Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    In de eerste instantie zou de Glastron Carlson speedboot uit Moonraker mijn volgende bouwproject worden, maar die gaat verlopig de ijskast in. Om een paar redenen, ten eerste het budget en ten tweede het formaat van het model, ik heb op dit ogenblik te weinig ruimte om zo’n groot model te maken in mijn huis.

    Plan is nu om de Spirit Marine Wetbike te maken uit de 007 film The Spy Who Loved Me, de schaal van het model word 1/6 en dat is best klein, misschien te klein om hem werkend te maken. (maar dat zien we dan wel weer)
    Robbe heeft in het verleden een rc Wetbike op de markt gebracht, dat model was rond de 60 cm lang en de schaal was 1/3. Het model had een propeller aandrijving, de full scale Wetbikes hadden een jetaandrijving die werd aangedreven door een Suzuki 2 takt motor.

    [​IMG]

    In 1977 werd de Wetbike via The Spy Who Loved Me geïntroduceerd aan het grote publiek, echter, het model dat gebruikt werd in de film door 007 (Roger Moore) was een prototype.
    De productie modellen werden in 1978 uitgebracht, de laatste Wetbike rolde in 1992 van de productielijn.
    Ik heb een site gevonden waar zeer veel informatie te vinden is over de Wetbike, veel foto’s, artikelen en zelfs het patent (uit 1976) met uitgebreide tekeningen staan op de site.
    Normaal gesproken gebruik/zoek ik verschillende bronnen om er zeker van te zijn dat de info juist is, de info op deze site is zo divers en compleet dat ik enkel Wetbike.net gebruik als bron. De beelden van de Wetbike uit de film zijn praktisch niet bruikbaar, komt ook omdat de Wetbike maar kort in beeld is in de film.

    WWW.WETBIKE.NET

    Het 1/6 model word net als de full scale Wetbike gemaakt van polyester en aluminium, in de beginfase gebruik ik wel hout om een mastermodel te maken van de romp.
    Als het model werkend word krijgt ze maar twee kanalen, sturen via de voorste ski en gas geven voor de jet.

    Hier een clipje van een Wetbike in actie, met een camera gemonteerd op de voorste ski.
    P0Fd3SaL75c[/media] - Wetbike ride * front ski point of view*

    Er komt natuurlijk ook weer een pop op dit model, maar verlopig geen Roger Moore.
    De 006 pop uit GoldenEye die ik samen had gekocht met Pierce Brosnan voor de Q-Boat gaat figureren als 007, door de donkere kleding en blonde haar van 006 lijkt hij (op afstand) wel een beetje op Roger Moore.

    Ik heb al het één en ander uitgeprint maar ga pas beginnen met bouwen als ik bruikbare beelden heb van de Q-Boat in actie, zodat er wat leuke filmpjes in elkaar gezet kunnen worden.

    [​IMG]

    Word vervolgd :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    weer een gaaf project!! gaan we zeker volgen!
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    wordt vast weer een mooi projectje :p ben benieuwd!!
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jeetje, door jou moet ik steeds meer dingen volgen :)

    Nou, bij deze dus ook maar :banana:
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Welkom in dit topic :thumbsup:

    Misschien dat ik voor dit project zelf een waterjet ga maken, de romp heeft denk ik wel genoeg ruimte voor een motortje en RC spullen. De vraag is alleen hoe stabiel hij in het water ligt, als ie omvalt of meteen zinkt heeft het geen zin om hem RC te maken.

    De romp zelf word ongeveer 30cm lang en 10cm breed.
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Succes, we gaan het weer helemaal volgen, jammer dat die Glastron het nog niet wordt :)...

    btw ben ook wel benieuwd naar jouw versie van de duikbare lotus :)...
     
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De Lotus (ook uit TSWLM) zal nog wel een tijdje duren voordat ik daaraan ga beginnen, kans is groter dat de Glastron eerst komt.
    De body van de Lotus ga ik trouwens niet zelf maken, er is een modelbouwer in Amsterdam die de Lotus (sub) 'op de plank' heeft liggen. Ik heb zijn werk gezien op het RPF (Replica Prop Forum in de US) en het ziet er uitstekend uit. Als hij (polyester) kopieën van het model gaat maken dan neem ik er één van hem over, scheelt mij een hoop werk. Het model werkend krijgen zal ingewikkeld genoeg zijn.

    Maar verlopig zijn we even zoet met deze Wetbike :yes:
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    veel plezier bij de bouw Robbie, ik volg je.
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Harm :thumbsup:

    Om nog even terug te komen op de beelden uit de film, dit zijn de enige twee screenshots die nuttig kunnen zijn voor de bouw van dit model.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Onno Heesbeen

    Onno Heesbeen

    Lid geworden:
    12 okt 2010
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk project! Erg hip en 70’s, vooral de race strepen.
    Je kan ook altijd nog de tanker Liparus bouwen, maar denk dat je wel een hangaar voor nodig zou hebben.

    Succes!
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk project weer Robbie! Ik ga het volgen.
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag

    of die duikbare basis, weet alleen de film ff niet meer.
     
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De duikbare basis genaamd Atlantis is ook uit The Spy Who Loved Me.

    Nog niet klaar met de laatste opnames van de Q-Boat maar wel een begin gemaakt voor de bouw van de Wetbike.
    Eerst de basis vormen van de romp (zij, boven en vooraanzicht) met carbonpapier overgezet op hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de eerste delen zijn uitgezaagd het zaakje in elkaar gezet met houtlijm.

    [​IMG]

    De pop past prima op de basis romp,

    [​IMG]

    Het zal niet meevallen om dit dingetje aan de praat te krijgen, het is een erg klein vaartuig die waarschijnlijk moeite gaat krijgen om in balans te blijven op het water. We zien wel waar het schip strand :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik weet het niet robbie, ik denk dat ie iets groter mag zijn.
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik weet het wel, groter mag hij niet worden anders is de Wetbike niet meer in verhouding met de pop.
     
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hmm... ik dacht juist in verhouding met de pop dat ie ook nog iets groter mocht zijn :)...

    btw is deze wetbike niet dezelfde als die in police accademy gebruikt is?
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik geloof dat ze in Police Academy 3 of 4 een aantal van deze Wetbikes hebben gebruikt :yes:

    Vandaag wil ik de boven, achter en voorkant 'dichtgetimmerd' hebben. Daarna zijn de zijkanten aan de beurt, die zijn wat lastiger om te maken.

    [​IMG]

    De bovenkant wil ik bij het polyestermodel verwijderbaar hebben om bij de elektronica te kunnen komen.
    Ik ga het gewoon proberen om hem werkend te maken, lukt 't niet dan hebben we het in ieder geval geprobeerd. Moet met de hedendaagse technologie wel te doen zijn om hem aan de praat te krijgen, denk ik :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Ik ben het met Kuperus eens, hij lijkt me te klein voor de pop. Ook met het oog op het operationeel maken zou ik het ding anderhalf keer zo groot maken. Hoe groot is/word hij nu in centimeters?
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  20. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ben benieuwd naar de vaareigenschappen :):)...
     

Deel Deze Pagina