Wheelpant maken

Goedenavond allemaal​
Ik heb een aantal lunchpauses overgeslagen om een Wheelpant te klooien en mischien wel leuk om ieder ander te motiveren om lekker met het prachtige aluminium te gaan rommelen.
Gebruikte materiaal wederom 0,5 3003 alloy .
Bij het vervaardigen van de mal heb ik 18mm multiplex gebruikt omdat je de lijnen in het hout goed kunt gebruiken als referentie vanuit een hartlijn om links en rechts mooie symetrisch te krijgen.
Eerst de ene helft van houten poot gevormt,eerst grof met een bandslijp lucht machientje en later met een vijl en schuurklos.
Daarna andere zijde al lijn
full
en telende om gelijk te vormen.
Heel leuk klusje alleen erg stoffig.
Hout met G4
full
voor de hechting behandelt, en een laag filler en polyfineer als laatste.
Beetj
full
e geschuurd en mal spik en span.
Daarna gaan kloppen en rollen.
Voor de zijde di
full
e nog gemaakt moet worden zal ik beginstappen tot eind laten zien.

Groeten Paul
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mao autogenisch lassen kan iedereen leren maar vereist veel oefening.
Je hebt daar een acetyleen en een zuurstof fles nodig,reduceerventielen om de slangdruk te regelen en een brander om te kunnen lassen.
Om het te leren is het wijs om te beginnen met staal want Alu lassen is aanzienlijk lastiger en vereist nodige ervaring omdat je het niet van kleur ziet veranderen zoals bij staal.
Voor het lassen van Aluminium met een brander heb je ook een flux nodig i.v.m de oxydelaag.
Maar je kunt ook lijmen of klinken om verbinding te maken i.p.v lassen.

Hallo Jeroen

Ik heb laatst gezien dat jij ook mooi werk kan maken met Alu op je D21
Ik heb me vorig jaar een keer erg onvriendelijk uitgelaten jegens jou en bied jou daar bij deze mijn exuses voor aan .
Het was niet terecht van mij sorry

gr Paul

Het origineel is ook van aluminium, dus de enige manier om een échte wielkap voor dit model te maken is aluminium. Ik vind het géweldig mooi handwerk, super leuk om te zien dat iemand dit zo kan maken.
Jakko

Paul, dit is werkelijk een staaltje vakmanschap! Prachtig gewoon :proost:

waarom aluminium ipv kunstoffen?

Het origineel is ook van aluminium, dus de enige manier om een échte wielkap voor dit model te maken is aluminium.

Voor een model zou ik zelf ook kiezen voor kunststof (glasweefsel met epoxy) omdat dit een gebied is dat nog eens wat klappen te verduren kan krijgen
Een beetje hobbelig veld met een obstakeltje geeft gauw wat deuken in het aluminium vrees ik :(
Epoxy is wat slagvaster en veerkrachtiger en kan de klappen dus beter opvangen

desalniettemin prachtig stukje vakwerk!
Enne ja, de echte schaalpurist maakt hem uiteraard van alu gelijk het origineel ;)

Groeten, Ralf

Wanneer spreek je eigenlijk van aluminium lassen? En autogeen is deze benaming geijkt op het gas acetyleen? Ik heb wel aluminium hard gesoldeerd weliswaar met toevoeging van materiaal al kan je het ook aan elkaar laten vloeien. Ook erg lastig hardsolderen, het werkpunt ligt ook dicht bij het smeltpunt en de verkleuring van het materiaal is moeilijk/niet te constateren. Het doceren van je warmte toevoer in het materiaal (zeker niet teveel) is eigenlijk het moeilijkste.

groeten, Michiel

Oxy/hydrogen

Hallo michiel
Je spreekt van lassen als het moedermateriaal echt tot smelten wordt gebracht en leterlijk in elkaar gevloeit word met of zonder toevoeging van een draad van gelijke samenstelling!.
Je kunt ook autogeen lassen met hydrogen gas voor zo ver ik weet wat erg zuiver is en wat tijdens WW2 veel gebruikt werd in de vliegtuig industrie.
Op een gegeven moment was er een tekort aan acetyleen omdat er onvoldoende te krijgen was om de voledige oorlogsindustrie te voeden,en toen werd gelast met het Oxy/Hydrogen gas oftewel zuurstof/hydrogeen.
Voor het Aluminium lasssen(autogenisch) gebruik je een Flux die je op de randen van het te lassen plaat smeert.
Op het moment dat dat Flux de juiste temperatuur bereikt heeft gaat het letterlijk lopen als water,het verandert dus van droge vorm naar vloeibaar en dan gaat het glimmen .
Nu is dit je moment waarop je moet reageren met je laspit en dus begint te lassen.
Het draait inderdaad allemaal om de beheersing van je temperatuur en dat moet je aan leren voelen en op inspelen.
Resultaten van dit proces kun je nog zien in mijn vorige draadje.
Het is een systeem wat al oud is(vanaf 1912) maar erg goed en betrouwbaar is en word nog gebruikt in Custom work in diverse takken.
Vanaf 1942 heeft de Northrop fabriek ook tig geintroduceerd maar dat is weer een verhaal appart.

Hallo michiel
Je spreekt van lassen als het moedermateriaal echt tot smelten wordt gebracht en leterlijk in elkaar gevloeit word met of zonder toevoeging van een draad van gelijke samenstelling!.
Oke, das helder maar het lijkt mij dat solderen en lassen van aluminium heel dicht (zeker qua temperatuur) bij elkaar ligt. Dus eigenlijk als ik te veel warmte in het werkstuk had gebracht tijdens het hardsolderen en het moedermateriaal net ging smelten was ik eigenlijk aan het lassen! Maar dat het niet makkelijk is heb ik wel ervaren!

groeten, Michiel

full
Mao voor het maken van de beplating op jou romp maak ik gebruik van een engels wiel en een krimpmachine(portoformer).
Dat is een fantastische uitvinding van de engelsen die daar echt meester in zijn.
Voor het modellen werk kun je een eenvoudig ding maken helemaal als je gelegenheid en kennis van draaien hebt.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back