een bocht blijven maken als je de hoogte regelt.
Jazeker kan dat, daar zijn dus juist die mixers voor.
"Vroeger" waren de mixers bijna allemaal mechanisch zoals Theo al schreef. Met de komst van de computerzenders is dit bijna helemaal verhuist naar de zender waar de computerchip in de zender dat mixen elektronisch voor je regelt. Hierdoor is het inbouwen van de servo's een heel stuk makkelijker geworden en heb je minder mechaniek in je model nodig. Alles wat jij dan hoeft te doen is het aansluiten van de servo's op de juiste ontvangeruitgangen en je kan vliegen.

Heel simpel gezegt wordt het hoogte signaal naar beide servo's gelijk doorgestuurd en het richting signaal wordt bij de ene servo erbij opgeteld en bij de andere eraf getrokken. Zo'n aparte mixer tussen je ontvanger en servo's doet niets anders :)

Klein stukje ervaring met mixers. Ze werken fantastisch met PPM maar PCM kan problemen leveren in de vorm van storingen trage reacties, etc,etc...

Oorzaak is de hogere vernieuwingsfrequentie bij PCM (100Hz ipv 50Hz). Hierdoor worden 2 servo's tegelijk van een signaal voorzien ipv na elkaar. De processor van de mixer meet de lengte van het ene signaal, wacht op het volgende signaal en gaat dan pas aan het rekenen voor de uitgangspulsen.

Er schijnen mixers te zijn die hier wel goed mee om kunnen gaan.
Heb je PPM zender en ben je handig met electronica dan kun je eens kijken op http://www.eagleairaust.com.au/. Source code en print staan onder Software - Sample Application #5.
Ik heb deze gebouwd en hij werkt perfect.

EJK

EJK,
Ik neem aan dat je hier de mixers bedoeld die aan de ontvanger gekoppeld worden. Dus tussen de ontvanger en de servo's in.
De mixers die "ingebouwd" zijn in de modernere zenders hebben de door jouw beschreven problemen absoluut niet!

Back