Werkt ontvanger samen met zender?

• Topicstarter Topicstarter Stanislas
  • Startdatum Startdatum
S

Stanislas

Guest
Hallo

Werkt een Graupner MC-18 35S samen met een Graupner PCM9XII? Beide natuurlijk op de 35mhz band en zelfde kristalletjes...ik dacht van wel...

Wie kan uitsluitsel geven?

Groeten

Als het goed is wel.

uit de handleiding:
Code 95
Modulation

Selection of PPM or PCM Modulation

m c - 1 8 E M O D E L 1
M O D U L A T I O N P P M

The MC-18 transmitter permits operation on PPM
(Pulse Position Modulation) or PCM (Pulse Code
Modulation).
Switch over is provided by code 95, using the INC
and DEC keys.
After a change of the modulation mode, the display
text will indicate that the transmitter has to be turned
off momentarily, so that it can swap over to the
changed modulation.

succes!

ok dank u...en wat bedoelt u precies met: "als het goed is wel" ?

groeten

Zeg maar Je tegen U ;)

PCM is merk gebonden. Aangezien beide merken Graupner zijn, en jouw zender PCM kan uitsturen moet het werken.
Ik weet het niet voor de volle 100% zeker omdat ik zelf geen ervaring heb met deze combinatie. Het kan zo zijn dat de zender een ander type pcm modulatie uitstuurt dan de ontvanger kan begrijpen. Futaba heeft geloof ik 3 verschillende typen PCM modulaties. (steeds sneller en beter doorontwikkeld). Zo is een zender met PCM 1024 niet compatible met de nieuwere PCM 2048 ontvanger. Ookal zijn ze beide van Futaba.

Hoe dan ook. Gewoon proberen. Instellen met de beschrijving uit mijn vorige post en kijken of het werkt. Je ontvanger gaat niet kapot bij een verkeerde modulatie, dus het kan nooit kwaad.

Er vanuit gaande dat jouw informatie klopt en je ook een PCM kristal in je ontvangertje hebt :)

Satoer zei:
Hoe dan ook. Gewoon proberen. Instellen met de beschrijving uit mijn vorige post en kijken of het werkt.

Ik moet'm nog kopen... :lol: :lol: :lol:

fout rheli, er bestaat geen pcm kristal ;) Alleen Single en Dual Conversion. Dat hangt dus van je ontvanger af en niet van de modulatie type. Standaard is het single en als het een Dual Conversion kristal nodig heeft staat er vaak ergens dual conversion op. Staat zoiezo in de handleiding. Vaak heeft een PCM ontvanger ook een Dual Conversion kristal nodig omdat het zoiezo betere kwaliteit ontvangers zijn.

Dus wat ik zou hebben is dan het volgende:

m'n zender met zenderkristal op 35.050 (dual conversion)

de ontvanger MC-18 35S met ontvangerkristal 35.050 (dual conversion)

Da's alles wat ik er van weet...

Groeten

Dual conversion zender kristallen bestaan niet.

Ik ben druk wezen zoeken naar meer informatie van die PCM9XII ontvanger van jou. Maar die bestaat niet, dit is een Zender.
Doorgaans geleverd met een R900S PCM ontvanger. Bedoel je deze ontvanger soms?

Ja je hebt gelijk sorry :oops: ik ging meteen uit van DS en dat hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk.

Ik denk dat er misverstanden opgetreden zijn...

M'n zender is: PCM9XII van Graupner. M'n ontvanger is een MC-18 35S.

En ja, alleen het onvangerkristal is een dual conversion. Ik heb de zender alleen gekocht, zonder ontvanger...

Groeten

Holy :onweer: Ik zie dat we een paar dingen om hebben zitten draaien :oops:

De MC-18 35S is de ontvanger! Lekker verwarrend, aangezien er ook een MC-18 zender is :roll:

Biete diesen 9 Kanal - PCM - Empfänger von Graupner.
Kompatibel zu folgenden Sendern: MC 18/20/22/24 X-347/388/3810 MX 22

23_1_b.JPG

Ik kan vrij weinig vinden over deze ontvanger. Stuur anders even een PB naar Corrien. met een link naar dit topic (of direct de vraag). Volgens mij droomt die elke nacht over ontvanger / zenders en andere RC elektronica ;)

Ja hoor dat kan hij...want dacht gehoord te hebben dat de PCM9XII zeer grote gelijkenissen heeft met de MX22. En heb het net gelezen in de handleiding. Ok, dus deze componenten zullen samenwerken. Super!

Nu nog een vraag...ja ik weet het sorry, maar ik ben nog maar beginner!

=> Dan zal de C19 ontvanger ook wel samenwerken zeker met m'n zender???

Groeten!

Nu we toch bezig zijn...

Wat voor 35 MhZ ontvanger zou ik voor m'n oude vertrouwde FM 314 zender kunnen aanschaffen? De zender is op dit moment b'tje eenzaam!

Een MC18 ontvanger is een single conversion pcm-ontvanger van het oude type (512 stapjes). De zender moet op pcm staan (en niet op spcm). In de ontvanger moet een normaal FMsss kristal (en dus geen dual conversion).

Een C19 is een single conversion ppm-ontvanger. De zender moet hierbij op ppm staan. Ook deze ontvanger heeft een normaal FMsss kristal nodig.

@eric_laermans: Een FM314 werkt in combinatie met elk merk/type ppm ontvanger. Van Graupner zijn dat o.a. de R700 en de C-typen. Standaard zat er bij de zender een C16 ontvanger.

Aaaaaah, daarmee dat die C19 ontvanger daarnet niet werkte met dat dual conversion kristal...! Nu is het allemaal duidelijk...dus beide ontvangers zijn compatibel met m'n zender, maar dan wel met gewone FMsss kristallen...

Bedankt !!!

Groeten

Corrien,

Ook bedankt voor tip aangaande FM314. Een ontvangertje van een paar tientjes is iets anders dan wat men mij in de modelwinkel wilde aansmeren a raison de 200Euro. Dit houdt het nog een beetje betaalbaar :) .

Back