Na een leuke kennismaking met de autogyro tijdens de bouw en het vliegen van de Twirl (Al Foot) ging ik op zoek naar een leuk vervolg-modelletje, weliswaar single-rotor. Intussen ook al zelf zitten experimenteren met de bouw van drie- en vierblads single-rotors met wisselend succes. Over de Whippit is veel info te krijgen op RCGroups.... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1953476 en de nodige filmpjes op YouTube: Hier nog even een foto van de bedenker van de Whippit, genaamd Richard Harris:
Intussen gaat de bouw door, maar wel in kleine stapjes. Leuk detail: vanavond vloog er boven Hattem een echte (1 op 1) autogyro.
En inmiddels op A1 formaat de tekening laten drukken en wat onderdelen laten aanrukken, evenals UHU POR en MG servo's. Daarnaast ben ik nog op zoek naar suggesties voor de bladen: lengte 40cm, koorde 5cm en profiel, platte clark-Y: Weet iemand een adresje waar ik zoiets zou kunnen laten fabrieken?
Ik kàn natuurlijk spare-blades van de auto-g (Durafly, verkrijgbaar bij HK) aanschaffen en deze gebruiken, maar... 1. deze bladen zijn zo stijf als een plank, 2. deze bladen zijn nauwelijks leverbaar in Nederland (in verkeerde warehouse), 3. ik bouw liever zelf (== bouwplezier). Stijve bladen bij een autogyro lijkt erg voordelig, is het echter niet. Bij èchte één-op-één autogyro's kunnen de bladen als een paraplu die naar boven klapt ook naar boven flexen. De centrifugaal-kracht houdt ze min of meer op hun plek. Zou je die flex niet hebben, is het vergelijkbaar met een rudder-elevator vliegtuig zonder dihydral (onvliegbaar). Daarnaast kent de autogyro vanwege het roterende blad allerlei negatieve eigenschappen die je enigszins wil kunnen dempen met deze flex. Het mooie aan bladen voor een auto-gyro is, dat de onderkant plat mag/ moet zijn. Ik heb gekozen voor een 1,5mm balsa onderzijde en 6mm Depron bovenzijde die in profiel zal worden gesneden met hete-draad:
Inmiddels weer een paar stapjes verder in het bouwproces. In plaats van 9mm EPP heb ik gekozen voor 6mm Depron (middensectie: 6mm + 3mm = 9mm Depron). Dus, iets minder grof als op tekening, maar dat zal de vliegprestaties waarschijnlijk alleen maar goed doen. Op foto inmiddels ook de bladen èn de gemodificeerde HobbyKing Auto-G head, met nieuwe GFK delta-vormige headplate met dank aan http://www.coolwind.co.uk/ die het origineel + modificaties voor een zacht prijsje vanuit de UK distribueert. Het stabilo krijgt geen hoogte-roer-functie, want dit wordt geregeld met de bestuurbare headplate. Er komt nog wel een richting-roer op dat wel bestuurbaar is middels servo (nog niet zichtbaar).
De bouw valt toch tegen... dat heeft er o.a. mee te maken dat ik geen 9mm EPP, maar 6mm Depron gebruik. EPP is zwaarder, waardoor er in de neus erg veel gewicht in de vorm van LiPo, Motor en ESC bij 'moet'. Bij de bouw van mijn Whippit bleek de LiPo niet voor de hoofdboom, maar achter de hoofdboom te moeten komen. Enfin, nu heb ik een erg grote opbergruimte voor m'n mini-ontvanger, super handig natuurlijk .
En het begint al op een complete autogiro te lijken: Vandaag de lichtgewicht bladen proef laten draaien in een flinke bries, en dat verliep erg goed. In no time >100 rotaties/min. Binnenkort maar 's proefvliegen.
En intussen is al twee keer het luchtruim verkend en .... de harde Nederlandse bodem eronder. Binnenkort hopelijk filmpje van succesvolle vlucht.