wet WABO: nieuwe 'keet' Cumulus Winssen(Nijmgn)

ron van sommeren

Forum veteraan
Zo lang als Cumulus al op deze locatie zit, meer dan 30 jaar inmiddels, heeft de gemeente Beuningen altijd prettig meegewerkt. Eerst oogluikende toegestaan, daarna vergunning zonder problemen gekregen :) wel met de bekende geluidslimiet van 80dB op 7 meter maar dat is niet meer dan normaal. En nu mag Cumulus iets 'vasts', zonder wielen, plaatsen in agrarisch gebied:
Schuilkeet Cumulus krijgt luxere opvolger - Maas en Waal - Gelderlander

Wabo = Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_algemene_bepalingen_omgevingsrecht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgevingsvergunning

Op de foto de oude keet zoals hij nu nog staat. Keet was eigenlijk een oneerbiedig woord, het is/was een vierwielige schaft-wagen. In de loop der tijd zijn de wanden vervangen door betonmultiplex, aan de buitenkant bekleed met metalen damwandprofielen. De grote witten profielen onder de keet zijn tegen tocht rond de enkels.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met die nieuwe keet.

Wij, de MVC Swentibold zijn bezig met de afrondende fase om weer terug te keren op ons eigenlijke veld. Dit wordt op het voorjaar ingezaaid. Daar naast zijn we al bezig met alles om de nieuwe keet op zijn plek te krijgen. Dit zal wel nog wat voeten in de aarde kosten.
Zo wil de gemeente niet echt goed meewerken. De keet moet nu op een nieuwe plek komen, ons veld is immers nu een meter gezakt (de rode klei is eruit gehaald voor de dakpannen industrie). Op de plek waar de keet eerst stond lopen we het risico dat als de Maas uit komt de keet in het water komt te staan en dat willen we natuurlijk niet. Direct langs de weg is het veld nog op het oude niveau, en daar komt alleen water als we weer een overstroming krijgen als in 1993 of 1995.
Voor de rest hebben we de toekomst van de club voor de komende 15 jaar en daarna al redelijk goed op de rit. Ergens omstreeks 2015 als het grensmaas consortium bij ons gaat beginnen aan het ontgrinden dan verhuizen we nog enkele keren om na dat gehele gebeuren weer terug te komen op de originele plek. Alles wordt dan voor ons geregeld door het consortium.

Voor mij als voorzitter zit de grote klus er nu bijna op en dat betekend dat ik ga stoppen met bestuurlijke dingen, en dat ik mij nu kan gaan focussen op het F5B en F5J wedstrijd gebeuren.

Vervanging van een hutje van 13 m² door een riant onderkomen van 36 m² is niet niks. Gefeliciteerd!

Trouwens, ook gefeliciteerd met een zo goed meewerkende gemeente!

Theo, een long shot: iets met drijvers, tijdelijk? Lege olie-drums? Canvas? Clubhuis op palen met ophaaltrap tegen vandalisme is ook très exclusief lijkt me. Denk nu aan de nieuwe natte woonwijk bij A'dam. E.e.a. moet voor ont-kleier koud kunstje zijn.

Laatst bewerkt:
@Ron, drijvers zou een optie kunnen zijn, maar kost weer veel geld en je moet dan ook een goede manier vinden om de keet te verankeren aan de grond anders drijft hij bij hoog water naar Rotterdam over de Maas..............
Vandalisme hebben we al heel lang geen last meer van gehad, beter gezegd vanaf dat de luiken voor de ramen weg zijn en men altijd naar binnen kan kijken. Nu kunnen ze zien dat er niks te halen valt anders dan een paar oude stoelen en tafels.

De wet WABO is een zeer interesante wet voor de modelvliegclubs, hierdoor worden voor ons ook vele dingen makkelijker. Forumgebruiker R! weet daar alles van, hij werkt veel met die wet.

That's right Theo. Een van de voordelen van ambtenaar milieu zijn ;).

Verbaasd me overigens wel. Als de club in agrarisch gebied ligt (bestemming volgens het bestemmingsplan) zijn dit soort 'activiteiten' normaal niet toegestaan (tenminste niet hier in Vaals, echter heeft iedere gemeente haar eigen bestemmingsplan en Beuningen kan de hare zeer zeker anders opgesteld hebben). Maar er zal wel een vrijstelling voor gegeven zijn (een postzegelprocedure bv). Goed nieuws in ieder geval dat de gemeengte zo meewerkend is. Is zoiezo een trent die je steeds meer ziet. Hebben we hier ook, 'van buiten naar binnen werken' om eens te stoppen met die belachelijk ouderwetse gemeenteregeltjes.

En de Wabo is zeker interessant. Vroeger diende je alle vergunningen apart aan te vragen, tegenwoordig is dat gebundelt in 1 wet, de Wabo. Je vraagt dan geen aanleg, bouw of sloopvergunning meer aan maar een omgevingsvergunning. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Modelvliegen is tegenwoordig trouwens niet meer geregeld volgens Bijlage 1 van het Barim (activiteitenbesluit) maar volgens Bijlage 1, onderdeel C, categorie 19.1 onder g van het BOR (besluit omgevingsrecht). Het BOR is een nieuwe 'afsplitsing' van het Barim.

Overigens zal dat in de toekomst ook weer op de schop gaan. Een vliegclub heeft immers weinig milieu aspecten die van die aard zijn dat het vergunningsplichtig dient te zijn (tegenwoordig zijn veelal alleen 'middel tot sterk vervuilde bedrijven' vergunningsplichtig. In die toekomst zullen vliegclubs onder het Barim, type B getrokken gaan worden. Dus meldingsplichtig ipv vergunningsplichtig. Veel veranderd er niet door, type B heeft ook gewoon haar eisen als het aankomt op bodemverontreiniging en geluidseisen.

De reden dat de overheid modelvliegclubs tot nu toe nog niet onder het Barim getrokken heeft is simpel: handhaafbaarheid. Een vergunning kun je intrekken hetgeen zeer makkelijk is als het de gemeente uitkomt. Bij een melding ligt dat anders.

Tot zover mijn praatje, pauze is over dus back to work :)

De bestemming is al sinds jaar en dag agrarisch Raoul. En Maas & Walers zijn nu eenmaal een gemoedelijk volkje, vraag maar aan Theo :) Cumulus is daar in 1978 gaan vliegen en dat is jarenlang door Beuningen gedoogd. Op gegeven moment is gemeente Beuningen wat kritischer gaan kijken naar vergunningen en moesten we vergunning aanvragen. Dit is gebeurd met hulp van KNVvL. De overweging was (toen) dat het veld de grond niet onttrekt aan het bestemmingsplan, er zouden morgen weer koeien kunnen lopen. Vergunning kwam er, maximaal 80dB op zeven meter, maximaal 7 toestellen tegelijk in de lucht, na 7 uur maximaal 5 verbrandingstoestellen. In de praktijk heeft niemand ook maar één vliegminuut hoeven missen door de 'beperkingen'. Die procedure is ongeveer van 20 jaar geleden, ik weet niet of er sinds die tijd een nieuwe/andere vergunning is gekomen (nooit bestuurslid geweest).

Wat ook wel passief meegespeeld zal hebben is dat er in al die tijd maar één (1) keer over Cumulus is geklaagd, door iemand die 1km van Cumulus en 100m van motorcrossterrein vandaan woonde. Club is ook altijd behoorlijk strikt qua veiligheid geweest, niet boven weg en boven/richting mensen vliegen etc. Met kerst fles jenever voor de boer-buren, maaimachine bij hen stallen, ze mochten/konden hem ook gebruiken toen het nog zo'n klein ding was.

Voor de oude schaftkeet op de foto is nooit iets aangevraagd. Hoefde ook niet omdat er wielen onder zitten, geen permanente constructie.

Ik neem aan dat 'postzegelprocedure' betrekking heeft op formaat van het perceel en niet op de kosten van de procedure.

Helaas heeft de club zelf vergeten aan wiens hulp ze de vergunning mede te danken hebben. En die hulp was niet de eerste keer, ook rond 1980 heeft de KNVvL Cumulus in een procedure bijgestaan, tot voor Raad van State aan toe (gewonnen, gemeente Groesbeek moest schadevergoeding van 5000gulden aan Cumulus betalen, zie [136227] groesbeek ).

Heb je enig idee wanneer modelbouw rijden/varen/vliegen onder 'melding' gaat vallen?

Dit gezien Raoul? Iets te vroeg gejuicht, ligt nu bij de RvS, één dezer dagen de uitspraak:
knvvl-feliciteert-nimbus

Dat de Maas en Waalers een gemoedelijk volkje zijn weet ik Ron, ben zelf van oorsprong een trotse Nijmo (geboren en getogen voor 25 jaar) :).

En die situatie van gedogen is uitzonderlijk, tegenwoordig wordt er niks meer gedoogd, die goede oude tijden ...

Een postzegelprocedure slaat inderdaad op de grootte. Kleine ontheffing voor een klein stukje grond ik het geheel (om het even makkelijk te zeggen).

Wanneer het hele modelclub gebeuren onder type B, Barim gaat vallen is nog niet duidelijk. De volgende aanpassing verwacht men volgend jaar (gaat o.a. agrarisch naar type B, Barim. Is nu nog type C, Barim). Hopelijk nemen ze dan ook gelijk andere zaken (zoals modelvliegen) mee. Maar de Rijksoverheid kennende (die dus weer al die leuke wetjes verzind) kan dat nog wel even gaan duren. En dan heb je weer te maken met overgangsrecht en de rest van het hele geblaat.

En de RVS moet je niet heen willen, maar helaas gebeurd dat vaker. Burgers hebben veel inspraak (bezwaar etc) en misbruiken dat te pas en te onpas (ook hier in Vaals). Gelukkig wordt de Awb (algemene wet bestuursrecht) ook weer aangepast zodat straks echt alleen belanghebbenden bezwaar kunnen maken. En dan alleen als het echtechtecht gegrond is.

Duimpjes kruisen voor Nimbus!

groet Raoul

Dat veld ken ik idd maar al te goed, hier maakte Flappy samen met de REM Eagle van Tadango zijn eerste officiele vlucht op een modelvliegveld. En ook de Pond-racer heeft daar de weddenschap gewonnen........ Het was een lekkere vlaai ron.

Ik gooi dit ook even bij ons in de club.
Namelijk bij ons zelfde probleem. Agrarische grond. Mag niets op neergezet worden is ons verteld. Ook niet iets demontabels.

Sommige gemeenten zijn hier heel erg star mee D.knoppers.

Gaat dan echt specifiek om het gebruik van de grond, eigenlijk een achterhaald concept.

Je kunt naar de gemeente gaan, vragen naar iemand van RO (ruimtelijke ordening) die zich bezighoudt met bestemmingsplannen. Je kunt dan een vrijstelling aanvragen voor jullie stukje grond. Als de gemeente meewerkend is gaan ze daarin mee (met een hele grote 'als' dus). Mocht de specifieke bestemming gewijzigd worden dan dient dat (door de gemeente) nog wel kenbaar gemaakt te worden aan de gemeenschap (ter inzage leggen). Dan volgt er een inspraakperiode waar belanghebbenden hun bezwaren kenbaar kunnen maken. Maakt er niemand bezwaar dan heb je geluk, doen ze dat wel dan kan het wel eens een zware strijd worden.

Groet Raoul

Mocht de specifieke bestemming gewijzigd worden dan dient dat (door de gemeente) nog wel kenbaar gemaakt te worden aan de gemeenschap (ter inzage leggen). Dan volgt er een inspraakperiode waar belanghebbenden hun bezwaren kenbaar kunnen maken. Maakt er niemand bezwaar dan heb je geluk, doen ze dat wel dan kan het wel eens een zware strijd worden.

Het kan een poging waard zijn om dit zo uit te proberen te mikken dat deze periode van inzage in de vakantie ligt.... dan word de kans op bezwaren een stuk kleiner.

Groet, Bert

Dan ken jij de azijnzeikers onder de burgers nog niet Bert ;). Hahahahaha.

Manmanman, die komen overal achter. En ik kan het weten, heb er al vaker een paar achter het behang willen plakken :)

Geloof me... ik ken ze....
Onze laatste mislukte plek voor de huidige, was een van de bezwaren dat het geluid van de heli's een zeldzame libelle die volgens de geleerden alleen in onze buurt voorkomt, verstoorde....

Nu bestaat er inderdaad een libellesoort die uitsluitend hier voorkomt op een of twee waterplaatsen.... alleen wel 5 km van onze vliegplek....
Was helaas wel een geldig argument voor de betreffende ambtenaar (tot ook zijn grote tegenzin)

Maar ik zei ook niet dat het dan goed gaat, alleen dat de kans op succes beter ligt....

Je zult wel op meer plaatsen in het land vergelijkbaar gespuis hebben, maar wij hebben "It Fryske Gea" en die hebben helaas beroepskrachten in dienst die tegen salaris (en op kosten van de contributiebetalende leden), de hele dag niks anders doen dan boeren pesten die een boompje omhakken, modelvliegertjes pesten met niet geldige maar onontkoombare argumenten, etc etc....

En dan lopen ze rond met een air alsof ze "gods gift to mother nature" zijn.

Naar volk dat....

Groet, Bert

Hahaha, geweldig hoe je het schrijft Bert.

En mijn re was ook niet kwalijk bedoeld (ivm de kans op meer succes), zou niet durven als een van de weinige 'Dubbel D' leden ;).

Maar wat je hier schrijft is inderdaad het toppunt van waarom ik op verjaardagen nooit zeg dat ik ambtenaar ben, hahahaha. Gelukkig is het een trend dat ook de overheid meer zakelijk wordt (zoals het bedrijfsleven). Tevens komen er steeds meer jonge mensen bij de overheid werken die een andere insteek hebben als de oude vastgeroeste ambtenaar (hoezee).

Tenslotte komt ook dat van die libelle me bekend voor. Ik vlieg zelf bij Swentibold in Born. Is wel een dik half uur rijden. Dus op een mooie zomeravond wil ik nog wel eens met kleine schuimpjes naar de Pietersberg (Maastricht) rijden om even snel een rondje te doen. Daar ben ik vorig jaar door Staatsbosbeheer (die "gods gift to mother nature" mannetjes met de strepen op de schouder) bijna beboet. Ik viel de inheemse hagedissen lastig met het snerpende geluid van mijn electromotortjes (schijnt een stiltegebied te zijn daar???). Gelukkig heb ik zelf aan handhaving gedaan, dus ik weet op basis waarvan ze wel/niet schrijven mogen. Deze maal lukte dit dus niet ;). Dus een waarschuwing en een aantekening in het boekje.

Het is wat.

Laatst bewerkt:
Tsja, dat is gelukkig een trend die ik de laatste tijd wel bespeur bij het bestuurlijke apparaat (gemeentehuis, etc) dat "men" (de ambtenaren dus) heel goed in de gaten heeft dat onze regelgeving gewoon een uit zijn krachten gegroeid monster is geworden.

Zolang je daar als burger ook rekening mee houd, kan er nog best veel.

Ik kreeg zelf heel stellig de indruk dat ambtenaren bij ons op het gemeentehuis heel erg graag mee willen werken, maar gefrustreerd raken door de rijstebrijberg van regels waar ze zich doorheen moeten eten.
Ik merkte dat toen ik daar onbegrip voor toonde, de welwillendheid heel snel om dreigde te slaan in "regels zijn regels", en gelukkig heb ik dat weten te keren door me anders op te stellen.

Er is dus gewoon hoop voor de toekomst, alleen zullen we daar als modelvliegers wel met zijden handschoentjes aan me om moeten leren gaan denk ik. Een van mijn vroegere clubs is te gronde gegaan door een verkeerde houding naar het ambtenarencorps toe, en dat is wel het laatste wat je wilt....

Weet je, die SBB mannetjes, da's raar volk... Ik vlieg meestal met dikke brandstof heli's, en ik heb letterlijk veldmuizen onder een optoerende heli door zien scharrelen, vogeltjes die op 5 meter afstand niet op of om kijken, zwanen die tussen de rondvliegende heli's door hun landing inzetten op ons veldje maar dat is allemaal niet waar! Dat liegen we! We verstoren verschrikkelijk! We waren diervriendelijker geweest als we die beestjes met vlammenwerpers te lijf waren gegaan. Dat gevoel krijg je bijna.
Maar meneertje SBB mag wel met fourwheeldrive het met slagbomen afgesloten bos in rijden om daar met kettingzaag wat aan "natuurbeheer" te gaan doen. Die kettingzaag bijvullend vanuit de jerrycan met Stihl-limonade (moet wel limonade zijn, want trechter is niet nodig en knoeien niet schadelijk voor het milieu, zo lijkt het wel). Het hout achterin de auto voor de open haard thuis.... (moet JIJ eens proberen, hout uit het bos te halen....)

Als wij nu eens allemaal een SBB uniform aantrokken, zou onze hobby dan opeens goed voor het milieu zijn?

Gewoon, zo maar wat frustraties...

Groet, Bert

PS: waar stond "dubbel D" ook alweer voor..... Wil me niet te binnen schieten.

Back