WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Sjoerd, mooi spuitwerk. zijdemat denk ik? en de onderkant met de spuitbus of gewoon met de compressor?
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2021
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Maarten.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Jan. Alles met de Airbrush. Duurt wel even langer dan met de spuitbus maar is goed te doen. En inderdaad, zijdemat. Wil eerst alle kleuren er op hebben en de decals, daarna nog een laag lak er overheen.
     
  4. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Den Bosch
    Je zegt "er moet nog een MOB boot gemaakt worden en ook de kraan is nog niet gemaakt."
    Maar op de laatste foto zie ik een kraan voor de MOBboot, toch?
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waaaaanzinnig! Gaaf hoor!?
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Haha, dat klopt helemaal. De kraan die er al wel op staat is de kraan voor de MOB boot. De MOB boot zelf moet nog gemaakt worden. Op het werkdek komt nog een werkkraan te staan. De pedestal voor deze kraan is al wel gemonteerd. De kraan zelf moet nog in productie.
     
    w.harteveld vindt dit leuk.
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor de reactie Microprop.

    Overigens, ik vergeet dat steeds, ook de leuk aanklikkers bedankt voor hun reactie.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het gaat gestaag terug vooruit, ziet er weer prachtig uit.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Marc, bedankt weer voor de reactie. Het laatste, daar doe ik het voor. Snelheid is van veel minder belang.
     
    vGenLheftruck_Maarten en w.harteveld vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Snelheid is ook niet aan mij besteed hoor met telkens 3jaar per project :).
    Als de update's met regelmaat komen is het al lang goed.
     
  11. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooi project Sjoerd. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

    Ik kwam bij mijn oud werkgever nog een filmpje tegen van een proefvaart van Dredger Maas in Engeland

     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    De productie planning ligt weer eens in de prullenbak. Wilde eigenlijk eerst de romp afmaken wat betreft het spuiten. Dan zou ook het werkdek definitief bevestigd kunnen worden. Het blijkt nu dat kleuren, met name aan de voorkant, overlopen in de verschansing van de boeg. Mooi te zien overigens op het filmpje van Martin 70. Deze moet er dus ook eerst op. Echter kan dit pas als het voordek exact op maat is gemaakt. De verschansing loopt gelijk aan de ronding van de boeg. Dat betekent eigenlijk dat dit voordek ook eerst op de romp bevestigd moet worden. Er zit nl een bepaalde dekrondte in dit dek maar ook vlak voor de stuurhut gaat het dek licht naar beneden. Om de dekrondte en deze knik te maken wil ik er steunstrippen onder solderen. Om dit goed aan te laten sluiten moet ook eerst de opening onder het stuurhuis gemaakt worden en de opstaande rand worden geplaatst waar het stuurhuis overheen valt. Om dit exact te kunnen doen moet dus ook eerst het stuurhuis gemaakt worden, zeker het deel wat over de opstaande randen geplaatst wordt. Ik ben dus eerst met het stuurhuis begonnen. Zoals eerder gemeld had ik deze al in huis liggen dankzij Pim en Jan.

    Dit zijn de sheets waaruit het stuurhuis moet verrijzen. Tesamen met de duidelijke bouw handleiding met plaatjes en een overzicht van de sheets met de verschillende genummerde delen is dit geen hogeschool werk. Geduld met wat goed gereedschap is genoeg. Het samenstellen van de delen doe ik in dit geval met Thinner en een penseeltje. Werkt heel goed zonder dat alles onder de lijm komt te zitten.

    P1010608.JPG

    De eerste stappen zijn gezet. Ook de dekronding is meegenomen in het pakket en klopt ook precies.
    P1010607.JPG

    En even een proefpassing op het schip. Ook gelijk weer een heel ander gezicht.
    P1010609.JPG

    En ik gooi er nog even twee overzichtsplaatjes tegen aan.
    P1010610.JPG

    P1010611.JPG

    Kwam tijdens het maken van de stuurhut nog een dingetje tegen wat ik op moet oplossen. Aangezien mijn intentie is om de stuurhut in te richten moet ik er wel bij kunnen. Ook de verlichting in de stuurhut moet in het dak. Dat betekent dat ik het dak van de stuurhut demontabel moet maken, maar wel weer stevig vast kan zetten. Een andere reden voor het demontabel maken van het dak, is dat de mast die er op komt wordt voorzien van de benodigde verlichting en mogelijk ook draaiende radars. Al de voorzieningen vragen om stroomdraden die via het dak door de stuurhut naar beneden moeten gaan lopen. Ik ga nu dus eerst bedenken hoe ik dit het beste kan gaan doen. Daarna komen de punten aan bod die ik eerder heb genoemd. Weet weer even wat ik moet doen.
    Tot de volgende keer maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2021
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Martin, super man, dank je wel. Eerste film die ik zie van haar aan het werk met de U-Pipe naar beneden. Mocht je nog een foto in hoge resolutie hebben van de dame in actie, houd ik me aanbevolen.
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Sjoerd Ik heb geen actie foto’s,wel deze 2, wellicht heb je ze al en zo niet dan heb je ze nu

    182976959_2899194356968186_7994664952476938087_n.jpg 182726882_2899194303634858_8495741760058170839_n.jpg
     
  15. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    IMG_6928.JPG


    Niet helemaal hoge resolutie maar wel aan het werk.
     
    w.harteveld, MicropropSport en Tug.NL vinden dit leuk.
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Martin,
    Bedankt voor de foto's. Had ze geen van allen dus heel erg blij mee.
     
  17. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  18. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Even over je stuurhuis, kun je het niet net zo doen als ik met mijn ASD? Gewoon de vloer vast op het dek en het stuurhuis er overheen laten zakken? Dat werkt. Ik zag dat je vloer ook verhoogd was, dus genoeg on de wanderen eroverheen te schuiven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RenéH vindt dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan, precies zo heb ik het destijds ook bij de Boxer gedaan. Nu maak ik het zo dat het dak van het stuurhuis afkan. Op het dak maak ik dan uiteraard de mast en de verdere details. Dus buiten de vrij uitgebreide mast verlichting, ook zoeklicht(en) rode en groene navigatieverlichting. Deze aansluitingen komen allemaal samen boven in het dak van het stuurhuis, Ik heb een pijpje vanaf de onderkant van het dak naar beneden gemaakt. Hierdoor gaan de aansluitdraden van af het dak, inclusief de binnen verlichting van het stuurhuis, naar beneden door de vloer van het stuurhuis. Het stuurhuis komt uiteindelijk over een verhoogde waterkering te staan. Ik kan nu dus de inrichting van het stuurhuis maken omdat ik er vanaf de bovenkant goed bij kan, dan het voorgemonteerde dak met daarop al de mast met de verdere details op het stuurhuis. Zit zit al redelijk klem zoals je straks in de foto's zult kunnen zien. Omdat deze verbinding zelden gedeeld zal worden, borg ik de hoeken nog met 4 stuks M2 boutjes en moertjes die vrijwel onzichtbaar zullen zijn. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Ik heb voor deze manier gekozen.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Getver! Veel te strak gebouwd! Top!
     
    vGenLheftruck_Maarten en Gerrit-Jan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina