WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedeavond Sjoerd,

    mooi voortgang toch ondanks de tijdelijke bouwstop. word echt een mooi schip zo

    mvg,
    Roald
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Roald
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    ik zou gerust durven zeggen dat ze lelijk is. Maar zo mooi als jij dingen maakt wordt het toch weer prachtig. Ik volg met plezier.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een update zullen we krijgen ook! En hoe!
    Straf en fris. Zie een aantal knappe details. Ja, een zekere lompheid zit er wel in, maar dat heeft ook weer z’n charme. Maar de bak aan techniek en de bende aan detail brengt het zeer fraai tot leven.
    Echte bouwkunst. Das genot voor het oog. Top!
    Gr Bas
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Bram, leuk verwoord.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Bas. Ben er ondertussen al een beetje aan gewend natuurlijk. De foto's 1:1 geven toch een iets ander gezicht dan bij mij op de tafel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Inderdaad een mooi model van een lomp schip ;)
    Groet, Jan.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Tof dat je terug zin hebt in de hobby, het geeft je meteen ook wat verstrooiing in de gedachten.
    Details zien er weer prachtig uit. en wij hebben er vanaf nu een referentie foto bij .
    Meteen ook maar toegeven dat de gelijkenis sprekend is.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Jan. Zeg maar zo, beter dat, dan een lomp model van een mooi schip.;)
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc, de zin in de hobby is nooit weg geweest hoor. Maar door omstandigheden niet aan toe kunnen geven. Tja, als je slepers gewend bent, is dit echt wel anders. Maar met andere uitdagingen zeg maar. Ben in ieder geval weer lekker bezig.
     
    Tug.NL, Roelof_l, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Nog even een stukje techniek. De waterpomp voor het Dredging systeem geplaatst. De koker die overdwars loopt is verbonden met het vaarwater d.m.v. de roosters in de zijkant. De pomp aan één kant in deze koker gestoken met een aan de pomp zittend buisje. Als afdichting een O-ring om dit pijpje gedaan. Vervolgens een constructie gekaakt om de pomp met de O -ring tegen de koker aan te drukken. Theoretisch zou dit dicht moeten zijn. Bij de test zullen we het weten. De koper buis gaat vervolgens aan beide zijden uit de romp. De rubber slang wordt uiteindelijk op deze koper pijp aangesloten. De pomp heeft een 12V geborstelde motor en zal waarschijnlijk middels een ESC worden aangestuurd.

    P1010558.JPG

    Een doorkijkje naar het ruim. Ook de motoren van de thrusters goed te zien. Heb het al eerder gemeld, het is echt mazzel dat op de 1:1 hier luiken op zitten met een hoge rand. Anders hadden hier geen thrusters in gekund, althans niet op de manier die bij Pim en mij gebruikelijk is. Pim heeft wel het één en ander aan moeten passen. maar dat is perfect gelukt. Mijn dank Pim.
    P1010561.JPG

    En nog een plaatje vanaf de bovenkant.
    P1010562.JPG

    En het totaal plaatje. Het gedeelte wat midscheeps op het dek staat is nog demontabel. Hieraan moeten nog diverse dingen aan veranderd worden. Werkelijkheid is iets anders dan in eerste instantie bedacht. Maar dan kan ik het ook mooi apart spuiten. Scheelt weer een hoop afplekwerk.
    P1010564.JPG

    En het werkdek helemaal schoongemaakt, alle aanslag van de gebruikte printplaat verwijderd, ontvet en vervolgens in de primer gespoten. Is gelijk een heel ander gezicht.
    P1010565.JPG

    En even voor de foto op zijn plek gelegd. Het uitneembare deel moet uiteraard ook dezelfde behandeling ondergaan. Ook de losse delen moeten nog in de primer.
    P1010566.JPG

    En hier is te zien hoe ik de printplaat behandel. Kost veel tijd maar op deze manier blijft er geen vuil achter waar vervolgens de verf weer niet aan wil hechten. Ja, ik gebruik hier staalwol voor. Met wat hulpgereedschap kom ik hier mee in de kleinste spleetjes. Is ook nodig want ik heb alles reeds gesoldeerd op de printplaat. Ook hier zit een visie achter. Messing op de printplaat solderen geeft een hele sterke verbinding. Nadeel is dat je achteraf diverse delen, onder andere de railing bijvoorbeeld met de kwast moet kleuren. Anders zou je eerst de railing moeten spuiten en vervolgens op het werkdek plaatsen. Solderen gaat dan niet meer, dus moet je gaan lijmen. Dit lijkt me beter.
    P1010568.JPG

    En een overzichtje van de diverse delen die in de primer staan.
    P1010569.JPG



    P1010570.JPG

    Zo, de tien plaatjes staan er weer op. Heb nog een paar plaatjes, die zet ik maar even in het volgende berichtje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Had nog een paar plaatjes. De romp is ook bijna zover dat deze gespoten kan worden. Dus de laatste dingetjes er op gemaakt. Er zitten intotaal nog 18 ( zichtbare) zink anodes op de romp. Deze heb ik samengesteld uit stukjes Styreen.

    P1010571.JPG

    Vervolgens de romp kaalgemaakt tot op het epoxy en met epoxylijm de anodes op de romp gelijmd.
    P1010572.JPG

    En de rest van de anodes.
    P1010573.JPG

    En dan, na ruim een jaar toch de eerste kleur aangebracht. Grijs dek ( RAL 7000 ) Zoals te zien is alles in dezelfde kleur gespoten. Veel onderdelen op het dek krijgen echter een andere kleur. Voornamelijk wit. Dit dekt prima op deze grijze kleur en omdat het afwijkend is kun je mooi zien waar je nog wat vergeet. Met wit op de primer moet je heel goed opletten dat je geen stukje overslaat. Afplakken en spuiten is geen optie. Althans niet voor mij.;)
    P1010575.JPG

    En ook de lieren die straks de U-Pipe laten zakken en ook weer ophalen, zijn gespoten.
    P1010576.JPG

    Begint allemaal toch wat te leven. Tot de volgende keer.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    een leuke bouwversnelling :) Hoe een laagje verf het geheel er compleet anders doet uitzien.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Bart Cornet vinden dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Nu maar hopen dat deze snelheid er een beetje in blijft zitten. En ja, een kleurtje maakt het plaatje weer anders. Bedankt Marc.
     
    w.harteveld vindt dit leuk.
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Gang is alles. Niet echt natuurlijk. Maar toch nog wel iets kunnen doen. Voornamelijk wat kwastwerk. Afplakken is nauwelijks een optie , dus dan maar met de penseeltjes in de weer.

    P1010577.JPG

    Witte railing, zwarte topbar, witte accenten, wat rode accenten en de blauwe kleur is ook niet verkeerd.

    P1010578.JPG

    Staat niet verkeerd.
    P1010579.JPG

    Ook één van de winches even neergezet. Gewoon voor de kleur.
    P1010580.JPG

    De eerste winch in elkaar gezet en op de plek neergezet. Da kabels van de motor moeten nog wel benedendeks worden gebracht.
    P1010581.JPG

    En nog eentje dan.
    P1010582.JPG

    Ook de tweede winch zit in elkaar. Zal bij de volgende keer ook geplaatst zijn.
    P1010583.JPG

    Hier laat ik het weer even bij. Tot de volgende keer.
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Flits weer mooi Sjoerd, ziet er gelikt uit :thumbsup: :wave
    grt peter
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, je bent erweer! kei goed, we hebben je hier allemaal zeker gemist! Mooie update er komt meteen leven in de boot, hij lijk net op de foto van de echte ;-) die moeren geef die ook even snel een laagje oranje of eventueel zwart want zo is het wat te opzichtig, maar die motor gondels zijn echt wel mooi gelukt man!

    Ik vind het echt een heel leuk bootje geworden al, net iets anders dan wat we hier normaal zien! Ik ben blij dat er wat vorderingen zijn! Ik wacht al op de volgende update, grapje hoor ik weet dat het razend moeilijk is op deze schaal zulks moois te maken, maar toch sla jij daar altijd weer in!
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Peter.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hartelijk dank Jan. Zoals altijd zie je weer iets wat ik beter gelijk had kunnen doeno_O. Maar je hebt volkomen gelijk natuurlijk. Zal overigens nog wel heel even zo blijven. Voor het vastmaken van de winch kabels aan de U-Pipe zullen de motoren er nog wel een keertje af moeten. Pas dan zal ik deze opzichtige kopjes van de bouten gaan kleuren. Beloofd. En ja, het blijft een vreemde eend in de bijt maar heb er wel veel lol in, dat is ook niet onbelangrijk. Morgen maar eens proberen of ik de dekverlichting kan laten branden.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Een beetje kleur doet toch altijd weer heel veel...
     

Deel Deze Pagina