Wetgeving m.b.t. varen rc power boot

Als je opzoek gaat naar eventuele wetgeving omtrent het varen met een rc boot, kom ik weinig tegen.
Dus eens kijken wat jullie ervaringen zijn.

Mag je overal zo maar varen, mits geen natuurgebied?
Zijn er begrensingen of regelgeving, is dit plaatselijk zoals is een plaatselijke verordering of geldt dit overal?
Zijn er maximale geluidseisen?
Bied je AVP dekking wanneer er iets gebeurt of moet je dit zelf aangeven?
En waar moet je boot aan voldoen wil je wettelijk legitiem bezig zijn?
Hoop vragen, maar ik vertrouw erop dat er voldoende kennis aanwezig is zodat de meeste vragen zeker beantwoord zullen worden..

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Alfred

Hallo Alfred,

De beste 'verzekering' is je gezonde verstand.

Voor mij onbekende watertjes vraag ik altijd toestemming, voor ik m'n boot in het water gooi, met ruim 85dB kun je mijn boot niet echt fluisterstil noemen, dus het valt op en trekt publiek.

Als er zwemmers in, of rubberbootjes op het water verschijnen stop ik direct met varen, een oog is geen partij voor de punt van een aanstormende boot, om van een 'open ruggetje', door een scherp geslepen metaalprop nog maar te zwijgen, brrrr...

Ook 1:1 boten zijn met een grote boog te omzeilen, op volle snelheid wordt je boot gelanceerd vanaf zo'n hekgolf en je hebt geen controle over waar 'ie terecht zal komen.
(Denk maar aan de video van die gek uit Wenen, die z'n eigen cameraman zowat voor z'n raap vaart...)

Als je wilt weten in hoeverre je gedekt bent voor schade, die je toebrengt door het varen met een electrospeedboot, moet je je verzekeringsagent vragen, die zou het moeten weten.

De praktijk is vaak weerbarstig; een Duitse vaarder, die met z'n epoxy romp de aluminium ophaalboot doorboorde, had de grootste moeite om de schade-expert van de verzekering ervan te overtuigen, dat het toch echt een zijn boot was geweest, die het gat had veroorzaakt...
Zelfs de meegebrachte boot, die perfect in het gat paste, kon de man maar amper van overtuigen dat dit door zo'n "speelgoedboot" was veroorzaakt.

In de meeste regelementen van organisaties, die races op touw zetten, staat op het raken van de ophaalboot dan ook direct diskwalificatie.

Groeten, Jan.

Hej Alfred166
Ik ben toevallig gisteren bij de Rabobank geweest met de vraag over de verzekering . Die wisten er geen antwoord op en dus hebben ze voor mij naar interpolis gebeld .Na 3 kwartier gezamenlijk zoeken kwamen we tot de ontdeking dat het gewoon onder mijn verzekering valt omdat het tot bootjes tot 4 pk gaat.Mits hij groter is dan 16 meter.Dus even bellen met je verzekering en je weet het . Wat betreft het overal varen , dat weet ik ook niet .Er is mij alleen gezegd dat je met een brandstofboot bijna nergens mag varen en met een electro bijna overal , met uitzondering van natuurgebieden natuurlijk .

groeten erwin

hallo

belgie is eenvoudig

een toevoeging aan je familliale polis is voldoende om verzekerd te zijn
dit staan de meeste verzekerings maatschapijen wel toe
daar er reeds is opgenomen telegeleide vliegtuigen

wat het varen aan gaat mag het nergens mist meestal schriftelijke toelating
benzine is een hoofdstuk appart en mag nog maar op 1 a 2 locaties in belgie
hier nemen ze gewoon je hele zooitje in beslag als ze niet goed gezind zijn
en dat is niet alleen je boot maar eventueel ook je auto waar je mee naar de vijver bent gereden
dus als het hier een stad of gemeente vijver betreft moet je toelating vragen aan de betreffende oranisatie meestal de groen dienst
dit geld ook voor voer bootjes
groetjes raf

Klopt, dat was ook wat ik vond in de voorwaarden.
Ook weer opgelost.
Verder is het natuurlijk zo als Pompebled terecht opmerkt, je moet wel je verstand gebruiken. Echter zitten er een paar pracht vijvers bij mij in de buurt met dermate ruimte dat je er ook met meerdere boten kunt varen terwijl je wel beschut bent. Ook zijn er geen opstakels, dus das net wat.
Zelf vaar ik een beetje naast het politieburo in mijn woonplaats, alleen is dat niet brushless, althans nog niet ;-)

Back