Wetgeving

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door REBEL, 22 okt 2006.

  1. REBEL

    REBEL

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Grootebroek
    Hier een bijdrage van mij gezien ik veel onduidelijkheid en fouten zie in vragen over wetgeving in Nederland en lanceermogelijkheden.

    Op dit moment is de wetgeving tav de raketbouwregeling waar DRRA, NAVRO, NERO en Tripoli met het IVW 7 jaar aan hebben gewerkt bijna rond, ondertekening volgt waarschijnlijk nog dit jaar in 2006.

    Totdat dit gebeurt zijn ALLE raketlanceringen in Nederland gewoonweg illegaal behalve op het ASK daar het ASK een ontheffing heeft verleend in het verleden voor raketten in hun luchtruim.

    Als de wetgeving rond is komt het neer op de volgende highlights, nadat de wetgeving rond is zal dit ook uit worden gelegd op de diverse websites, in ieder geval op de tripoli nederland site:

    Men moet lid zijn van een van de vier modelraketverenigingen in NL
    Alleen deze verenigingen kunnen lanceerdagen organiseren, deze verenigingen kunnen ook lanceerdagen van leden goedkeuren op persoonlijke lokaties indien men zelf een terrein vindt
    Tot 1.5 kg lanceert men een kleine modelraket, dit mag tot 450 meter, maar er zijn ook plekken in NL waar dit hoger zou kunnen, dit heeft te maken met de VFR en IFR luchtverkeersgebied klassificatie van het luchtruim
    Boven de 1.5kg lanceert men een grote modelraket, dit mag alleen als men een lokaal verkeersgebied heeft aangevraagd bij de authoriteiten, oftewel de luchtverkeersleiding
    Daarnaast zijn er nog een scala aan zaken waaraan men moet voldoen

    Motoren

    Dit is andere wetgeving, basic komt het erop neer dat men alleen met een ADR vervoersvergunning vaste brandstofmotoren mag vervoeren en alles wat 1.4 geclassificeerd is, 1.3 is in NL door de opslageisen niet mogelijk. Tevens zijn voor de opslag diverse vergunningen nodig. Zelf motoren invoeren ed is dus zeer duur en kan zeer lastig zijn. Alle vergunningen gelden niet alleen voor bedrijven, ook voor particulieren. In de zeer nabije toekomst komt er op de tripoli site hier een goed overzicht van.

    Wat erg belangrijk is in deze zaak is dus dat iedereen die de hobby wil uitoefenen en tevens de hobby een warm hart toedraagt gewoon lid wordt van een van de 4 verenigingen daar deze steun hard nodig is om de hobby van LPR, MPR, HPR en Research vliegen in Nederland mogelijk te maken en voor iedereen bereikbaar te maken. Want alleen met de wetgeving op het gebied van de luchtruimstructuur zijn we er nog niet. Hierna volgen overleg met gemeentes voor de benodigde vergunningen van lanceerdagen en het in orde krijgen van de benodigde vergunningen en vereisten voor het vervoer en opslag van de motoren. Ook hebben alle motoren die in Nederland gevlogen worden een UN erkenning nodig en een CE certificatie, zonder dit ben je illegaal bezig en dit kan tot zeer veel problemen leiden.

    Daarnaast is er nog het punt van verzekering, geen enkele eigen verzekering dekt het werken met raketten en of het lanceren hiervan. Op dit moment heeft naar mijn weten alleen Tripoli Nederland een verzekering voor zijn leden, ben je hier bewust van als je gaat lanceren in Nederland.

    Het zijn allemaal regels, maar besef je goed dat deze hobby heel erg goed mogelijk kan worden op veel grotere schaal in Nederland, maar dan wel binnen een veilig kader van regels tav de wetgever. Dit is de veiligste hobby ter wereld met zeer veel mogelijkheden, dus ondersteun een van de verenigingen en have fun building and launching. :D

    Groeten

    Frank De Brouwer
     

Deel Deze Pagina