White Giant depron wing van 160 cm

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Omdat mijn linkerhand al een paar maanden niet helemaal meedoet (ik ben links... gelukkig zit er sinds kort enige verbetering in) en ik toch graag iets wilde bouwen, heb ik me gestort op de Blue Giant van Jomari:
(Jomari - Onlineshop)
Door in depron te bouwen, zouden eventuele mislukkingen (door mijn gebrekkige handfunktie) niet zo vervelend zijn; in de praktijk zijn er nu wel wat littekens te vinden op de huid van de White Giant, die ik met epoxy weer heb hersteld...

Omdat ik geen zin had mijn witte Depron blauw te verven blijft het bij mij gewoon een White Giant.

Ik hou van vliegende vleugels, en van zwevers, ik wilde deze vleugel proberen als zwever in te zetten. Dit is niet echt een bouwverslag want hij is al af en heeft gevlogen - ik heb geen foto's gemaakt onder het bouwen, leek me niet nodig omdat de beschrrijving bij Jomari heel duidelijk is- maar ik heb wel een paar aanpassingen gemaakt die misschien wel leuk zijn voor wie dit ding ook wil maken. Dit is hoe het origineel eruit ziet:

Het rompje heb ik weggelaten; in de 5cm dikke vleugel is ruimte zat om alle electronica weg te stoppen. Om de motor te bevestigen zit er een 3cm brede strook aluminium op de onderkant van de vleugel gelijmd, waarvan het uiteinde 90º omhoog is gebogen, hierop zit de outrunner geschroefd. Zeer degelijk, en het geeft je eventueel de mogelijkheid om de domping aan te passen gewoon door wat te buigen.

675749a10eeb660f7.jpg

Origineel worden de twee vleugelhelften gewoon met UHU-Por tegen elkaar geplakt. Dat vond ik toch een beetje fragiel. De twee liggers (6mm depron) maken een hoek met elkaar en kunnen dus niet eenvoudig aan elkaar verbonden worden. Ik heb een blok genomen van een grofcellig schuimmateriaal (het was ooit verpakkingsmateriaal van LCD monitoren, licht en erg stijf) en daar een blok van gesneden van plm. 30x5x8 cm.
Naar de uiteinden bijgesneden zodat het min of meer in de vleugels past en achter tegen de ligger aan. Toen flink volgesmeerd met bruislijm en de vleugel in elkaar geschoven. Bruislijm is hier perfekt voor; overal waar het materiaal niet helemaal aansluit, zorgt de lijm daarvoor. (Wel gewicht erop leggen terwijl het droogt, anders zwelt de hele vleugel op!)
Verder gaat er een strook depron over de naad, en voorop een opening waar een 2S lipo in past (met een strookje tape eroverheen). Vanwege dat blok schuim als vleugelverbinding lopen de kabeltjes nu buitenom; nou ja...

Laatst bewerkt door een moderator:
De winglets heb ik een heel stuk kleiner gemaakt, ik heb ze simpelweg ingekort tot pal achter de elevons. Vind ik veel mooier, en de eerste vluchten wijzen uit dat het vliegtechnisch geen enkel probleem is, ik denk dat ze nog wel kleiner kunnen ook.

Onderop heb ik een soort handvaatje gemaakt van 1,5 mm triplex (net als bij de DizzyBird); is wel veel handiger om het ding op te gooien. Hoewel mijn ervaring met de SportWing is dat er in de praktijk nooit een hand in de prop komt bij het gooien, heb ik tot dusver de helpers beloofd pas gas te geven als het ding uit hun hand is... door het geringe gewicht heb je tijd genoeg.

675749a10eeabbfe4.jpg

Het vliegt... en het vliegt behoorlijk goed ook. In eerste instantie de uitslagen flink kleiner moeten maken (ze kunnen nu eigenlijk weer wat groter, vooral voor de roll, vooral hoogte is gevoelig zoals altijd op een vleugel). Het ding weegt echt heel weinig (heb alleen een wandweegschaal en daar krijg ik 'm niet op...) maar volgende keer gaat er een dikkere lipo in, het extra gewicht is wel prettig als het een beetje waait en de extra power is nooit weg (de SportWing klom met hetzelfde motortje en 3S heel behoorlijk, maar hier hield het niet over).

In elk geval is het wel een gaaf ding in de lucht. Het zou best kunnen dat ik er nog eens een "serieuzere" versie van maak, met nog wat aanpassingen...

Bijvoorbeeld: de ligger veroorzaakt nogal een knik in het profiel. Het zou mooier zijn om een aantal ribben te maken, de ligger zou dan kunnen vervallen. Hoeven er niet veel te zijn, vier of vijf. (Kleine moeite om dan ook wat wash out in te bouwen, hij is nu een paar keer in een vrille gedoken, die overigens door de lage vliegsnelheid vanwege de geringe vleugelbelasting vrij gemakkelijk was te herstellen).
De winglets zijn hartstikke kwetsbaar, alleen al tijdens transport... je schuift toch 1.60 m. vleugel in de auto. Bij een duurzamer versie zouden die van balsa zijn.
Het gat dat ik heb gesneden voor de accu lubbert en scheurt uit. Dat moet dus versterkt worden. Nu met plakband, misschien dat ooit een vakje met deksel wordt gemaakt (maar een deksel van depron is ook niet alles).

Alles bij mekaar kan je wel merken dat je op dit formaat tegen de grenzen zit van wat met depron nog gaat. Eenmaal in de lucht is er niks aan de hand, maar op de grond is het bij dit formaat nogal kwetsbaar.

Maar, evengoed een leuk ding om mee te vliegen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is leuk geworden bart, een verfje zou nooit weg zijn :rolleyes:

Als je binnekort weer gaat vliegen en je neemt deze mee wil ik wel een filmpje maken. En hoe komt dat toch dat wings (of ja sorry 'vliegende vleugels') zo snel in een vrille willen? Is daar niet iets op te maken..?

Ja, een beetje wash out zou moeten helpen. Dan overtrekken de tippen niet zo gauw.

Na wat google'en dit verslag gevonden, wist niet dat je deze vleugel al eens gebouwd had Bart. Laatst geprobeerd om op mijn Dizzy Bird een motor te zetten maar dat bleek toch moeilijk. De vleugelbelasting werd wat te hoog en ik kon niet de juiste motordomp vinden. Nu heb ik al tijden geleden de Blue Giant op de site van Jomari zien staan en altijd gedacht: 'die ga ik nog een keer bouwen' Dus daar ga ik nu maar eens aan beginnen! Zal binnenkort hier wat foto's plaatsen. Hoe is het afgelopen met jou Blue Giant, Bart? Vliegt hij nog steeds?

Groeten Rick

Hoi Rick,
Nee de White giant heeft niet erg lang geleefd... ik weet niet eens meer hoe hij is geëindigd. Staat me iets bij van grote stukken vormloos depron. Is vast niet bij het transport gebeurd... hij zal wel een klap gemaakt hebben.

Op zich moet het best lukken de Dizzybird te motoriseren... als het maar licht spul is...

Overigens gisteren net mijn SportWing gemold, ik wist al dat-ie bij hoge snelheid flutter op de roeren kreeg, maar dat gebeurde nu terwijl hij recht boven me zat en daarom had ik geen erg hoe hard hij omlaag dook, toen ik de flutter zag was hij meteen het volgende ogenblik in twee stukken. Dat wordt weer plakken, en ik denk ook wel wat carbon toevoegen maar...

Dank voor je antwoord Bart;)
Ik blijf er toch altijd een zwak voor hebben, vliegende vleugels. Hoewel ze toch meestal wel weer lastige eigenschappen met zich meebrengen. Wie weet bouw ik hem ooit nog eens een keer de Blue/White Giant, er is nog zo veel.....

Jammer van je SportWing. Gelukkig heb je die mooie Geier nog!

Groeten Rick

ik heb em ook liggen maar zonder motor, wou het voor acro op de helling, maar het vliegt voor geen meter.

ik heb em ook liggen maar zonder motor, wou het voor acro op de helling, maar het vliegt voor geen meter.
Het ding is heel erg licht, voor acro moet je snelheid op kunnen bouwen en daar heb je een hogere vleugelbelasting voor nodig. En de constructie is niet sterk genoeg om serieus ballast toe te voegen. Voor aan de helling is de vliegsnelheid ook niet voldoende.

Back