Omdat mijn linkerhand al een paar maanden niet helemaal meedoet (ik ben links... gelukkig zit er sinds kort enige verbetering in) en ik toch graag iets wilde bouwen, heb ik me gestort op de Blue Giant van Jomari:
(Jomari - Onlineshop)
Door in depron te bouwen, zouden eventuele mislukkingen (door mijn gebrekkige handfunktie) niet zo vervelend zijn; in de praktijk zijn er nu wel wat littekens te vinden op de huid van de White Giant, die ik met epoxy weer heb hersteld...
Omdat ik geen zin had mijn witte Depron blauw te verven blijft het bij mij gewoon een White Giant.
Ik hou van vliegende vleugels, en van zwevers, ik wilde deze vleugel proberen als zwever in te zetten. Dit is niet echt een bouwverslag want hij is al af en heeft gevlogen - ik heb geen foto's gemaakt onder het bouwen, leek me niet nodig omdat de beschrrijving bij Jomari heel duidelijk is- maar ik heb wel een paar aanpassingen gemaakt die misschien wel leuk zijn voor wie dit ding ook wil maken. Dit is hoe het origineel eruit ziet:

Het rompje heb ik weggelaten; in de 5cm dikke vleugel is ruimte zat om alle electronica weg te stoppen. Om de motor te bevestigen zit er een 3cm brede strook aluminium op de onderkant van de vleugel gelijmd, waarvan het uiteinde 90º omhoog is gebogen, hierop zit de outrunner geschroefd. Zeer degelijk, en het geeft je eventueel de mogelijkheid om de domping aan te passen gewoon door wat te buigen.
Origineel worden de twee vleugelhelften gewoon met UHU-Por tegen elkaar geplakt. Dat vond ik toch een beetje fragiel. De twee liggers (6mm depron) maken een hoek met elkaar en kunnen dus niet eenvoudig aan elkaar verbonden worden. Ik heb een blok genomen van een grofcellig schuimmateriaal (het was ooit verpakkingsmateriaal van LCD monitoren, licht en erg stijf) en daar een blok van gesneden van plm. 30x5x8 cm.
Naar de uiteinden bijgesneden zodat het min of meer in de vleugels past en achter tegen de ligger aan. Toen flink volgesmeerd met bruislijm en de vleugel in elkaar geschoven. Bruislijm is hier perfekt voor; overal waar het materiaal niet helemaal aansluit, zorgt de lijm daarvoor. (Wel gewicht erop leggen terwijl het droogt, anders zwelt de hele vleugel op!)
Verder gaat er een strook depron over de naad, en voorop een opening waar een 2S lipo in past (met een strookje tape eroverheen). Vanwege dat blok schuim als vleugelverbinding lopen de kabeltjes nu buitenom; nou ja...
(Jomari - Onlineshop)
Door in depron te bouwen, zouden eventuele mislukkingen (door mijn gebrekkige handfunktie) niet zo vervelend zijn; in de praktijk zijn er nu wel wat littekens te vinden op de huid van de White Giant, die ik met epoxy weer heb hersteld...
Omdat ik geen zin had mijn witte Depron blauw te verven blijft het bij mij gewoon een White Giant.
Ik hou van vliegende vleugels, en van zwevers, ik wilde deze vleugel proberen als zwever in te zetten. Dit is niet echt een bouwverslag want hij is al af en heeft gevlogen - ik heb geen foto's gemaakt onder het bouwen, leek me niet nodig omdat de beschrrijving bij Jomari heel duidelijk is- maar ik heb wel een paar aanpassingen gemaakt die misschien wel leuk zijn voor wie dit ding ook wil maken. Dit is hoe het origineel eruit ziet:

Het rompje heb ik weggelaten; in de 5cm dikke vleugel is ruimte zat om alle electronica weg te stoppen. Om de motor te bevestigen zit er een 3cm brede strook aluminium op de onderkant van de vleugel gelijmd, waarvan het uiteinde 90º omhoog is gebogen, hierop zit de outrunner geschroefd. Zeer degelijk, en het geeft je eventueel de mogelijkheid om de domping aan te passen gewoon door wat te buigen.

Origineel worden de twee vleugelhelften gewoon met UHU-Por tegen elkaar geplakt. Dat vond ik toch een beetje fragiel. De twee liggers (6mm depron) maken een hoek met elkaar en kunnen dus niet eenvoudig aan elkaar verbonden worden. Ik heb een blok genomen van een grofcellig schuimmateriaal (het was ooit verpakkingsmateriaal van LCD monitoren, licht en erg stijf) en daar een blok van gesneden van plm. 30x5x8 cm.
Naar de uiteinden bijgesneden zodat het min of meer in de vleugels past en achter tegen de ligger aan. Toen flink volgesmeerd met bruislijm en de vleugel in elkaar geschoven. Bruislijm is hier perfekt voor; overal waar het materiaal niet helemaal aansluit, zorgt de lijm daarvoor. (Wel gewicht erop leggen terwijl het droogt, anders zwelt de hele vleugel op!)
Verder gaat er een strook depron over de naad, en voorop een opening waar een 2S lipo in past (met een strookje tape eroverheen). Vanwege dat blok schuim als vleugelverbinding lopen de kabeltjes nu buitenom; nou ja...
Laatst bewerkt door een moderator: