Westerly

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door PHTB, 2 mei 2019.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste forumleden, ik heb een bouwdoos van een Westerly op de kop getikt en nu is mijn vraag, zal ik hem bouwen, zoals hij is of uitvoeren met ailerons .
    Met ailerons zul je waarschijnlijk de V stelling moeten verkleinen.
    Tevens hoe groot moeten de ailerons worden. Over de hele vleugelhelft of aan de uiteinden van beide vleugels.
    Hoe het beste aan te sturen etc.
    Best veel vragen dus en ik hoop, dat jullie mij zouden willen adviseren.
    Mvgr. PHTB
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het antwoord daarop is niet eenduidig.
    Het hangt er vanaf van welke kant je komt.
    Heb je leren RC vliegen met een 4 functie model, dan zal alles zonder rolroeren 'vreemd' aanvoelen.
    Had je eerste RC model alleen een richtingsroer en verder niets dan zul je je afvragen waar ze zich toch zo druk over maken.
    Ik zette de 3 functie trainertjes van mijn leerlingen meestal neer in een vak van 5 bij 5 meter, terwijl die rolroervliegers er voortdurend naast zaten.
    Heb je een instructeur die absoluut niet zonder rolroeren durft te vliegen, dan zet je ze er gewoon op.
    Zo niet, dan is het een nodeloze hoop gedoe om niets.
    De vraag is ook waarom je zelf denkt rolroeren nodig te hebben. Of, om maar eens wat te noemen, een motor groter dan 4 cc op een Westerly.
    Tegen de tijd dat je aan rolroeren toe bent, zou ik gewoon een daarvoor ontworpen kist maken in plaats van een goedmoedige trainer die niet iedere vliegfout afstraft met doorvliegen in de stand na het laatste commando (even extreem gesteld).
    Perfect voor kunstvlucht, niet echt handig in de leerfase....
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, gewoon.... omdat het veel lekkerder vliegt.... Basta!
    Daar kan ik het dan wél weer volledig mee eens zijn....

    Alhoewel.... ik héb binnenkort nog een lijntje naar nóg zo'n verrukkelijk 5,9 cc benzinemotortje....
    Correct.... vanuit het midden ongeveer 1,5 cm onder iedere vleugeltip is méér dan voldoende.

    Beide kan. Als je over de gehele lengte gaat, is een strip-ailleron van ongeveer 2,5 cm breed méér dan voldoende.
    Als je aan de uiteinden rolroeren wilt, moet je denken aan ongeveer 5 cm breed, en 25~30 cm lang.
    Het is maar net wat je wilt, striprolroeren zijn wat makkelijker bouwen, maar "gewone" rolroeren staat wat mooier, vind ik tenminste.

    Striprolroeren kun je zowel door één centrale servo (middels torsiestangen) of door afzonderlijke servo's aansturen
    Gewone rolroeren kun je met een centrale servo aansturen, maar dat is veel werk want er moeten lange pushrods door de vleugel, en 90 graden kniehevels geplaatst worden. Hier is twee afzonderlijke servo's (en dat mogen gerust anderhalf-kilo midi servo's zijn zoals bijvoorbeeld de Hitec HS65HB of vergelijkbaar) duidelijk de betere oplossing
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Heren, ik denk, dat ik het een en ander wat zal verduidelijken. De Westerly bouw ik niet voor mijzelf, maar omdat ik graag bouw en de kist zal na gereedkomen gewoon verkocht worden. Zelf heb ik zo’n kleine 40 jaar geleden met een Taxi, zonder rolroeren , mijn brevet gehaald en sindsdien met diverse kisten gevlogen. Gezien de leeftijd vlieg ik niet, maar bouw nog steeds en heb nog diverse dozen liggen.
    Bij de Westerly moet ik dus aan de toekomstige eigenaar denken, die zowel een beginner, als iemand kan zijn, die nog zo’n oud modelletje wil hebben.
    Ik vermoed, dat een kist zonder rolroeren, een beginner niet zal aanspreken en waarschijnlijk ook niet geadviseerd wordt door zijn instructeur.
    Daarom stel ik jullie adviezen zo op prijs en zeker die van de instructeurs, die met leerlingen te maken hebben.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan hangt het puur af van hoe ingewikkeld (qua bouw-werkzaamheden) je het jezelf wilt maken...
     
  6. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Het plaatsen van een eigen servo voor een rolroer, geen probleem, mits de ruimte er voor is.
    Het gaat mij er natuurlijk ook om of dat gewenst is voor de toekomstige bezitter. Wat zou jij doen Brutus ?
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hoewel ik als instructeur ook voor een rolroermodel kies bij het lesgeven, zou ik de Westerly origineel bouwen, zoals hij bedoeld is. Trainers met rolroeren zijn er 14 in een dozijn en vaak voor een habbekrats te koop als schuimpje of tweedehands model binnen een club. Ik vermoed dat jouw ongevlogen model meer waarde heeft bij iemand die bijvoorbeeld ooit een Westerly gehad heeft en het leuk zou vinden om nog eens met die twee-asser te vliegen. Zo ben ik voor mijzelf nu ook (weer) een Taxi-1 aan het bouwen, omdat ik daar ooit mijzelf mee heb leren vliegen. Niet omdat het uitdagend vliegt, maar puur uit nostalgisch oogpunt om de zomeravonden mee rond te zoemen. Nu met een electroneus, dat dan wel als concessie.
    Ik heb ooit een model van je overgenomen, wat je netjes en strak had gebouwd, dus denk dat er zich voor je Westerly wel een liefhebber meldt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Twee servo's… Om geen enkele andere reden, dan dat je dan de vleugel-aanhechting geheel volgens origineel ontwerp kunt houden, en niet hoeft te improviseren in het meest kritieke punt van de hele vleugel.
     
  9. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi hmeijdam, wanneer was dat dan en welk model was het ?
    Was ook van plan de Westerly een elektromotor te geven.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het was een paar jaar geleden en ging om Somethin Extra van SIG
     
  11. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Vlieg je daar nog mee ?
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het is mijn reserve (heet niet voor niks) Extra.
     
    MicropropSport en PHTB vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat het om die Scen Westerly? Die vrij lang op MP gestaan heeft?
    Is meen ik alweer een herziening op het origineel. Daarna is Conrad er nog eens mee aan de haal gegaan tot een onooglijk gedrocht. Maar dit is een leuk model. Ook al weer krappe 40 jaar oud.

    Als je een rolroertraner er van wilt maken is de dihedraal om en de nabij de 7 graad.


    Elektrificeren? 3S en een 1000kv/1100 HK torretje. Zit je denk ik wel snor.

    Dries heeft een geelektrificeerde...

    Voor striprolroeren is de proportie 1/8 van de koorde.

    Ik heb die van mij uit ‘70 nog steeds staan. Folieloos.

    Overweeg nog eens een keer een extra vleugel te bouwen met rolroer, servo’s in de vleugel, op 1/3 van het striprolroer.

    Voordeel van rolroer servo’s in de vleugel is minder kans op schade bij afschuiven vleugel.

    Dat had ik eens met de Calmato gehad bij een crash na instorten van een NiMh accu... servo stuk... en zijwand er uit..

    Met lipo nimmer meer dat soort uitval gehad... ander verhaal.

    Zondag nog effe gevlogen met mijn reglexentrainer. Ruig weer, maar leuk.
    Bij het landen was ik blij met m’n rolroeren...

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  14. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Ha leuk zeg, ik heb nog een westerly staan die wacht op een grondige resauratie. pure nostalgie.
    ik zou m zonder rolroeren maken
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi en aardig allemaal! Maar hoe gaan ‘we’ die coveren? Met folie of met vlies en dope... en de motiefjes voorkleuren met Rambo buitenbeits?
    Zoals de Puma van Q Brand?

    Nog even en we kunnen hier in het Oosten een ‘Internationaal Westerly treffen’ opzetten... dat zou een bak wezen!
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Zelf zou ik de Westerly origineel houden , zonder rolroeren dus , en met een knettermotertje voorop , maar ja , ik ben dan ook blijven steken in de jaren '70 :D
    Hier een fotoke van mijn tot 120% vergrote Westerly in opbouw , span 1800 mm , motor een tot diesel omgebouwde OS 46 en een N.O.S. MPX combi zender , bekleed met "Vlies" en spanlak :confused:
    Moet hem dringend eens afwerken :rolleyes:
    102.JPG

    Groeten Jef
     
    Peter Den, brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nog een héél lief Webra 3,5 cc motorreke liggen, in ronduit puike conditie.... Ietwat licht, maar precies waar die Westerly's vroeger voor ontworpen waren....
     
    jef vindt dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou ook voor origineel (dus 2assen) gaan.....
    Wij leerden ook vliegen met taxi's en westerly's met een Webra .20 glowstarretje op de neus....
    Meestal handstart, grondstart alleen mogelijk bij kort gemaaid gras.
     
  19. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Geen bericht
     
  20. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Het is inderdaad een Scen Westerly, die ik eigenlijk best weer wil verkopen, wegens teveel werkzaamheden.
    Dus als er een liefhebber is...........
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina