Whoohoo DLG (eigen ontwerp, en bouw)

Een tijdje terug wilde ik eens een DLG proberen, dus besloot ik er zelf 1 te maken. (Dit is hem geworden)

Ik wil hem vandaag maidenen, echter hebben jullie nog tips voor ik hem de lucht in gooi. En tips bij het werpen en vliegen.

Ik was in ieder geval al van plan om het vliegtuig eerst rustig bovenhands te gooien, en zo uit trimmen. Voor dat ik de discus worp langzaam aan ga proberen.

Nog wat extra info over de bouw van het model:
Vleugel:
balsa, depron en koolstof 3mm buis, 'launch peg' is ook koolstof 3mm buis, en zit verstevigd vat aan het balsa en de koolstof verstevigings buis m.b.v. een een stukkje massief PS. Kleine v-stelling.

Romp:
Is grotendeels depron, neus is XPS envleugel bevestiging is van balsa. Vleugels zijn namelijk verwijderbaar door 6 schroeven.

Staart:
15mm rond balsa, met v-staart aan gestuurd met pull-only 1mm koolstof staafjes en elastiek. Ik heb nog niet ergens kunnen vinden waarom dlg's meestal geen v-staart hebben?

weegt 271 gram, lichtgewicht voor wat ik gewend ben.

EDIT:
extra foto's hier

Laatst bewerkt:
HLG

Ik was in ieder geval al van plan om het vliegtuig eerst rustig bovenhands te gooien, en zo uit trimmen. Voor dat ik de discus worp langzaam aan ga proberen.
Dat lijkt mij een goed idee ;)

Heb je het zwaartepunt al bepaald? Lees even dit: hoe-een-zwever-af-te-stellen-trimmen

Jammer dat je een V-staart gemaakt hebt. De voor een DLG zo karakteristieke kruis-staart zorgt ervoor dat het slingeren na de worp gedempt wordt. Met een V-staart lukt dat niet goed. Dáárom hebben DLG's geen V-staart

Je hebt eigenlijk een HLG gemaakt, in plaats van een DLG
Dit is HLG:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah bedankt.

Als het me niet bevalt, kan ik eventueel de er een kruis-staart van maken, of een Y staart door een verticale vin onder de staart te plakken?
Of heeft zo'n Y-staart dan nog niet het juiste effect?

Zwaartepunt had ik al bepaald op 33% volgens deze. Maar kan geen kwaad nog ff te checken met WinLaengs4.

die staart ga je zo van de eerste dag stuk gooien.
dit is geen staart die Discus launchen aan kan.

of een Y staart door een verticale vin onder de staart te plakken?
Of heeft zo'n Y-staart dan nog niet het juiste effect?

Laurens,

een verticale vin onder de staart heeft zeker zin omdat je hiermee voorkomt dat de romp op torsie wordt belast tijdens de worp, dus zeker een aanrader. Een kruisstaart demp mogelijk beter en zal hierdoor iets hoger gooien, maar dat is (voorlopig) bijzaak.

P.s. Wofgang Zach heeft ooit een Turbo uitgerust met een Y-staart

Bas

prisp_1180218_2.jpg

Laatst bewerkt:
Laurens,

een verticale vin onder de staart heeft zeker zin omdat je hiermee voorkomt dat de romp op torsie wordt belast tijdens de worp, dus zeker een aanrader. Een kruisstaart demp mogelijk beter en zal hierdoor iets hoger gooien, maar dat is (voorlopig) bijzaak.

P.s. Wofgang Zach heeft ooit een Turbo uitgerust met een Y-staart

Bas

ik bedoelde de originele Vstaart van dit zwevertje :)

die staart ga je zo van de eerste dag stuk gooien.
dit is geen staart die Discus launchen aan kan.

Eh, drie keer raden wat er is gebeurd...

Ik doe mijn discus-dansje, gooi hem om hoog, maak de bocht rond linksom en vang hem weer.:o:D

Dus met al mijn enthousiasme nog een keer geworpen, stijg, dan draai ik terug met een lange flauwe bocht, maar hij ging te schuin en ik kreeg hem niet op tijd meer recht :mad:. Vleugel raakt de grond, romp zwiept door hier door breekt de staart, en vervolgens de romp:sad:.
Was ook al m'n keychain camera verloren vandaag, dat was nog stommer van me, niet gecheckt of ie stevig genoeg vast zat :mad:. Zo weg geslingerd in het hoge gras en kon niet zien waar heen precies. Niet echt m'n dag...

Maar goed, romp en staart zijn weer gemaakt met epoxy en seconde lijm.
ook het Y stukje zit er nu aan. Volgende keer beter...

de vleugel heeft ook erg weinig V-stelling, en uw staart dan weer iets te veel :)

misschien eens oplossen?
het zal dan ook minder snel wegkiepen in een bocht.

de DLG's van nu gaan terug naar meer Vstelling in de vleugel.

dat van de Vleugels is zo te fixen met een latje hout of wat ringetjes, staart zou ik anders moeten slopen-_-'. Maar bedankt voor de tips :).

Back