werking rotor

hoi,

Kan iemand mij simpel en kort (als dat mogelijk is) uitleggen hoe de rotorkop van een heli werkt ? (is dit bij een 1/1 heli hetzelfde als bij een schaal?)

Ik bedoel hoe het zit met de collectieve pitch de ciclische pitch

Wat er juist gebeurt in die rotor als je heli gaat overhellen, draaien,...

Hoe de rotorbladen zich gedragen bij het vliegen,...

Het is misschien geen eenvoudige vraag, maar alvast bedankt.

Gunskes

De rotorkop werkt hetzelfde bij mens-dragende heli's en RB heli's. Om het niet al te makkelijk te maken, hebben de meeste RB heli's een hulpstuurrotor. Dit is een mechanische versterker en is de referentie voor de rotor.

Leergierig ben ik idd, maar een goede begrijper niet dus :?

Zo'n uitleg en nog begrijp ik er geen snars van.
Dit kan natuurlijk zijn omdat ik geen heli heb en dus ook niet half weet hoe het er daar allemaal uitziet, en ik kan het ook niet uitproberen.

Maar ik lees alles nog een paar keer door en misschien wordt het me dan wel duidelijk.

Alvast bedankt voor de reactie.

Okay, heel simpel uitgelegd:

Het is gewoon een ventilator. De rotorbladen kunnen kantelen daardoor kan de heli meer en minder wind stuwen. Zo kan de heli omhoog en omlaag. De rotorbladen kunnen ook onafhankelijk van elkaar kantelen. Zo is het mogelijk dat de hoek van de kanteling achter groter is als de kanteling voor. Op deze manier krijgt de heli dus meer stuwkracht achter dan voor en zal de achterkant van de heli meer omhoog gaan dan de voorkant. Resultaat de hele heli kantelt naar voren en de heli gaat vooruit. Zo kan de heli ook achteruit door de hoek van de kanteling van de rotorbladen voor groter te maken dan achter. Idem voor links en rechts.

Als je echt de mechanische werking ervan wilt weten moet je die linkjes die ik je gaf nog maar een keer goed lezen. Dat is duidelijker dan ik kan uitleggen.

Satoer zei:
Je moet dit even lezen: http://members.chello.nl/p-vanhout/HeliBasisKennis.htm
Hele beschrijving hoe de hele modelhelikopter werkt (inclusief de rotor)

site zei:
Hoe zwaarder de paddel hoe sterker het stabiliserende effect en geeft een langzamere reactietijd op het stuurcommando
uh, maar bij fixed pitch heli's zie ik die paddels ook. Vast niet voor de sier? En ik dacht dat ze bij CP heli's ook nog andere functies hadden? ... welke? :roll:

vindt de site niet erg duidelijk overigens...

Stuurcomando is in dit geval de cyclic (zijwaards, voorwaards) die controls heeft een cp heli dus ook.

Elwin

Okay gaan we.

De paddles werken als een soort stuurbekrachtiging van de heli. Ze hebben geen functie bij de pitch van de heli, dus de verticale stijging.
Bij een fp (fixed pitch) heli wordt de verticale stijging bepaald door de snelheid van het draaien van de rotorbladen. Het sturen daarintegen werkt hetzelfde als bij een CP (collective pitch) heli.

Als het de heli naar voren wilt moet dus de kantelhoek van het rotorblad dat zich achter bevind groter worden dan de kantelhoek van het rotorblad dat zich voor bevind. Dit wordt indirect gedaan door de paddles. De piloot stuurt de paddles aan. De paddels draaien. Het ene paddle gaat omhoog de andere omlaag en de paddles trekken hiermee de rotorbladen ook mee.

Als de paddles lichter zijn dan gaat de ene paddle sneller omhoog (dus de andere sneller omlaag) en zal de Heli directer reageren op een stuurcommando

Is lastig uit te leggen. Als er vraag naar is (en voor de rest niet een hele duidelijke uitleg op internet te vinden is) wil ik het best eens illustreren met bewegende plaatjes (is wel veel werk).

Groetjes Michel

Wat sterke quoten van Elwin en Arjen ter verduidelijking:
Arjen van Viegen zei:
De kanteling van de heli-rotor stuur je eigenlijk indirect: Jij stuurt de paddle en de paddle veranderd de bladhoek van de rotorbladen. In het geval van nick voorover geven wordt de invalshoek van de ene paddel inderdaad groter en die van de ander kleiner en inderdaad kantelt de paddelstang dan naar links (of rechts, afhankelijk van de looprichting van de rotor)echter; door deze kanteling wordt de invalshoek van het voorste rotorblad verkleind en die van het achterste vergroot waardoor de kanteling voorover ontstaat.
Bij zware paddels wordt het kantelen van de paddelstang afgeremd/tegengewerkt door de centrifugaalkrachten die er op werken (paddel wil eigenlijk recht blijven) waardoor het effect van stuurbewegingen afneemt.

Elwin zei:
Dit hieronder heb ik wel eens getypt op een ander forum. Maar het meeste is al verteld...

Het idee van de paddels is inderdaad meer beturing en meer stabiliteit.
Een rotor die ronddraaid heeft het principe van een tol in zich. Een grote massa die ronddraaid stabiliseerd zichzelf (heet giroscopisch effect, aangrijpende kracht werkt 90 graden met de draairichting mee.
Echter de aerodynamische krachten op het profiel van het rotorblad verpesten het principe enorm, door het geven van demping.

Een slimme man, Bell, is er met vliegproeven achtergekomen (uiteraart met een model )
Dat als je bij een twee bladerige rotor 90 graden verder een as met gewichtjes hangt (dus zonder de aerodinamische demping), je een veel stabieler vliegend toestel krijgt. Echter in real life bleek het TE stabiel en bleek het toestel niet meer vooruit te branden. Met mechanische dempers op de 'paddel stang' is dit probleem opgelost voor de Bell 212.

Nu heeft een andere slimme man ons geholpen door het probleem verder te ontwikkelen. Meneer Hiller had bedacht dat de paddelstang ook anders gebruikt kan worden. Door er een klein profieltje op te zetten kan de paddel de rotorbladen aansturen.
Een kleine paddel draaien in de luchtstroom gaat namenlijk eenvoudiger en met minder kracht dan een lang groot rotorblad.
Als de padelstang omhoog of omlaag beweegt door de hoek verdraaing, kan deze het daadwerkelijke rotorblad aansturen.

Van dit principe maakt de modelbouw al jaren dankbaar gebruik.

Dus;
meer gewicht op paddelstang => meer stabiliteit
minder gewicht geeft fellere reacties paddelstang => meer besturing

Cappiche?

Satoer zei:
Is lastig uit te leggen. Als er vraag naar is (en voor de rest niet een hele duidelijke uitleg op internet te vinden is) wil ik het best eens illustreren met bewegende plaatjes (is wel veel werk).

Lijkt mij iets om een modelbouw-faq van te maken! Is inderdaad met een of meer illustraties een stuk makkelijker te begrijpen...

Veel beter kan ik het ook niet uitleggen. Bedenk dat een paddelstang een lange as is die in het midden (rotor as) gescharnierd is opgehangen, bij het omhoog bewegen neemt hij dus de hoofdrotor 1:2 mee.
Rotorbladen zijn ook zo opgehangen, maar kunnen ook nog naar voren en naar achter bewegen (en om hun as voor de pitch natuurlijk),maar dat is weer een ander verhaal...

Elwin

Mijn excuses dat ik dit oude(re) draadje opnieuw naar boven haal, maar onze kersverse moderator Gerard had me dit aangeraden.

Vooreerst wil ik Gerard alvast bedanken voor de FAQ in spe. Mijn oprechte dank.

Verder had ik nog een vraagje over de rotorwerking.

Ik heb alles nog eens goed doorgelezen en mijn cent begint te vallen.

Nu vraag ik me nog af hoe een swashplate aangestuurd wordt en hoe het toerental en de overbrenging naar de staartrotor gebeurt.

Alvast bedankt.

de swash door servos :wink: al dan niet mechanisch gemixed.
de staart door een tandriem of as naar achter

Had je haast Gerard? ;)

Gunskes, ik denk dat het beste maar eens wat plaatjes van swashplates moet bestuderen. Het is helemaal niet ingewikkeld. Met een beetje technisch oog ben je er zo uit.
afb57.jpg

Ken je niemand in de buurt met een heli? dan snap je het zo.

@ satoer: nop geen heli hier in mijn directe omgaving. Maar deze vakantie ga ik er zeker eens eentje opzoeken.

@ jvsjvs: bedankt voor de links. Tegen de tijd ik deze allemaal heb doorgelezen bij in hoogbejaard :lol:

Back