werpstiftje

heey,

ik wil volgend jaar mischien een keer een f3k model voor de fun kopen.
nu ben ik al een beetje aan het kijken, maar bij bijna alle modellen zie ik dat er geen werpstifje inzit?
moet je deze zelf inbouwen? en zo ja, zit daar meestal een gebruiksaanwijzing bij bij de handleiding?

gr dragon

Uhhhh DLG zonder werpstift???
Iedere DLG heeft (tegenwoordig)een werpstift. Naar welke modellen heb je gekeken dan??

Ik kan me heel goed voorstellen dat je de werpstift later zelf moet inbouwen. Kun je nog kiezen voor links/rechts.

Als linkshandige kan ik me dat heel goed voorstellen :wink:

Leon

Zover ik weet moet deze in alle modellen nog ingebouwd worden. Veelal heb je wat vrijheid om de plaats van de stift te bepalen, zolang dat maar in het verstevigde gedeelte zit. Er is al eens een uitvoerige discussie geweest of de plaats van de werpstift invloed had op de te bereiken werphoogte. Alle deskundigen waren het erover eens dat dit niet het geval was.
Bij de Blaster kun je niet zelf de plaats bepalen. In de vleugel zit al keurig een verstevigd gat waar je alleen nog maar de stift in hoeft te lijmen. Bij de ander modellen die ik ken moet je ook nog zelf de uitsparing in de vleugel maken.

Er zijn verschillende stiftvarianten. De gewone ronde koolstofbuis, en de blade zie je het meest. De blade is aerodynamischer dan de stift. Verder speelt de voorkeur van de werper ook een rol. Wat vind je prettig werpen.
Begin met het maken van de uitsparing altijd veel te klein en ga dan met een vijltje het gat beetje bij beetje groter en pas maken. De stift moet voor een goede hechting er precies inpassen. Door te klein te beginnen kun je een eventueel scheef gemaakt gat altijd nog recht vijlen zonder dat het te groot wordt.

succes
Theo

dragonf3b zei:
ik wil volgend jaar mischien een keer een f3k model voor de fun kopen.

haha, waar wil je hem anders voor kopen?

Bij dure modellen moet je vaak bij de bestelling opgeven wat je wilt. die bouwen ze namelijk op bestelling. Bij betaalbare DLG's moet je het vaak idd zelf doen. Op www.F3K.nl staat hoe je een nieuwe erin kan zetten. Altijd handig om te zien hoe dat moet.

wel tof dat DLG nu een beetje meer bekend word :).

heey,

bedankt voor jullie reactie's
daar zal ik zeker wat aan hebben ;)
ik vlieg dit jaar nog f3b en wil daarna iets anders doen(f3b= veels te duur)
en een mooi leuk f3k modelletje leek me wel wat.
thnx to you all.

gr dragonf3b

Zelf een werpstift maken? Misschien hebben jullie hier wat aan!

Ik maak tegenwoordig mijn werpstiften ala ijsstokje:

Van een plaatje 0.8mm triplex snijd ik een stookje af van zo'n 7 of 8 mm breed (afhankelijk van hoe breed je je werpstift wilt hebben).
Aan beide zijden plak ik een UD koolstof plaatje (zo'n 0.2mm dik) met de vezelrichting in de lengterichting van het triplex plaatje.
Om dit geheel heen trek ik een koolstof sok, die ik vervolgens lamineer met lamineer epoxy.
Tussen twee platen pers ik deze in om zo uit te harden.
Na uitharden de overtollige epoxy wegschuren en zorgen dat je de koolstof vezels niet beschadigd.

Je hebt nu een super strakke en buigstijfe werpstift. Het voordeel van de koolstof sok is dat je geen last hebt van eventuele koolstof splinter in je vingers als er splinters los springen.

Waarom ik kies voor een platte werpstift? Omdat dat na een paar uur smijten veel minder pijn aan je vingers doet dan wanneer je een rond werpstift gebruikt.

maakt het qua weerstand echt zoveel uit of je ronde koolstof staafje neemt of aerodynamisch stiftje
en hoe verstevig je waar ie in vleugel komt bij de vleugel lamineren carbon plaatje aan de boven en onderkant?

Vooral in het begin merk je echt geen verschil in weerstand tussen die 2. Gewoon degene kiezen die je het lekkerste vind aanvoelen, of degene waarvan je denkt dat die het beste aanvoelt.

Ik heb op eentje een 4mm massief carbon staafje. Op de anderen heb ik enkel het latje wat ik ook als ligger had gebruikt. Dacht 0.8x6 carbon.

De vleugel verstevig je door op die plek een extra laagje glas/carbon/kevlar aan te brengen. Kijk eens op www.f3k.nl. staat in foto's uitgelegd hoe je een nieuwe werpstift erin kan bouwen.

Theo heeft hem nog niet geconverteerd naar de nieuwe site.
Ik heb de oude versie nog. Als jullie er op staan kan ik (een dezer dagen...) de beschrijving wel in dit draadje posten.

Leon

Wubbe zei:
Theo heeft hem nog niet geconverteerd naar de nieuwe site.
Ik heb de oude versie nog. Als jullie er op staan kan ik (een dezer dagen...) de beschrijving wel in dit draadje posten.

Leon

Handig voor den beginners onder ons :D

Had hem bewust weggelaten. Zo bijzonder was het niet en veel te omslachtig om te maken. Ik heb maarliefst 14 lagen carbonweefsel gebruikt. Het kan veel gemakkelijker door een carbonstrip te kopen en eventueel meerdere op elkaar te lijmen met aan beide kanten een stukje weefsel. Daarna in profielschuren en klaar is kees.

De Turbo die ik van Goswijn gekocht heb heeft een half ronde stift. In het begin moest ik eraan wennen maar vind hem nu wel prettig gooien. Het is gewoon een stukje (uit het hoofd 6mm) dikwandig koolstofbuis die gespleten is. Zal wel even een foto plaatsen.

Theo,

Volgens mij hebben ze het hier over het opnieuw inbouwen van de werpstift in jouw Highlight, niet het maken van de werpstift zelf.
Daar had je toch ook een beschrijving van gemaakt?

Leon

Back