Whistler SP400 Racer.

Hoi Allemaal,

Ik heb zojuist van iemand een leuk aanbod gehad, en ik dacht ik laat em hier even inspecteren. :P

Ik heb van iemand een aanbod gehad voor een hagelnieuwe Whistler.

Whistler-main.jpg

Een 1120mm spanne sp400 klasser met een gewicht van 600~750gram.

Hij lijkt een beetje zwaar, maar ik heb zogoed als 0 verstand van racers. ;)

Eventuele aandrijvingen die ik al heb liggen, zijn een Typhoon micro 6/15, en een Typhoon 15/10. Maar aangezien dit een sp400 racer is, twijfel ik eraan of ik et geweld van een 15/10 erin kan krijgen (motor en accu zijn mischien te dik voor dit slanke toestel)

Ook denk ik dat de 6/15 mischien wat te klein is voor et gewicht dat eraan moet?

Laat maar horen wat jullie van dit toestel vinden, en wat voor aandrijvingen jullie zouden gebruiken. Ik heb echter wel 1 wens, en dat is langer kunnen vliegen dan 5 minuten. ;)

Zoals je in het onderstaande schema ziet zal een 6/15 kantje boord zijn gezien het gewicht. Een 15/10 lijkt me ook niet ideaal.. meer power dan snelheid. Zou eerder denken aan een MEGA motor of een WARP wil je dit ding bloedsnel maken.

Als je niet bekend bent met speed modellen (racers) wat is er dan mis mee (mits je hebt liggen) om te beginnen met een Speed 400 ?

Raak je een beetje vertrouwd met het toestel.. opfokken kan altijd nog.. toch?

dlsptyphoonca5.jpg

Verder adviseren ze voor dit model de volgende motor :

http://www.freeair.cz/ENGLISH/HCS C 150W-AJ.html

Je kan dan ook een gelijkwaardig kloontje kopen m.b.t. KV en gewicht.
Beetje rondneuzen op RCT of UnitedHobbies.

Propje een klapprop : 8/6; 9/5; 10/6; 11/8

dit is toch geen sp400 pylon racer? die zijn meestal veel kleiner (80cm span)

En ja je kan volgens mij veel beter een hoogtoerige binnenloper gebruiken in zoon racer. Liefste natuurlijk een Lener of Hacker een MEGA, HET-RC-edf of WARP kan ook.

@noah, warom een klap-prop?

@nando : dan kun je klappen?

Klein propje kan ook natuurlijk maar voor dit soort modellen is toch meestal een klapprop voorgeschreven?

Opfokken kan altijd nog, inderdaad. :P Maar ik heb geen enkele Sp400 7.4v meer over, en bij borstel motoren komen ook weer accu toestanden kijken, want 3s lipo teveel en 2s lipo teweinig. :P Dus dat gaat weer een paar NiMH packs kosten denk ik. Dus een motor van 7 euro, 2 packs van 15 euro zoiets, 37 euro voor iets dat ik waarschijnlijk na 20 rondjes weer eruit zal slopen. ;) Dan denk ik, pak beter een lekkere dikkop en benut eens een keer de software van mijn zender door de throttle wat te limiten. ;)

Ik heb nog wat accus en regelaars liggen uit mijn Picojet-op-480 tijd, maar ik heb et idee dat die weinig zin meer hebben. ;) Ik zal ze eens cyclen en reanimeren. Et zijn 8c 1100 packs van CBP.com.

15-10 erin lepelen. De diameter is net zo groot als die van de 6-15.
7x6 of een 7x7 prop erop, dan vliegt het in ieder geval. Dan kun je weer verder kijken / met de propmaat spelen, of nog steeds een andere motor aanschaffen.

Heeft http://www.aero-nuts.com mischien niks interesants? Ik ben goeie maatjes met PanLau, dus als ik daar n mooi motortje koop krijg ik meestal wel free shipping ofzo. ;)

Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze motor? ongeveer 270watt en 3800kv. Ze noemen et een 450klass motor, dus ik gok dat et iets van een 400 formaat weg zal hebben? Ze hebben ook nog een iets rustigere 400klasse motor die 220watt boert met 3800Kv. Die laatste zou leuk vliegen op zon 12C 3s 2200 lipo denk ik.

In het test filmpje vliegen ze overgens met een 4.1x4.1 propellortje. En dat wordt toch naar mijn idee best snel gevlogen op zon MIG achtig geval, dus dat zal dan wel nog wat harder scheren op zon whistler?

En ik denk dat een klap prop eigenlijk toch niet zo dom is, toch? Een kromme as is ook niet alles volgens mij. ;) Of gaan de RPM waar we et bij dit soort modellen over hebben VER voorbij de klapprop limiet? Die van graupner juinen volgens mij bij de 13.000 al uit elkaar. :lol: En of et bij zulke kleine props als hierboven eigenlijk nog wel nodig is weet ook niet.

Wil je gebruik maken van de geadviseerde motor moet je een motor zoeken die in dezelfde range zit als :

1346 RPM/V tot 1515 RPM/V
met een gewicht van 53g.

Als je bij Aero-nuts gaat kijken is er geen een die in aanmerking komt.
of te lage kv (of extreem hoog) of teveel gewicht.

1300~1500Kv lijkt me zo weinig? Is dat echt wel genoeg? :? Ik speel al n tijdje met 1750Kv fietsbellen, en zelfs dat leek me al zo weinig. Komen we dan in de buurt van de 7x7 propellors ofzo?

In het test filmpje vliegen ze overgens met een 4.1x4.1 propellortje. En dat wordt toch naar mijn idee best snel gevlogen op zon MIG achtig geval, dus dat zal dan wel nog wat harder scheren op zon whistler?

denk het niet... die prop is om het toestel te trekken veeeeel te klein!

Trouwens.... MIG geval!?!?? het is een Rafale

Freakazoid zei:
1300~1500Kv lijkt me zo weinig? Is dat echt wel genoeg? :? Ik speel al n tijdje met 1750Kv fietsbellen, en zelfs dat leek me al zo weinig. Komen we dan in de buurt van de 7x7 propellors ofzo?

een 15/10 heeft ook 1500kv hoor...

Die prop staat op aeronuts en int filmpje geloof ik ook nog, dus tsja, wie ben ik om dat tegen te spreken. :P En al is et een gele schijtlijster. :lol: Hij lijkt naar mijn idee een beetje op zon ouwe straaljager. Niet op een pylon racer schermesje. :P

En die pylon dingen lijken mij altijd zon flinke RPM te hebben, dus keek ik vreemd op van die 1300Kv. Maarja zoals ik al zei, ik weet niks over racers, dus et zou makkenlijk kunnen hoor. ;)

Die united shop heeft iig niks in die klasse.

Is dit mischien iets?
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=924
Of is ie mischien wat te zwaar?

Als je er een pylonracer van wilt maken, dan moet je idd een snelle motor erop zetten. Denk dan aan 2500-3000RPM/v
Geschikte motoren:
Warp 3 turns
HET-RC EDF 3W
MEGA heeft zo'n (dure) variant.

Deze motoren hebben speed 400 afmetingen.
Op 3s lipo met een CAM4,7x4,7 (Geen Klap!!!!) trek je dan ongeveer 30A. (Bij de warp 3 iets minder)
Dat gaat snel.

Je kan er ook Hotliner van maken, Dan moet je een wat langzamere motor hebben, met een grote klapprop erop. En toch nog veel spoed.

Prop staat wel op een PUSH model.

Die motor van RC heb ik in mijn spacescooter.. bijna vergelijkbaar met een 15/10.. erg veel power in ieder geval.

Hmm, 30amp betekend of een korte vlucht, of een loodzware kist. :P Dan zal et denk ik maar een hotlinertje worden denk ik. ;) Een pylonracer is een toestel dat plankgas zijn rondes doet, maar wat maakt een hotliner nou eigenlijk een hotliner?

Lekker vlot de hoogte in, een duik maken, en dan lekker fluitend en gierend een metertje of 5 boven de grond voorbij scheren, dat is wat ik verwacht van dit toestelletje. ;)

Freak, waarom probeer je niet wat van die modellen in AFPD.. dan heb je een indruk van hoe snel die dingen zijn.. landen in in ieder geval met 20 rondjes afremmen.

Ik heb al een tijd zitten knoeien met de turnleft, dat gaat vrij aardig, en inderdaad, die dingen hebben een weerstand van 0, dus de halve vlucht is motorloos rondjes toeren. ;) Koelt wel lekker af natuurlijk.

MAAR.. Zon simulator wekt eigenlijk niet echt de indruk van hoe een model int echt is vind ik. Toen ik bijvoorbeeld in vlissingen 4 van die knipmessen de lucht in zag gaan, viel ik zowat om van verbazing, terwijl ik ze al tig keren bekeken en gevlogen had op mijn computer. ;)

Back