WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    vGenLheftruck_Maarten en Roelof_l vinden dit leuk.
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    MicropropSport,

    Bedankt voor je reactie ( denk ik) :)
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het niveau is hoog en dat inspireert! Maar het bouwplezier straalt er ook van af. Vandaar. Ik blijf meelezen en bewonder.
    Gr Bas
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dat meelezen en bewonderen is voor mij mede de reden van dit verslag. En wat betreft het bouwplezier, ik ben heel erg blij met de hobby, heb door de de leeftijd veel vrije tijd, die voor een groot deel door de hobby wordt opgeslokt. Zo erg zelfs dat ik af en toe nog tijd tekort kom. Kan me ergere dingen voorstellen. Bedankt weer voor je reactie Bas.
     
  5. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ziet er echt schitterend uit, werkt inspirerend!
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er prachtig uit en het leuke aan deze hobby vind ik het vinden van oplossingen voor de problemen die je tegen komt.
    Groet, Jan.
     
  7. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat is goed voor onze grijze cellen!
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer lekker verder aan het kneuen. Zoals eerder al gezegd, moest ik nog even bedenken hoe ik het stuurhuis zo kon maken dat de basis op het dek gezet kan worden en dat ik vervolgens nog bij het inwendige deel van het stuurhuis kon komen. Heb de dwarsspanten die bovenin liepen verwijderd. Nu heb ik volledig toegang tot de binnenkant.

    P1010613.JPG

    In de onderkant van het dak heb ik de verwijderde dwarsbalkjes gelijmd. Oorspronkelijk was de bedoeling dat dit gedeelte boven op het stuurhuis geplakt zou worden. Het aangebrachte gat dient om de diverse kabels vanaf de bovenkant, mast en stuurhuisverlichting, door het stuurhuis heen naar beneden gebracht kunnen worden.
    P1010615.JPG

    Hier is de pijp te zien waar de draden doorheen gaan lopen naar beneden. Mooi uit het zicht.
    P1010616.JPG

    En zo ziet het stuurhuis er uit. Voorlopig nog zonder ramen. Het dak is nu dus demonteerbaar van het stuurhuis. De uiteindelijke montage van het dak op het stuurhuis komt eerdaags nog wel aan bod.
    P1010618.JPG

    Nu zijn de uiteindelijke maten van het stuurhuis bekend en kan het gat gemaakt worden in het stuurhuisdek. De inwendige maat van het stuurhuis exact opgemeten en overgezet naar het dek. Het dek is ook weer gemaakt van printplaat en is aan de onderkant voorzien van een dwars strip die de dekronding in het dek verzorgt. Deze strip is ook van printplaat gemaakt en kan derhalve simpel aan de onderkant van het dek worden gesoldeerd. Het gat zaag ik er uit met behulp van mijn decoupeerzaag. Even naast de lijn zagen en met de vijl exact op de maat vijlen.
    P1010619.JPG

    Met 0,3 mm messing de opstaande randen gemaakt. Doordat de voor en achterkant uit meerdere hoeken bestaat komt dit vrij nauw. Het stuurhuis moet er uiteindelijk "klem" op staan, maar ook niet zo vast dat je hem er niet af krijgt. Beetje fingerspitzen gefüll zeg maar. De opstaande rand loopt door het gat en onder het dek steekt deze nog 5 mm door. Vervolgens de opstaande randen gesoldeerd aan de dekplaat. Aan de bovenkant van de opstaande rand nog een staf rond 0,5 mm rondom gesoldeerd om de rand wat op te dikken, tevens voor wat extra stevigheid.
    P1010620.JPG

    En mooi passend op het dek.
    P1010623.JPG

    En nog een plaatje waarop het stuurhuis op zijn plek staat en het dak er af. De opstaande 4 stripjes zijn de paspennetjes voor het dak. Dat is dus zuiver voor het passen. Het vastzetten gebeurt in een later stadium.
    P1010624.JPG

    En dan nog maar weer een plaatje van het geheel.
    P1010626.JPG

    Heb nog wat foto's over dus die zet ik gelijk in het volgende deel. Mag maar 10 foto's per keer plaatsen. Vandaar.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hier dus gelijk het vervolg.
    Op de voorkant van het dek komen nog een paar luiken. De grootste gelijk ook maar gezaagd en de opstaande kanten er in gesoldeerd. Omdat het dek op deze plaats niet alleen een (kleine) bolling heeft, loopt het dek vanaf de voorkant stuurhuis naar de voorkant van de boeg ook nog schuin naar beneden. Het dek dus op de romp gelegd en met gewichten op zijn plaats gehouden. Door nu de opstaande randen in het dek te solderen houdt het dek de uiteindelijke vorm die het moet hebben. Om dezelfde reden oog de opstaande rand om de boeg alvast aangebracht en gesoldeerd. Het dek blijft nu mooi in de vorm staan zoals bedoeld. Overigens om bovengenoemde redenen dubbelzijdige pritplat van1 mm dik gebruikt. Dit is op bovenstaande manier redelijk in de vorm te brengen en te houden.

    P1010627.JPG

    En het stuurhuis er weer even op ter controle.
    P1010628.JPG

    Tot slot het potdeksel aangebracht. Ia gemaakt van messing rond 2 mm, gebogen, gesoldeerd en aan de bovenkant vlak gevijld. Is mooi gelukt en het geheel is zeer stevig. Hier kan ik wel mee tegen een steiger varen en geen schade oplopen.
    P1010629.JPG

    Nu moeten er nog in totaal 5 kabelkluizen gemaakt en gemonteerd worden. Ook moet er aan de binnen kant nog verstevigingen gemaakt worden. In principe wil ik dit dek ook zover maken dat alle details er op zitten. Dan kan ik ook dit dek in de kleur zetten en kan uiteindelijk het achter en voordek definitief op de romp worden gezet. Maar dan zijn we weer een maand of wat verder.
    Tot de volgende keer.
     
    aac, Bart Cornet, freekt en 11 anderen vinden dit leuk.
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je reacties Maarten.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Jan, goed om te horen. En jij weet als geen ander hoe het is om eventuele problemen op te lossen. Ik persoonlijk zie het nooit als problemen, ik spreek liever over uitdagingen.;)
     
    vGenLheftruck_Maarten, Jan Walpot en Tug.NL vinden dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ook alle leuk klikkers weer bedankt.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    mooi detail werk, kijken of ik wat van jouw technieken op mijn multicat kan gebruiken
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Tug. Be my guest wat het gebruiken van mijn technieken betreft. Is allemaal niet zo hoogdravend hoor. En ik lees ook veel verslagen dus krijg dan ook vaak ingevingen, die ik weer gebruik natuurlijk.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Tug.NL en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit ziet er weer reuze goed uit. Het is gewoon genieten telkens je een foto verslagje post.
    Heb 1 of 2 mm plaat gebruikt voor de stuurhut?
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Weer prachtig werk Sjoerd, ziet er weer perfect uit :thumbsup:
    Grt peter.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er weer strak uit Sjoerd.
    Soldeer jij met een brandertje of een bout?
    Ik neem aan dat je de verschansing op het dek gesoldeert hebt met het dek naast de boot, hoe heb je rekening gehouden met de bolling in het dek?

    Misschien wist je het al maar de mensen van de werf volgen je bouw van "hun" schip hier ook met bewondering.

    Groet,
    Mathieu
     
    vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Marc. zulke reacties doen me goed. Ondanks dat het best veel werk is om een verslag bij te houden. Dat speelt ook steeds tijdens de bouw. Je kent het wel, lekker enthousiast en aan het einde van de dag er achter komen dat je vergeten bent om foto's te maken. Maar zoals gezegd, dergelijke reacties maken het de moeite waard. De plaat voor de stuurhut is styreen en 1 mm dik. Weegt weinig. Is niet echt stug maar door de doosconstructie wordt het toch een heel stevig huisje.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Peter,

    Bedankt voor je reactie.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mathieu,
    Wat solderen betreft, afhankelijk van het werkstuk gebruik ik zowel een brander, van klein tot groter, als ook een soldeerbout. Ook die heb ik in verschillende soorten. De verschansing heb ik gesoldeerd met het dek gefixeerd op de romp. Nu is mijn romp van epoxy en niet van kunststof wat veel gebruikt wordt in de bouwdozen. De reden om het op die manier te doen is het feit dat het dek niet vlak is maar en een bolling heeft en vanaf de stuurhut licht naar beneden loopt. Het dek is gemaakt van printplaat, dat had ik al ergens vermeld. De verschansing is gemaakt van 0,3 mm messing. De uitslag is getekend door mijn maatje Pim en gefraisd door mijn andere maatje Jan. Nu moet je ook met een uitslag het materiaal goed in de vorm buigen. Zou het dek vlak zijn is dat ook buiten de romp te doen. Nu heb ik dus de uitslag direct op de printplaat gesoldeerd. Hiervoor gebruik ik een soldeerbout met gebruik van soldeerwater en tin 60/40. Vanuit het hart van de boeg begonnen. Puntje solderen, verschansing in de vorm buigen en een stukje verder weer een puntje solderen. Steeds links en rechts van het midden een kleine soldering maken. Pas wanneer je zeker bent dat de verschansing goed zit, solderen, niet eerder. Secuur klusje, maar goed te doen. Op deze manier helpt de verschansing om het dek de juiste ronding te krijgen en te laten houden. Daarna de potdeksels er op en je hebt een stevig geheel wat goed in de vorm is. Dit is natuurlijk weer nodig om een goede aansluiting te krijgen tussen dek en romp, zodat het uiteindelijke lijmen geen problemen geeft.
    Je hebt ook nog even een PB van mij.
     
    Tom Berk, MicropropSport, Tug.NL en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina