Wetgeving brandstofauto's?

• Topicstarter Topicstarter Etienne
  • Startdatum Startdatum
Volgende komt uit mijn de polisvoorwaarden:

3 Motorrijtuigen
Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade die veroorzaakt is met of door een motorrijtuig dat de verzekerde in eigendom heeft, bezit, houdt, bestuurt of gebruikt. Op deze uitsluiting gelden de volgende
uitzonderingen:

a de aansprakelijkheid van de verzekerde als passagier van een motorrijtuig;
b de aansprakelijkheid van de hierna genoemde verzekerden voor schade die door huispersoneel is veroorzaakt met of door een motorrijtuig waarvan het huispersoneel houder of bezitter is zonder dat een andere verzekerde er houder of bezitter van is;

Het betreft de verzekerden die genoemd zijn in:

artikel 1 lid 1 onder a: u,
artikel 1 lid 1 onder b: de echtgenoot of echtgenote,
artikel 1 lid 1 onder c: de met hem in gezinsverband samenwonenden, en
artikel 1 lid 2 onder a: u,

c de aansprakelijkheid van de verzekerde voor schade door of met motorisch voortbewogen maaimachines, uitsluitend als de maximale snelheid 10 km per uur is en op afstand bediende modelauto’s.

De aansprakelijkheid die omschreven is onder a, b en c is dus wel verzekerd.
De dekking daarvoor geldt echter niet voor zover de aansprakelijkheid wordt gedekt door een andere verzekering.

Bij mijn verzekering bij ik dus wel gedekt.

en voor iedereen die het naar wil lezen: http://www.interpolis.nl/images/202D4_tcm163-136210.pdf

Laatst bewerkt:
Haha, ik lees hier Unive voorwaarden...maar ik ben toch benieuwd wat ze zeggen als je het vraagstuk telefonisch aan ze voorlegt en dan idd niet aan de eerste de beste medewerker die je aan de lijn krijgt maar bijvoorbeeld echt iemand van juridische zaken.

Daarnaast geldt bij verzekeringen nog altijd een uitsluiting bij grove schuld...kortom als de verzekeringsmaatschappij aan kan tonen dat jij grove schuld bij een schade hebt dan zullen ze alsnog de schade niet vergoeden.

Laatst bewerkt:
Haha, ik lees hier Unive voorwaarden...

Nee interpolis. Bij grove schuld kan men je altijd uitsluiten van een verzekering..maar dat geldt voor alles wat er verzekerd is...onder deze verzekering.

De bewijst last voor grove schuld zal voor een verzekering niet éénvoudig bij elkaar te krijgen zijn.

Nee interpolis. Bij grove schuld kan men je altijd uitsluiten van een verzekering..maar dat geldt voor alles wat er verzekerd is...onder deze verzekering.

De bewijst last voor grove schuld zal voor een verzekering niet éénvoudig bij elkaar te krijgen zijn.

Grappig dan zijn de voorwaarden schijnbaar uniform, dat zou e.e.a. voor iedereen alleen maar duidelijker maken.

Je klinkt overigens als iemand die redelijke verzekeringservaring heeft, daarom zou ik je de volgende vraag voorleggen.
Grove schuld is volgens mij door een verzekering wel degelijk makkelijk aan te tonen, mits je niet op en circuit rijdt maar op de openbare weg.

Waarom? Mijn Truggy heeft een topsnelheid van tegen of over de 70 km/uur en kan deze heel gemakkelijk bij mij in de straat of op een parkeerterrein halen gezien de trekkracht denk ik zelfs dat hij dit binnen bijvoorbeeld 30 meter doet.

In een gemiddelde straat of op een parkeerterrein geldt meestal een maximum snelheid van 50 km/uur. Dus: als de verzekeringsmaatschappij aan kan tonen dat je modelauto deze snelheden op zo'n kort stuk kan bereiken is er sprake van het nemen van een groot risico van de bestuurder, afgezien van het overtreden van de maximumsnelheid. Ik verwacht daarom dat de grove schuld wel degelijk aan te tonen is door een verzekeraar.

PS: Ik heb het weliswaar steeds over de openbare weg en niet een circuit.

In een gemiddelde straat of op een parkeerterrein geldt meestal een maximum snelheid van 50 km/uur. Dus: als de verzekeringsmaatschappij aan kan tonen dat je modelauto deze snelheden op zo'n kort stuk kan bereiken is er sprake van het nemen van een groot risico van de bestuurder, afgezien van het overtreden van de maximumsnelheid. Ik verwacht daarom dat de grove schuld wel degelijk aan te tonen is door een verzekeraar.

PS: Ik heb het weliswaar steeds over de openbare weg en niet een circuit.

Maar jouw truggy wordt in de zin van de WVW en de RVV niet als motorvoertuig gezien. Die maximum snelheid is daarom niet van toepassing.

Alle WA verzekeringen hanteren één grondregel ... "de verzekerde moet er alles aan doen om schade te voorkomen" ... dus hoe meer "risico" je neemt, des de groter is de kans dat de verzekeraar niet (volledig) uitbetaald ... eenvoudig gezegd de schade moet de status "onvoorzien en niet te voorkomen" hebben ... dus als je op een overvolle parkeerplaats rakelings langs geparkeerde auto's scheurt, en door een stuurfout klap je tegen een auto en maakt schade, dan is dat al snel een gevalletje van "eigen schuld, dikke bult" ... zelf betalen dus ...

In geen enkele polis staat iets over de maximale snelheid van radiografisch bestuurde auto's... Die snelheidsbeperking geld alleen voor motorisch voortbewogen maaimachines, lees maar goed:

3 Motorrijtuigen
Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade die veroorzaakt is met of door een motorrijtuig [...] Op deze uitsluiting gelden de volgende uitzonderingen:

[...]

c de aansprakelijkheid van de verzekerde voor schade door [...] op afstand bediende modelauto’s

Dus schade veroorzaakt door een op afstand bediende modelauto is gewoon gedekt.

En trouwens: Elke polis is individueel en je kan in elke polis uitdrukkelijk op laten nemen dat de schade veroorzaakt op afstand bediende modelauto's wordt gedekt; kost je hooguit een paar dubbeltjes extra premie per jaar en dan weet je zeker dat je gedekt bent, what ever happens....

Maar dat is alleen om discussie te voorkomen mocht het ooit zover komen dat je verzekering een schade moet laten uitbetalen; in principe is het dus gewoon gedekt door je WA verzekering....

Jep Unive ook (ik weet het idem aan die van paar posts hoger):

de aansprakelijkheid van de verzekerde voor schade
door of met motorisch voortbewogen maaimachines,
kinderspeelgoed en dergelijke gebruiksvoorwerpen, mits
zij een snelheid van 10 km per uur niet kunnen overschrijden,
alsmede van op afstand bediende modelauto's.

Er Staat dus gewoon dat het gedekt is. Zou niet weten waarom ze dan moeilijk zouden doen. Hebben ze nog nooit gedaan in andere gevallen bij mij.

Mijn zoontje gooide ooit een steen op het dakje van mijn schoonouders' audi.
Allemaal netjes vergoed. Bewijs dan maar eens dat het geen opzet was. Maar dat hoefde niet eens.

Hey allemaal
Ik denk (weet) dat bijna alle nitro auto's harder gaan dan 10kmpu gaan.
Groeten Dennis:cool:

Bij Rialto ben ik er ook gewoon voor gedekt, dus dan mag je er wel van uitgaan dat je bij alle andere verzekerings-maatschappijen er ook voor gedekt bent.

Met betrekking op de Nederlandse regelgeving,

Je kan in princiepe overal rijden met je auto, mist het niet aangegeven is. Dus in een natuurgebied/stiltegebied niet. In de nabijheid van bijde gebieden mag het weer wel. Als er iemand wat te klagen heeft over bijvoorbeeld geluids overlast, dan moet die gene er een bevoegde bij halen. Dus de eigenaar van de grond, politie en boswachters/beheerders kunnen je waarschuwen. Alleen de politie of een opsporings ambetenaar mag je pas na heraaldelijk waarschuwen een boete geven en of je spullen in beslag nemen. De meeste gemeentes werken met een gele kaart systheem, oftewel 1 waarschuwing bij de 2de krijg je een boete, de 3de is spullen in beslag nemen.

Let wel een waarschuwing kan je alleen krijgen als je op heterdaad betrapt word, om het maar even mooi te zeggen. Oftewel, als de overlast nog aan de gang is. Komt de politie en je bent net klaar, en aan het opruimen dan kunnen ze je in princiepe niks maken omdat zij ter plekke geen overlast kunnen vaststellen. Wel kunnen ze je aanspreken op de binnengekomen klachten, en op grond van hun bevindingen ter plaatse verzoeken weg te gaan, en of de overlast te staken of verder te voorkomen.

Zelf woon ik op een industrie terrein, ik heb dan ook alleen een overbuurman. Naast mijn huis hebben we een off-road baan aangelegd. Nu heeft de buurman enkele maanden geleden geklaagd/gedreigd en de politie gebeld. Die kwamen toen wij allemaal aan het opruimen waren. Nu hebben we de politie uitgelegd dat we er alles aan doen om de overlast te beperken, iedereen rijd met een 3 kamer efra legale uitlaat op zijn motor en motoren groter dan een .21 laten we niet toe. Hier kregen we verder wel begrip voor. Alleen overlast is overlast en maak je overlast op bepaalde tijden dan kan het zijn dat je een ontheffing moet aanvragen, daar zijn we nu nog mee bezig uit te zoeken of dat voor ons ook geld.

Beetje late reactie maar goed....
dit gelezen in mijn huidige aansprakelijkheidsverzekering bij Aegon:

c motorisch voortbewogen maaimachines en kinderspeelgoed
van een verzekerde voor schade veroorzaakt met of door motorisch voortbewogen maaimachines en
kinderspeelgoed (inclusief een op afstand bediende modelauto), die niet sneller kunnen dan 16 km per uur;

nou gaan beide mijn beide bigscales 70+ km/h en 1/16 ken block 65km/h....

Beetje late reactie maar goed....
dit gelezen in mijn huidige aansprakelijkheidsverzekering bij Aegon:

c motorisch voortbewogen maaimachines en kinderspeelgoed
van een verzekerde voor schade veroorzaakt met of door motorisch voortbewogen maaimachines en
kinderspeelgoed (inclusief een op afstand bediende modelauto), die niet sneller kunnen dan 16 km per uur;

nou gaan beide mijn beide bigscales 70+ km/h en 1/16 ken block 65km/h....

Dus in de meeste gevallen is het wel gedekt?

Als ik bij iemands auto schade maak, is het meestal gedekt door je verzekering.

Mits het door je verzekering vergoedt wordt.

Bwa, ken weinig modelbouwauto's die minder snel dan 16 km/h gaan hoor. Denk als de schade serieus is dat de verzekering zich wel terugtrekt. Vind dat ook niet meer dan logisch.

Met bv een 1/8 wagen in een straat rijden is om problemen vragen, als je tegen 70 km/h tegen een 1:1 wagen rijdt zal de schade aanzienlijk zijn. Dat is dan nog materiële schade wat al bij al meevalt, als je tegen 70 km/h tegen een kind rijdt heb je een veel groter probleem.

Dus in een straat rijden is niet zo slim en weet wat de gevolgen kunnen zijn als je auto ergens belandt waar je dat niet wil.
Heb al eens meegemaakt dat een servo op volgas bleef hangen en mijn auto niet te stoppen was, wil er niet aan denken dat die dat op straat zou doen.

Dus in de meeste gevallen is het wel gedekt?

Als ik bij iemands auto schade maak, is het meestal gedekt door je verzekering.

Mits het door je verzekering vergoedt wordt.

Als je met een TT-01 rijdt met lekke banden ben je mogelijk door de verzekering gedekt, maar de meeste hobby en wedstrijd auto's rijden al harder en zijn bij Aegon niet gedekt.
De schade op 16km/u zal minimaal zijn en de wagens die dat rijden, rijden meestal gewoon onder auto's door en laten een schrammetje achter en dan kost het enkel een pleister.

Als je met een gemiddelde 1/8 auto op een 1:1 auto klapt zit de 1/8 er normaap gesproken gewoon vast onder. Dan moet je al net een sprong hebben gemaakt oid wil je deuken veroorzaken.

Neemt niet weg dat het gewoon not done is im met zo'n relatief grote auto in een straat te gaan rijden waar auto's geparkeerd staan. veels te onoverzichtelijk, dus idd onverantwoord.

Back