werking paddles en following rate

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Hoi,

Ik heb gelezen dat de paddles bij modelheli's nodig zijn om een juiste following rate te verkrijgen. Dit is een tijdsinterval waarbinnen de rotorschijf op stuurcommando's moet reageren om voor de piloot te volgen te zijn. Zonder paddles reageert de heli veel te snel op een commando en gaat hij tegen de grond. Reageert een rotor te traag dan geeft de piloot teveel input.

Weet iemand een site waarop te lezen is hoe de precieze werking is? Als ik naar een rotorkop kijk dan zie ik dat de bladhoek niet direct door de swashplate aangestuurd wordt maar dat dit via het "paddle rekje" gaat en dat deze in twee richtingen aangestuurd wordt, 90 graden verdraaid van elkaar.

Alvast bedankt.

Je hebt eigenlijke zelf het antwoord al gegeven. De paddles zorgen voor de vertraging.
Maar er zijn nu onderhand ook modelheli's zonder paddles, maar dat heeft te maken met zeer sterke verbetering van stabilisatie systemen en servo's.

Maar een aanvulling op jou verhaal. De rotorbladen kunnen tegen elkaar ingedraaid worden. Pitch veranderen.

En de rotorbladen kunnen met elkaar van hoek veranderen. Als dit gebeurt geeft één kant van de rotor "schijf" minder lift, en de andere kant van de schijf meer lift. Dan krijg je een beweging waardoor de heli kantelt en van zijn plek "af valt". Door meer pitch te geven behoud je hoogte en maak je snelheid.

Het met elkaar van hoek veranderen gebeurt door de paddles. Deze gaan bij het kantelen van de swashplate lichtkantelen en trekken aan de rotor bladen zoals beschreven.

De pitch wordt veranderd door de gehele swashplate omhoog of omlaag te bewegen.

Back