Werks B5

Weet iemand de fabrieksafstelling voor deze motor?

Hij klinkt een beetje zo.

kuO3g986JLI[/media] B5 Pro - 2 Stage Idle Tune‬‏ - YouTube

En als ik hem armer zet gaat er een gloeiplug kapot.

Omdat ik deze motor niet nieuw heb gekocht stond deze afgesteld zoals ik hem kreeg.

Maar ik wil graag dat hij gelijk in stationair gaat. Dus wou ik beginnen met de de fabrieksafstelling.

En dat het zo klinkt.
XudRXkRVeGI[/media] B5 Pro - Single Stage Idle‬‏ - YouTube

Alvast bedankt voor een reactie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fabrieksinstelling is nooit juist, de werkelijke afstelling verschilt per motor (ook al zijn de motoren van het zelfde merk en type). Verder door wijzigingen in het weer zal je er niet aan ontkomen dat je altijd iets moet bij/afstellen.

Ik zou de motor gewoon op HSN en LSN een halve slag rijker zetten. Daarna je motor warm rijden en vervolgens eerst je HSN afstellen, daarna je LSN en als laatste stationair.

Gloeipluggen die kapot gaan wijst meestal op een te arme afstelling.

Dat 2-stage idle is vrij normaal, daar kan je soms ook niets aan doen. Het is de motor die iets afkoelt en daardoor door krimp van de cilinder iets meer weerstand op de zuiger geeft en een stapje terug valt.

De HSN is nu goed doordat ik hem iets rijker had gezet.
LSN is niet goed te controleren omdat hij pas later terug zakt. En ik ben bang dat als ik hem weer armer ga draaien dat mijn plug voor de 2e keer vandaag kapot gaat.

Of moet ik dan de stationair meer uitdraaien zodat ik de LSN weer kan indraaien?
Is het ook zo als ik hem armer zet op de LSN dat ik HSN rijker moet zetten? Tav de plug.

Dat is het punt zeg maar waar ik mee zit.

Laatst bewerkt:
Zet je LSN nog eens 1/8 rijker....dat zou kunnen helpen.

EDIT: Afstelling van je LSN controleer je als volgt, motor warm rijden. Even heen en weer gassen (flink snel), auto stil zetten, tot 5 tellen en dan volgas weg rijden...dit moet zonder haperen gaan anders staat je LSN nog niet goed.

Eigenlijk een klasiek geval wat veel voorkomt bij velen. Het najengelen na volgas.

Je ziet bij de eerste (2 stage) veel rook bij optrekken
bij de 2e (1 stage) weinig rook met optrekken.
je motor staat te rijk onderin en te arm bovenin geeft najengelen na een stuk volgas rijden. Bij onroad racen vaak hoorbaar na het rechte eind bij sommigen. Koeling van de motor krijg jetevens met de brandstof houd dat wel in gedachte.

Advies om te proberen en hoe ik mijn motoren afstel.

eerst bovenin HSN eerst een kwart slag rijker zetten dan
onderin armer zetten met kleine stapjes, weer even rijden en dan stilstaan met draaiende motor.
je stationair zal omhoog gaan wanneer je de lsn armer zet, deze dus steeds terug zetten met de stationairschroef. totdat je bij stilstaan ca 10s met gasgeven niet te veel rook geeft. (gevoel kwestie wel een beetje) hij zal ook de 2 stage niet meer hebben.

daarna de HSN op toptoeren op de baan afstellen, maar wel iets aan de rijke kant houden. Bij offroad al zowiezo want de toptoeren zijn niet waar je het op wint.

Het blijft een lastig karweitje!

Als ik hem rijker zet wat ik ook al heb gedaan. Blijft hij langer in de hoge toeren.
Als het nou 5 seconden was maar voor dat hij "rustig" word ben ik 15 seconden verder. En armer kost me een plug.

Dat dacht ik ik dus al. Als je aan het de ene draaid heeft gevolgen voor de andere naalden. Ok. bedankt ga morgen weer verder. Ik heb toch vakantie.
En nu mijn zoontje halen van de creche.

Een Werks is makkelijk af te stellen, zolang je de juiste manier gebruikt.

Zet je HSN op flush en ga eerst je LSN / stationair schroef afstellen. Kijk hoe groot de opening van je carb is als je geen gas geeft. Dit moet 0,7 - 0,5MM zijn. Als dat zo is, ga je je LSN zo aanpassen dat je motor mooi stationair loopt(je zal hem armer moeten zetten) dan ga je je HSN afstellen, wanneer je je HSN veranderd hebt, zal je LSN ook net iets anders staan, loopt hij nu te hoog stationair zet je hem net iets rijker, loopt hij nu te laag stationair zet je hem iets armer(wat vrij onwaarschijnlijk is, aangezien je je HSN iets gaat indraaien van flush vandaan)

Als je even niet zo snel in je carb kan kijken, zet je met kleine stappen je LSN armer en stationair lager, net zo lang tot je merkt dat je motor dat niet meer wilt, dan zet je hem een klein stapje terug.

@alex.

HSN is nu flush. Morgen de LSN met de stationair afstellen.
Ik denk dat het nu wel gaat lukken want mijn HSN stond te arm!

Maar we zullen het zien morgen.

Bedankt.

Als hij na volgas hoog stationair blijft lopen ( jengelen, anders als gewoon hoog stationair) is het bijna altijd dat je HSN te arm staat.

Zakt de motor na de 15 seconden naar een stabiel toerental en blijft ie zo makkelijk tot een minuut lopen zonder vol te lopen? Ja, dan staat ie bovenin te arm.

Stort de motor na de vijtien seconden steeds verder in en slaat ie binnen de minuut af omdat deze volloopt? Dan staat ie onderin te rijk in combinatie met een te hoog stationair.

Blijft de motor de hele tijd jengelen bij stationair, dan staat ie onderin te arm of dan heb je ergens een probleem (tank, brandstofslang, motor....)

De motor moet makkelijk een 40 seconden tot een minuut stabiel stationair kunnen lopen totdat deze volloopt. Staat de motor bovenin rijk, maar onderin goed (jaja, ik weet dat 'onderin' in relatie staat tot 'bovenin'...) dan moet het jengelen naar verloop van tijd overgaan naar een stabiel toerental. Het carter zou zich immers weer wat meer moeten vullen.

Laatst bewerkt:
Als je het niet voor elkaar krijgt kunnen we je tijdens de truggycup wel ff helpen met afstellen. Het zou helemaal mooi zijn als je er de zaterdag voor de race ook bent.dan hebben we wat meer tijd.

Ik ben er nog niet weer aan toe gekomen om de motor beter aftestellen. Ik zal kijken of ik nog een gaatje kan vinden....

Denk ook even aan je brandstof ... werks motoren vinden op de een of andere manier schrale brandstof niet echt lekker. We hebben veel geklooi gehad met deze motor wisseling van brandstof en et voila probleem opgelost.

Wat is schrale brandstof.

Ik gebruik nu nilsester brandstof 25%. Als dit op is nog 5 liter te gaan. Ga ik over naar Merlin.

Maar hij startte in 1 keer op deze brandstof. Maar ik moet nog verder met afstellen. Maar de 1:1 auto heeft problemen met de druklager...... K.T klus!

Peter

Als ik zo lees wat de motor doet, is het echt puur afstelling. Ik wil er wel naar kijken op de volgende Truggycup, als je even naar me toe komt als het je zelf niet lukt proberen we het op te lossen.

Het motortje is nu super afgesteld. Hij gaat na het gas geven heel mooi stationair lopen. Dus hij is klaar voor de truggycup.

Back