West Wings Merlin

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 22 mrt 2013.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Gekocht voor mijn zoontje, maar kon het niet laten om ook dit modelletje te gaan voorzien van RC. Het betreft een vrijevluchtzwevertje met 90cm spanweidte van west wings. Een simple ontwerp, maar toch ook weer anders, zoals de opbouw van de romp. Deze bestaat uit 2 balsa boven- en onderliggers van 1/2x1/8 inch met daartussen schotjes geplaatst van dezelfde afmetingen.

    Aangezien 1/2 inch breedte te weinig ruimte overlaat om er RC in aan te brengen, heb ik deze boven- en onderliggers ter hoogte van de neus voorzien van extra latjes zodat de neus net breed genoeg wordt om de RC-componenten erin te plaatsen.

    De 2 servo's gaan ieder in een eigen kamertje, terwijl de ontvanger en 1S lipo voorin in een kamertje geplaatst zijn.
    Helemaal voorin is er ruimte voor ballast.

    Ik ben benieuwd hoe dit gaat vliegen.
    Zie hieronder voor foto's of hier voor de foto's op graat format/resolutie:
    West Wings Merlin | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gaat allemaal maar net, de servo's zullen permanent achter het hout verdwijnen, de ontvanger en lipo accu'tje is door een klepje aan de bovenzijde bereikbaar. De extra latjes aan de zijkant van de neus van de romp zijn schuin weggeschuurd zodat er enigszins een kegelvorm ontstaat.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2013
  2. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Blijft toch nog een beetje krap voor de ontvanger, dus ik heb besloten er nog een extra latje tegenaan te lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje voodoo kan geen kwaad...
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er weer zeer netjes uit!
     
  4. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De romp is zo'n beetje af op het klepje in de neus na. De achtervleugel en start zijn ook inmiddels zo ver en voorzien van scharniertjes. De carbon fiber stuurstangetjes moeten nog bevestigd worden. Servo's zijn ingebouwd, deze zijn niet meer benaderbaar, maar ik verwacht daar geen problemen. Er is net genoeg ruimte voor de lipo accu en ontvangertje.

    Zie onderstaande foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor foto's met hogere resolutie, zie hier:
    West Wings Merlin | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi gedaan :thumbsup:
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hier nog wat foto's voordat de zijpanelen op de romp gelijmd werden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nice!:D

    En een heel mooie conversie

    Stevo
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Inmiddels zijn de vleugels ook in de maak.
    Ik heb het model bijna volledig met witte houtlijm verlijmd. Ik heb de indruk dat dit uiteindelijk een betere hechting geeft dan balsalijm. Wel dien je de lijm het liefst een nacht de tijd te geven om uit te harden, dus geduld heb je wel nodig voordat je weer verder met de bouw kunt. Wat erg prettig werkt is het gebruik van een penseeltje om de witte houtlijm aan te brengen. Ik knijp dan wat witte houtlijm eerst in een plastic kommetje. Erna gebruik je de penseel om overtollige lijm weg of glad te strijken. Voor sommige verbindingen, zoals de verlijming van de staart op de achtervleugel of de verlijming van de trekhaak, verlijming van de deuveltjes etc, gebruik ik 2 componentenlijm, daar is gewone lijm minder geschikt voor. Wat ik dan over heb, smeer ik langs verbindingen zoals de schotjes in de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hamer dient overigens om de spelden in de mdf bouwplaat te slaan, dat lukt niet met je duim.
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben aan het nadenken over de bekleding van de vleugels. Dit modelletje is misschien goed om eens mylar en daaroverheen spanpapier uit te proberen. Wie heeft ervaring daarbij? Welke dikte mylar dien ik te gebruiken en hoe verlijm ik de mylar? Hoe breng je vervolgens het papier aan over de mylar?
    Waar haal ik mylar vandaan?
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb wel ervaring met mylar en spanpapier. Ik gebruik 5 µm mylar wat ik vastzet met verdunde bisonkit. Je kan bisonkit na droging met een strijkbout activeren, maar ik gebruik het ook veel direct, op plaatsen waar ik kleine stukjes per keer kan verlijmen.
    Vervolgens lak ik het hele model een keer dun met spanlak. Daarna breng ik het spanpapier (Esaki) aan. Afhankelijk van het oppervlak doe ik dit droog (vlakke oppervlakken) of nat (gebogen oppervlakken). Over het spanpapier kwast ik thinner, waardoor de spanlak weer oplost en het spanpapier hiermee verkleeft.

    Wil je meer weten dan kan je eens kijken op de website van Craig Limber. Zijn Senator is ook met deze techniek gedaan.

    [​IMG]

    Ik koop het mylar bij Michael Woodhouse. Klik links in beeld op LW Covering om het te vinden.

    Mijn fokker D-8 heb ik ook met mylar en tissue gedaan:

    [​IMG]

    Succes!
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Bedankt Wout, ik zal er eens naar kijken.
    Je hebt dat weleens, de achterlijst en voorlijst blijken wat dikker (hoger) te zijn dan dat de ribben zijn.
    Daarom breng ik dunne stripjes balsa aan op de bovenzijde van de ribben ipv de achterlijst en voorlijst te schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu hoeven enkel de stripjes afgeschuurd te worden wat een stuk gemakkelijker zal gaan dan de achterlijst en voorlijst af te schuren.
     
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het begint er alweer op te lijken, de vleugels zijn af, de ribben zijn mooi rond en vallen gelijk met de voor- en achterlijst. Op de knikpunten heb ik driehoejes aangebracht ter versteviging, iets anders dan aangegeven op de bouwtekening. In plaats van horizontaal, heb ik op sommige plaatsen de driehoekjes verticaal aangebracht. Volgens mij is dit sterker. Enkel het klepje in de neus ontbreekt nog, dan de romp, achtervleugel en staart in de spanlak zetten en de vleugels nog bekleden. Dit laatste ga ik nog eens op mijn gemak bekijken. Het is een leuk klein zwevertje en ik ben benieuwd wat zijn prestaties zijn. Zie hieronder voor foto's: Suggesties zijn welkom.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie hier voor foto's in hoge resolutie:
    West Wings Merlin | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
    groet,
    Michel
     
  13. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Zo, die is klaar, zie hieronder voor foto's.
    Het vliegtuigje weegt 133 gram vliegklaar inclusief ballast in de neus.
    Ik heb de vleugels bespannen met lite-span, dat had ik nog over van mijn west wings amethyst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu maar wachten op mooi weer...
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
     
  15. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Prachtig!!

    Mag ik vragen met welke korrel van schuurpapier u de romp heeft afgewerkt en welke lak heeft u gebruikt als afwerking?
     
  16. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Jawel,

    Ik schuur met afgesleten schuurpapier (korrel 180, maar hoger mag ook). Verder gebruik ik gewoon spanlak als afwerking. Na de eerste en tweede laklaag nog een keer heel lichtjes schuren. Er zitten dus 3 lagen op. Je hebt daarbij ook keuze uit krimpvrije spanlak, maar dat maakt voor het lakken van hout eigenlijk niet uit. Ik weet eigenlijk niet waar krimpvrije spanlag voor bedoeld is. De vleugels zijn met lite-span bespannen zonder spanlak uiteraard, maar papier heeft eigenlijk de voorkeur qua sterkte, maar beschadigt me te snel.
     
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Vandaag even wezen vliegen op de heuvel waar ik altijd vlieg. Eerste vlucht leek het vleigtuig totaal onbestuurbaar, dat kwam omdat ik totaal niet gezien had dat het richtingsroer precies andersom reageerde op de stuurknuppel, dat is met een spectrum dx6i gelukkig snel verholpen, maar het had tevens ook de laatse vlucht kunnen zijn. De volgende vluchten verliepen goed, het vliegtuigje reageert erg direct op het richtings en vooral hoogteroer. Loopings zijn goed mogelijk, echter vond ik de prestaties wat tegenvallen, de glijhoek is niet denderend, maar voor op een helling met tegenwind gaat het best wel goed en van 90cm spanweidte kun je ook weer niet teveel verwachten. Ik had toch ook nog even wat thermiek te pakken.

    Helaas, door de flinke wind gleed het vliegtuigje bij de landing zijdelings weg op zijn vleugeltip, zodat deze dubbel knakte. Dat wordt dus repareren. Ook zitten er 2 kleine knikjes in de bovenligger van de voorvleugel. Ik denk dat ik de bekleding er helemaal vanaf ga halen en dan zien we wel weer.
    Gelukkig hebben we wel filmpjes op youtube, dat dan weer wel...

    Veel kijkplezier.
    [URL=" Wings Merlin (1) - YouTube[/URL]

    [media=youtube]jK55SE_Wj5Q[/media]

    [URL=" Wings Merlin (3) - YouTube[/URL]

    [URL=" Wings Merlin (4) - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hier 2 foto's van de vleugel. De rechter tip is volledig van de vleugel afgebroken. Op de 2e foto's zie je dat de bovenligger (ter hoogte van de speldenknoppen) een beetje geknikt is. Hoe gaan we dit nu weer oplossen? Het is duidelijk dat de driehoekjes ter versteviging van de vleugel goed gewerkt hebben.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie hier voor grote foto's:
    West Wings Merlin | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
     
  19. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het vorige bericht dateert al weer van 1 jaar geleden. Ik heb na de reparaties, de vleugel bespannen met papier en spanlak. Maar in de loop der tijd heeft de vleugel alweer redelijk wat kneuzingen opgelopen. Ik heb het spanpapier er nu eraf gepulkt, maar zit nog met papierresten op de houten liggers en voor- en achterlijsten. Hoe kun je dit het handigst eraf krijgen?
     
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Als je de bespanning hebt aangebracht met nitro cellulose spanlak, gewoon met wat aceton aan een kwastje vochtig maken; even in laten trekken en je kunt de tissue resten er zo af pulken. Zo nodig nog wat aceton toevoegen.
     

Deel Deze Pagina